نسخه چاپی

بهره‌برداری روحانی و هاشمی از برجام برای شكست رقبا در انتخابات

رسانه انگلیسی در گزارشی از فضای انتخابات ایران به طور ضمنی به استفاده هاشمی رفسنجانی از قدرت خود برای پیروزی در انتخابات و نگرانی قدرت گیری فتنه گران از سوی اصولگرایان خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در تحلیلی با اشاره به ثبت نام 12 هزار داوطلب شرکت در انتخابات مجلس ایران که قرار است اسفند ماه سال جاری برگزار شود، نوشت: حضور حدود 12 هزار داوطلب شرکت در انتخابات فوریه 2016 مجلس ایران (اسفند 95) آنطور که تلویزیون دولتی این کشور گزارش کرده است، حد نصابی از حیث تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مجلس جمهوری اسلامی است.

رویترز در ادامه نوشت: «حسن روحانی» رییس جمهور میانه‌روی ایران که در انتخابات 2013 پیروز انتخابات شد و قهرمان توافق هسته‌ای ایران با غرب در جولای با قدرت‌های جهانی گشت، امید دارد یارانش کنترل 290 صندلی مجلس را در دست گرفته و به سلطه فراکسیون اصولگرایان خاتمه بخشند.

بر این اساس، حمایت مجلس به روحانی قدرت مستحکم‌تری را برای پیشبرد اصلاحات خواهد داد اما در جناح مقابل، اصولگرایان ایران نسبت به وقوع فتنه بالقوه، اصطلاحی که به اردوگاه اصلاحات در جریان اعتراض به انتخابات سال 2009 ریاست جمهوری داده شد، سخن می‌گویند.

رویترز در خاتمه نوشت: روحانی همراه با متحد قدرتمندش اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور ادوار گذشته ایران، به امید پیروزی اکثریتی در انتخابات به واسطه محبوبیت ایجاد شده از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های اقتصادی هستند.

«علی واعظ» از کارشناسان رسانه‌های فارسی زبان آمریکا نیز چندی قبل در گفت‌و‌گو با شبکه «دویچه وله» آلمان در این باره گفت: «انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان از مهمترین رویدادهای تاریخ جمهوری اسلامی ایران است اما انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبتا مهمتر است زیرا زمینه ساز انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در ایران است. واقعیت این است که اگر روحانی رییس جمهور ایران و یارانش در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیروز شوند، آن‌گاه موقعیتی بهتر برای به چالش کشاندن دیگران دارد.

واعظ در خاتمه افزود: «اما اگر خلاف آن اتفاق بیافتد، روحانی به عنوان رییس جمهور رفتنی، احتمالا انتخابات آتی ریاست جمهوری را نیز از دست می‌دهد. در مجموع این انتخابات در برگیرنده سئوالی مهم مبنی بر این است که کدام خط فکری جمهوری اسلامی سرانجام برتری خواهد یافت. »

۱۳۹۴/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...