نسخه چاپی

انزوای منطقه‌ای تركیه

عکس خبري -انزواي منطقه‌اي تركيه

اوضاع كنونی نه‌تنها جایگاه تركیه در سوریه و عراق را بیش از پیش تضعیف كرده، بلكه سبب شده است تركیه به دنبال منابع انرژی جایگزین باشد تا وابستگی خود به انرژی روسیه را كاهش دهد.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» ۲۶ دسامبر ۲۰۱۵ (۵ دی) در مقاله‌ای به ابعاد تلاش‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی برای نزدیکی روابط پرداخت و نوشت: «تلاش کنونی ترکیه و اسرائیل برای ترمیم روابط ابعاد مختلفی دارد و دو کشور به پایان انزوای منطقه‌ای خود نیازمندند. این تحول پس از بحران روابط ترکیه و روسیه به وجود آمده است. اوضاع کنونی نه‌تنها جایگاه ترکیه در سوریه و عراق را بیش از پیش تضعیف کرده، بلکه سبب شده است ترکیه به دنبال منابع انرژی جایگزین باشد تا وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد. گزارش‌ها حاکی است که ترکیه و اسرائیل درباره همکاری در زمینه انرژی گفت‌وگو می‌کنند که دلیل آن کشف منابع گازی عظیم در مدیترانه است و اسرائیل خواهان فروش آن به بازارهای بین‌المللی از طریق ترکیه است.»
در ادامه مقاله آمده است: «رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند، مقامات ارشد دو کشور ۱۶ دسامبر به منظور عادی‌سازی روابط در زوریخ دیدار کرده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل مارس ۲۰۱۳ تحت فشار آمریکا از رجب‌طیب اردوغان به دلیل حادثه حمله به کشتی ماوی مرمره عذرخواهی کرد. گفت‌وگوها درباره غرامت قربانی‌های این کشتی همچنان به جایی نرسیده و اسرائیل از لغو محاصره غزه سخن نگفته است. در حال حاضر، آنکارا محتاطانه رفتار می‌کند؛ اما رویکرد آشتی‌جویانه‌تری در قبال اسرائیل اتخاذ کرده است.» سخنگوی حزب عدالت و توسعه گفته است: «دولت و مردم اسرائیل دوستان ترکیه هستند. انتقاد ما به رفتار افراطی دولت اسرائیل معطوف است که از نظر ما چنین رفتاری مشروعیت ندارد».
در پایان مقاله آمده است: «گویا دیپلمات‌ها سرگرم یافتن راه‌حل اولیه‌ای برای تحقق درخواست‌های ترکیه هستند که دربرگیرنده ایجاد دالان کمک‌رسانی برای منطقه تحت محاصره غزه است. آنچه برای اسرائیل مهم است، محدودسازی فعالیت‌های حماس در ترکیه و اخراج صالح العاروری، عضو ارشد حماس در استانبول است. وی به حملات علیه اسرائیلی‌ها متهم است. مقامات ترکیه می‌گویند، حماس بخشی از گفت‌وگوهای کنونی نیست. خالد مشعل نیز به این دلیل به آنکارا سفر کرده است که از تلاش‌های ترکیه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آگاه شود و اینکه چنین اقدامی از سوی ترکیه به معنای خیانت به حماس نیست.»

۱۳۹۴/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...