نسخه چاپی

دلایل فراوانی و ارزانی گوشت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی از كاهش قیمت گوشت مرغ به كمتر از كیلویی5500 تومان خبر داد و گفت: بالا بودن جوجه‌ریزی و مازاد بودن ماهانه 30 هزار تن گوشت مرغ باعث افت قیمت در بازار مصرف شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی از کاهش قیمت گوشت مرغ به کمتر از کیلویی5500 تومان خبر داد و گفت: بالا بودن جوجه‌ریزی و مازاد بودن ماهانه 30 هزار تن گوشت مرغ باعث افت قیمت در بازار مصرف شده است.

عظیم حجت اظهار کرد: قیمت گوشت مرغ در اولین ساعات صبح امروز - شنبه - نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده و ثابت بوده است و طی هفته‌های اخیر روند کاهشی قیمت این محصول ادامه داشته است؛ به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری به حدود 3300 تومان رسیده است که حدود هزار تومان با قیمت منطقی آن فاصله دارد.

وی با اشاره به قیمت 5100 تا 5500 تومانی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف افزود: نوسانات قیمت مرغ به ضرر تولیدکننده، دولت و مصرف‌کننده بوده و یکی از معضلات قدیمی در بازار این محصول است که در گذشته راهکارهایی به صورت موقت جواب می‌داد که امروز پاسخگو نیست و می‌توان به خرید گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اشاره کرد که امروز دیگر نمی‌تواند تغییر مثبتی روی بازار این محصول بگذارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ادامه داد: یکی از دلایل عدم تاثیرگذاری خرید دولتی گوشت مرغ روی بازار آن شرایط نامناسبی است که به زیان تولیدکنندگان و تشکل‌ها تمام می‌شود و باید شیوه‌های نوینی برای خرید اتخاذ شود؛ چراکه تولیدکننده روزی که محصولش را می‌خواهد تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دهد از همه فیلترهای بهداشتی عبور می‌کند و محصولش مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد اما علی‌رغم اینکه مرغدار تولیدش را در اختیار این شرکت قرار داده است مسئولیت بهداشتی این تولید تا به مصرف رسیدن آن بر گردن تولیدکننده است. در حالی که گوشت مرغ خریداری شده در ابتدای فرآیند خرید از مرغدار از سوی سازمان دامپزشکی مورد تست، آزمایش و تایید قرار می‌گیرد.

حجت با بیان اینکه چنین شرایطی باعث شده تولیدکنندگان و تشکل‌های تولیدی تمایل چندانی به تحویل محصولشان به دولت نداشته باشند، گفت: این شرایط بدین معنی است که اگر پس از ماه‌ها خرید گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام این محصول به هنگام رسیدن به بازار مشکلی از نظر بهداشتی داشته باشد زیان آن متوجه تولیدکننده است و خسارت آن را از مرغدار یا اتحادیه مورد نظر دریافت می‌کنند که باید این شرایط اصلاح شود.

به گفته وی، طی 45 روز گذشته که شرکت پشتیبانی امور دام حدود 18 هزار تن گوشت مرغ خریداری کرده، تاثیر چندانی روی بازار گوشت مرغ قابل مشاهده نیست در حالی که به نظر می‌رسد شیوه خرید باید تغییر کند؛ به گونه‌ای که این شرکت بتواند طی یک هفته حدود 15 هزار تن محصول را بخرد و از بازار خارج شود، چراکه خرید زیاد محصول در زمان طولانی، خود به زیان تولیدکننده و پس از آن مصرف‌کننده تمام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی مازاد تولید جوجه یک روزه و نهایتاً گوشت مرغ را یکی از عوامل کاهش قیمت مرغ در بازار عنوان کرد و گفت: مدیریت تولید دارای چند بخش است که وظایف مربوط به اتحادیه از دو سال پیش در حال اجراست اما معظل اصلی در بخش تولید، جوجه یک روزه است چراکه براساس توصیه‌های وزارت جهاد کشاورزی ماهانه باید 85 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود در حالی که میزان جوجه‌ریزی در هر ماه بیش از 100 میلیون قطعه است.

حجت افزود: وقتی در هر ماه بیش از 15 میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید می‌شود بدین معنی است که اگر هر کدام از آنها را دو کیلوگرم فرض کنیم، روزانه هزار تن و ماهانه بالغ بر 30 هزار تن تولید گوشت مرغ مازاد وجود دارد، چراکه جوجه یک روزه مازاد به هر نحوی که شده وارد سالن‌های پرورشی و پس از آن در بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر باید سامانه تولید جوجه یک روزه را به مراکز جوجه‌کشی ابلاغ کند تا بتواند بر میزان تولید آن کنترل دقیقی داشته باشد، چراکه در صورت نبود نظارت درست بر فرآیند تولید، مرغدار، دولت و پس از آن مردم متضرر می‌شوند.

۱۳۹۴/۱۰/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...