نسخه چاپی

دوره پسابرجام و تحریم‌های جدید آمریكا

پس از ۲۰ ماه گفت‌وگو، ایران و شش قدرت جهانی به توافقی رسیدند كه از نظر بسیاری می‌تواند به شكل‌دهی مجدد روابط ایران و آمریكا كمك كند.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «گلف‌نیوز» ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ (۲ دی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز تأثیر تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران بر توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: «پس از ۲۰ ماه گفت‌وگو، ایران و شش قدرت جهانی به توافقی رسیدند که از نظر بسیاری می‌تواند به شکل‌دهی مجدد روابط ایران و آمریکا کمک کند. در ایران نیز این انتظار به طور مشخص با خوش‌بینی تکنوکرات‌های دولتی مطرح شده است؛ محمدجواد ظریف در این‌باره گفته است که رهبر ایران اظهار داشته، اگر آمریکا جدیت نشان دهد و زبان زور و تهدید را کنار بگذارد، ما سایر گزینه‌ها را مد نظر قرار خواهیم داد».
در ادامه مقاله آمده است: «دولت آمریکا توافق هسته‌ای را تحولی دانست که می‌تواند ضمن پایان دادن به انزوای ایران، سیاست‌های میانه‌رو در ایران را گسترش دهد که تأثیرات آن در سراسر منطقه احساس خواهد شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار بود که توافق هسته‌ای بتواند «دوره‌ای جدید در روابط ایران و آمریکا و نیز با گذشت زمان دوره‌ای جدید در روابط ایران و همسایگانش باشد». حداقل در حال حاضر، گویا این خوش‌بینی غیرواقع‌گرایانه است. جریان‌های مختلف در آمریکا، به ویژه جمهوریخواهان و لابی اسرائیل به شدت مخالف ارتقای روابط ایران و آمریکا هستند و این مسئله تهدیدی جدی برای موفقیت توافق هسته‌ای است.
در پایان مقاله آمده است: رهبر ایران می‌گوید: «هر گونه تحمیل تحریم‌ها در هر سطح و به هر بهانه‌ای... نقض و بی‌اعتبارسازی توافق هسته‌ای است». دو اقدام آمریکا در ماه دسامبر نشانه‌های هشداردهنده‌ای درباره ناکامی توافق هسته‌ای هستند. نخست، تصویب قانون کنگره در زمینه محدودیت‌های روادید برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند و دوم، رأی مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع به تحمیل تحریم‌های جدید علیه نهادهایی که با حزب‌الله لبنان روابط اقتصادی دارند. این قانون که به تصویب سنای آمریکا رسیده، به تحمیل تحریم‌های جدید علیه بانک‌های ایرانی نیز منجر خواهد شد که این مسئله خطر فروپاشی توافق هسته‌ای را در پی دارد.

۱۳۹۴/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...