نسخه چاپی

رشد ۱۴۲ درصدی داوطلبان

در حالی آمار كاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس در قم نسبت به دوره قبل بیش از ۱۴۲ درصد افزایش یافته، رقابت اصلی در این دوره بیشتر درون‌گروهی و بین اصولگرایان است.

به گزارش نما شب گذشته ثبت‌نام کاندیدای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و در قم ۱۶۰ نفر نام‌نویسی کردند تا شانس خود را برای ورود به بهارستان امتحان کنند.

حال این افراد باید منتظر باشند تا پس از بررسی صلاحیت‌ها، خود را آماده به دست آوردن سه کرسی مجلس کنند.

* افزایش ۱۴۲ درصدی آمار ثبت‌نام‌کنندگان در قم

اما آمار کاندیدای حضور در انتخابات مجلس دهم نسبت به مجلس نهم در قم بیش از ۱۴۲ درصد افزایش داشته است که امر حکایت از انتخاباتی پرشورتر با حضور همه سلایق در هفتم اسفندماه نسبت به دوره‌های پیشین دارد.

با نگاهی به اسامی ثبت‌نام کنندگان در قم شاهد وزنه سنگین‌تر اصولگرایان نسبت به اصلاح‌طلبان خواهیم بود که البته به نظر می‌رسد رویکرد مردم قم به کاندیداهای اصولگرا در سه دوره اخیر مجلس در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

رویکردی که همواره بر نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استوار بوده به گونه‌ای که لیست جامعه مدرسین همواره بیشترین آرا مردم را در انتخابات به خود اختصاص داده است.

* لاریجانی شاخص‌ترین کاندیدای قم

اما شاخص‌ترین کاندیدای انتخابات مجلس در قم علی لاریجانی اصولگرا است. علی لاریجانی که در دوره‌های هشتم و نهم مجلس به عنوان نماینده مردم قم به مجلس راه پیدا کرده و به ریاست مجلس رسیده بود این بار نیز از قم کاندیدا شد.

وی اطاعت امر مراجع، علما، بزرگان و اقشار مختلف مردم قم و همچنین تلاش برای عمران، آبادانی و پیشرفت این شهر را علل اصلی کاندیداتوری خود از قم اعلام کرد.

لاریجانی حضور خود را در انتخابات مستقل اعلام و تأکید کرد آرمان‌ها و اصول انقلاب را دنبال خواهد کرد.

* ورود به عرصه انتخابات در آستانه ۷۶ سالگی

حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی دیگر نماینده کنونی مردم قم در مجلس نیز در آستانه ورود به ۷۶ سالگی مجدداً از قم نامزد ورود به مجلس شد.

با وجود اینکه شرط سنی ورود به انتخابات مجلس ۷۵ سال تمام است آشتیانی این شانس را آورد که یک ماه و چند روز مانده به ۷۶ سالگی برای چهارمین بار متوالی شانس خود را برای ورود به مجلس محک بزند.

آشتیانی در زمان ثبت‌نام توان خود را همانند ۶ سال گذشته دانست و گفت: کار نمایندگی مجلس بیل‌زنی نیست که فردی به سن من نتواند از عهده آن بیرون آید.

آشتیانی نیز از طیف جناح اصولگرا به شمار می‌رود و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بوده است.

احمد امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده فعلی قم در مجلس نیز بار دیگر از قم ثبت‌نام کرد. وی از نمایندگان اصولگرای مجلس است در دوره قبل مورد حمایت جبهه پایداری بود.

البته امیرآبادی پس از ثبت‌نام اعلام کرد جبهه پایداری در قم لیست نمی‌دهد و منتظر لیست جامعه مدرسین می‌ماند.

این در حالی است که در انتخابات دوره نهم مجلس که امیرآبادی حضور داشت، جامعه مدرسین تنها لاریجانی و آشتیانی را در لیست خود قرار داد و جای نفر سوم را خالی گذاشت.

* رقابت دو روحانی شاخص اصولگرا

دیگر کاندیدای سرشناس و اصولگرای قم حجت‌الاسلام علی بنایی قمی است که دبیری مجمع هماهنگىِ پیروان امام و رهبرى استان قم را نیز بر عهده دارد.

بنایی نمایندگی مردم قم در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، مشاور پارلمانی رئیس قوه قضاییه، معاونت سیاسی و امنیتی استانداری قم و مسئولیت دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۶۸ را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

وی در دوره نهم مجلس نیز کاندیدا شده بود و با وجود اینکه برخی از چهره‌های سرشناس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از وی حمایت کردند اما در لیست جامعه مدرسین قرار نگرفت و نتوانست رأی کافی برای ورود به مجلس را به دست آورد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری از چهره‌های برجسته جناح اصولگرا است که این بار نیز همانندِ دوره گذشته از قم کاندیدای ورود به مجلس شد.

ذوالنوری در دوره نهم هم از قم کاندیدا شده بود و رقابت نزدیکی با دیگر کاندیداها داشت اما در نهایت با ۱۳۵ هزار رأی و فقط با اختلاف ۱۲ هزار رأی کمتر نسبت به امیرآبادی از راه‌یابی به مجلس بازماند.

* کاندیداتوری مجری جوان صدا و سیما از قم

هادی مفتح فرزند شهید مفتح، وحید یامین پورمجری صدا و سیما و حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت در دولت نهم و دهم از دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا به شمار می‌روند که برای انتخابات نهمین دوره مجلس در قم ثبت‌نام کرده‌اند.

البته ناصر سقای بی‌ریا اعلام کرده حوزه انتخابیه خود را از قم به تهران منتقل خواهد کرد اما گفته می‌شود احمد امیرآبادی، وحید یامین پور و ناصر سقای بی‌ریا سه ضلع مثلت لیست جبهه پایداری را در قم تشکیل می‌دهند و در صورت رفتن سقای بی‌ریا از قم احتمالاً ذوالنور جایگزین وی شود.

یامین‌پور هم پس از ثبت‌نام گفت: به نمایندگی از حزب و جریانی کاندیدا نشدم اما تلاش خواهم کرد اقبال مردم به جریانی که مبانی انقلاب را نادیده گرفته است کمتر شود.

* حضور اصلاح‌طلبان در میدان رقابت

البته اصلاح‌طلبان نیز میدان رقابت را در قم خالی نگذاشتند و به صحنه آمدند تا تنور انتخابات را گرم نگه دارند.

سیدمحمد صحفی معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات، غلامحسین نادی نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قم، داوود آقا محمدی دبیرکل انجمن معلمان ایران و مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در دوره اصلاحات و محمدرضا اسماعیلی مقدم نماینده مردم قم در مجلس ششم را می‌توان شاخص‌ترین نامزدهای اصلاح‌طلب در قم برشمرد.

* نگاه قمی‌ها به جامعه مدرسین

اما بر اساس تحلیل‌ها آنچه در قم به اثبات رسیده نگاه مردم به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است بر همین اساس جناح‌ها و جریانات سیاسی نیز در انتظار لیست جامعه مدرسین می‌مانند تا پس از آن برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند.

در صورتی که همانند دوره قبل جامعه مدرسین لاریجانی و آشتیانی را در لیست خود قرار دهد و جای نفر سوم را خالی بگذارد رقابت دیگر کاندیداها تنها برای تصاحب یک کرسی مجلس باقی می‌ماند.

رقابتی که پیش از دیگران احمد امیرآبادی، علی بنایی، مجتبی ذوالنور و در درجه پایین‌تر هادی مفتح و وحید یامین‌پور خواهند داشت.

البته آنچه از تعدد نامزدها و چهره‌های شاخص ثبت‌نام کننده به نظر می‌رسد، برگزاری انتخابات باشکوه با حضور حداکثری مردم است که بار دیگر می‌تواند اقتدار ملی و مقبولیت و مشروعیت نظام اسلامی را به اثبات برساند و تا مدت ها تهدیدات دشمنان را در هم بشکند.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...