نسخه چاپی

آیت‌الله مكارم شیرازی: از وسوسه‌ها در صحت انتخابات بسیار صدمه دیدیم

آیت‌الله مكارم شیرازی در درس خارج فقه خود گفت: وقتی انتخابات به اتمام رسید، همه باید به نتیجه آن احترام بگذارند؛ این طور نباشد كه هر شخصی بازنده شد، اعلام تقلب كند و هركه پیروز انتخابات شد، اعلام صحت نماید.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به موضوع انتخابات پیش رو، اظهار داشتند: ما در آستانه انتخابات هستیم و لازم است توصیه هایی به کاندیداهای محترم و مردم عزیز داشته باشیم.



ایشان با تأکید بر اینکه باید در حکومت اسلامی، انتخابات اسلامی داشته باشیم، ابراز داشتند: در آمریکا و اروپا همه مدل دروغ و زد و بند وجود دارد؛ چراکه حکومتی مادی داشته و انتظاری هم غیر از این از آنان نمی رود؛ اما در شعاع حکومت اسلامی همه انتظار دارند که انتخاباتی اسلامی برگزار شود؛ به این معنا که تمام اصول اخلاقی در انتخابات حفظ گشته و صدمه ای به هیچ یک از اخلاقیات وارد نسازد.



*از تخریب جداً پرهیز شود



این مرجع تقلید ضمن توصیه هایی به کاندیداهای انتخابات، خاطرنشان ساختند: پرهیز از تخریب یکدیگر، تخریب جناح ها، تهمت، دروغ و توهین، از مباحثی است که کاندیداهای انتخاباتی باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه این افعال، آثار سوئی برای آینده دارد که یکی از آنها ادامه این مشاجرات در زمان های بعد می باشد.



حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه کاندیداها از وعده های دروغین به مردم بپرهیزند، تصریح کردند: ممکن است که این وعده ها در برخی از افراد ساده لوح مؤثر باشد؛ اما ضررهای زیادی همچون بی اعتمادی و فاصله گیری مردم از آنان دارد.



این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: باید صداقت داشت و امکانات و شرایط را در نظر گرفت و در حد آن امکانات، برای مردم سخن گفت و وعده داد.



این استاد خارج فقه حوزه با بیان این مطلب که کاندیداها از ریخت و پاش و اسراف در مسائل تبلیغاتی بپرهیزند، اظهار داشتند: در انتخابات های گذشته مشاهده شده که برای تبلیغات یک شخص، تعداد بسیاری از تصاویر او در کنار هم نصب شده که نشان از اسراف است و پول های زیادی برای چاپ آن صرف می شود.



*انتقاد از پدیده خرید و فروش رأی



معظم له ابراز داشتند: متأسفانه برخی برای خریدن آراء مردم دست به ریخت و پاش هایی می زنند که بدبینی مردم را به همراه خواهد داشت.



ایشان با اشاره به اینکه کاندیداهای انتخابات باید به نتیجه آن احترام بگذارند، خاطرنشان ساختند: وقتی انتخابات به اتمام رسید، همه باید به نتیجه آن احترام بگذارند؛ این طور نباشد که هر شخصی بازنده شد، اعلام تقلب کند و هرکه پیروز انتخابات شد، اعلام صحت نماید.



این مرجع تقلید تصریح کردند: ما از این نوع وسوسه ها در صحت انتخابات بسیار صدمه دیدیم که به وسیله آن اختلافات و مشکلات بسیاری در کشور پدیدار شد.



این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: وقتی انتخاباتی به حسب ظاهر مطابق با موازین انجام شد، همه باید نتیجه آن را بپذیرند و به آن احترام بگذارند.



این استادخارج فقه حوزه در ادامه به وظیفه مردم در انتخابات اشاره کردند و گفتند: مردم نیز باید بدانند که درباره شخصی که قصد انتخاب دارند، تحقیق کرده یا از اشخاص صاحب نظر سوال کنند؛ چراکه آنان شریک در اعمال شخص منتخب در روز قیامت خواهند بود و باید پاسخگو باشند.



معظم له اذعان داشتند: یادآوری این مسائل در آستانه انتخابات لازم است و امیدواریم اتنخاباتی پرشور، سالم، پراستقبال و مفید به حال جامعه داشته باشیم و انشاءالله افرادی با تقوا و با معلومات کافی انتخاب شود تا بتواند گره مشکلات مردم را باز نمایند.



*اگر دروغ برداشته شود مشکلات جهان حل می شود



ایشان در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشتند: حضرت فرمودند؛ «جعلت الخبائث کلها فی بیت و جعل مفتاحها الکذب»، تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است.



این مرجع تقلید با بیان این مطلب که سرمایه بسیاری از کارهای زشت انسان، دروغ است، ابراز داشتند: سرمایه برخی از انسانها دروغ است و با آن احتکار، تدلیس، تقلب، کم فروشی و ... انجام می دهند.



حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: عدم کذب از سوی دولت به ملت یا بالعکس نیز بسیار مهم است و همگان باید به آن توجه داشته باشند.



این مفسر قرآن کریم با بیان این مطلب که اگر دروغ از دنیای امروز برداشته شود، اکثر مشکلات جهان حل خواهد شد، تصریح کردند: امروز برخی از دولت ها به دروغ می گویند که به دنبال ریشه کنی از تکفیری ها هستیم؛ در حالی که دروغ گفته و در حال کمک به آنان می باشند.



این استاد برجسته حوزه در پایان بیان داشتند: دروغ دارای عیبی بزرگ است که آن عیب، از بین رفتن اعتماد از جامعه است؛ چراکه سرمایه جامعه، اعتماد می باشد.


۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...