نسخه چاپی

دولت همواره از بخش خصوصی حمایت می‌كند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما همواره گفته‌ایم كه علاقه‌مند به فعالیت بخش خصوصی هستیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمود واعظی در سومین نشست فعالان بخش فاوای کشور که پنجم دی ماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد بیان کرد: من همواره در عمر 30 ساله خود در فعالیت دولت‌های مختلف با شرکت‌های خصوصی مذاکره کرده‌ام و قراردادهای مختلفی بسته شده است. باید بدانید دولت همواره از بخش خصوصی حمایت می‌کند و نمی‌خواهد جای آن را بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در سایر کشورها گفت: دولت آمریکا نیز از بخش‌های خصوصی حمایت می‌کند اما این بدان معنی نیست که دولت به طور همیشگی منابع مالی را تامین کند.

واعظی به فعالیت دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دو سال اشاره و بیان کرد: من همیشه از بخش‌های زیرمجموعه خودم انتظار زیادی دارم، زیرا فکر می‌کنم 4 سال زمان کمی برای خدمت به مردم است اما این طور نیست که در این دو سال کاری نکرده‌ باشیم و یا در یک سال و نیم آینده نخواهیم کاری کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مسئولیتی که بر عهده دولت است در برابر مسئولیت بخش خصوصی بسیار بزرگ است افزود: در نشست‌های این‌چنینی که برگزار می‌شود افراد باید ایده‌های خود را بیاورند و وقتی من زمان خود را در هریک از این نشست‌ها می‌گذرانم باید آن قدر مفید باشد که مشکلی از وزارتخانه حل کند.

در ادامه این نشست، امیرحسین دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف، رویکردها و چالشهای نظام نوآوری بخش ICT گفت: اقتصاد ICT در جهان 3800 میلیارد دلار است که از این میزان 0.0016 یعنی 6 میلیارد دلار در ایران است و این درصد بسیار کمی است.

دوایی با اشاره به چالش های اساسی شرکت‌های ایران بیان کرد: سه چالش عمده از جمله زمان‌بندی و استانداردسازی مورد نیاز پروژه‌ها، ضعف فناوری های پیشرفته در شرکت‌های ایرانی و دشواری وارد شدن در چرخه تامین از مشکلات حوزه تجهیزات مخابرات و عدم قطعیت و سرعت تغییرات بازار، پراکندگی و کوچک بودن شرکت‌ها و ضعف فناوری های پیشرفته شرکت‌های ایرانی، مشکلات حوزه ICT است.

وی با تاکید بر ضرورت‌های زیربنایی توضیح داد: در کشور ما هزینه اتصال داده در سطح استانی و کشوری بالاست، البته طرحهای خوبی در شرکت زیرساخت به خصوص با خدمات ابری و تولید محتوای اصیل در حال پیگیری است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اهمیت ذخیره ژنتیک کشور در حوزه کارآفرینی شرکت‌های نوپا اشاره و بیان کرد: دو ژن ایده های نوآورانه و تجربه و سرمایه، ژنهای کارآفرینی هستند که باید ترکیب شوند و علاوه بر آموزش، به تجربه و عمل نیز نیاز دارند.

دوایی با بیان اینکه قبلا در کشور ذخیره ژنتیکی نداشتیم افزود: از حدود 14 سال پیش قدمی به اسم پارکهای رشد شروع شد که در آن صاحبان ایده به شرکت‌های نوپا تبدیل شدند، سپس در مراکز رشد به شرکت‌های کوچک و آنگاه به شرکت‌های رو به رشد تبدیل شدند.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: علاوه بر تبحر علمی، باید سرمایه و تجربه نیز وارد این شرکت‌ها شوند و با تحقیق و توسعه داخلی، میتوان به رشد سریع آنها امیدوار بود.

نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز با ارائه توضیحاتی درباره آیین‌نامه اجرایی توسعه و گسترش کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: این آیین‌نامه سال گذشته به شورای عالی فناوری اطلاعات ارجاع داده شد و با تفضیل جزییات تصویب شد، اما برای تصویب دولت به هیأت وزیران نیز ارائه و تصویب شد.

وی با اشاره به ماده اول این آیین‌نامه اظهار کرد: به منظور توسعه و تحول در نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بر محور دانش و فناوری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای اهداف عالی نظام و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه باید به اجرا گذاشته شود.

جهانگرد در ادامه به سایر مواد آیین‌نامه اشاره کرد و توضیح داد: سازمان های مدیریت و برنامه‌ریزی برای تدوین لایحه بودجه باید مواردی از جمله توجه به زیرساختها را رعایت کنند، شرکت‌های بین‌المللی باید در فعالیتهای فاوا شرکت کنند، وزارت صنعت نیز موظف است تسهیلات لازم جهت توسعه صادرات و حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی فاوا و با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه و هماهنگی وزارت ارتباطات را فراهم کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: هزینه‌های تحقیق و توسعه کاربرد فاوا برای شرکت های خصوصی که حداقل 50 درصد هزینه آنها تامین شده است، باید توسط دستگاههای اجرایی در چارچوب قوانین بودجه تامین شود و محتوا و ارائه خدمات به زبان فارسی در شبکه ملی اطلاعات تسریع شود.

در بخش دیگری از این نشست، عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارائه توضیحاتی درباره سند راهبردی همکاریهای بین‌المللی در جهت حمایت از توانمندی های داخلی در پساتحریم گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کمیته‌ای تشکیل و 9 زیرکمیته تشکیل شد که یکی از آنها تهیه‌کننده این سند است.

عمیدیان درباره اهداف، محورها و جهتگیری های این سند بیان کرد: ارتقا و توانمندی سازی صنایع داخلی، حمایت و حفاظت از صنایع و تولیدات داخلی، توسعه سطح تکنولوژی ICT در کشور، انتقال تکنولوژی به همراه نیازهای کلیدی و مدیریت نظام مند تعاملات بین‌المللی با شرکت‌های خارجی از اهداف بنیادین این سند است.

وی در ادامه با اشاره به به محورهای اصلی مورد توجه این سند راهبردی اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف رونق اقتصادی در راستای صیانت از صنایع داخلی، انتقال تکنولوژی با لحاظ دوره عمر و نیازمندی های کلیدی کشور، مهارت و مدیریت با رویکرد مدیریت فناوری و تولیذ اقتصادی، صدور خدمات فنی و مهندسی با تمرکز بر شایستگی های کلیدی کشور و پتانسیل بازارهای جهانی در دسترس و حمایت از بخش خصوصی به عنوان محرک موثر بر اقتصاد و اشتغال کلان کشور از جمله این محورهاست.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه به تبیین مدل و جهتگیری راهبردی کلان، تبیین ارکان اجرایی و اصول انتقال دانش فنی، برنامه‌های اجرایی دارندگان پروانه ثابت و سیار، پروژه‌های کلان پژوهشی و تحقیقاتی حوزه ICT و بخش فضایی و برنامه‌های اجرایی حوزه زیرساخت پرداخت.

همچنین صاحبکار خراسانی، سرپرست امور شرکت‌ها و حمایت از موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری با بیان اینکه نوآوری یک واژه اقتصادی است اظهار کرد: از برنامه‌ها در سطح معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اجرای قانون و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و دولت براس اینکه نوآوری را بشناسد و تحریک کند، یک سری بسته را مطرح کرده و بر نوآوری های فناورانه تاکید داشته است.

وی با اشاره به ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان توسط یک کارگروه بیان کرد: 11 هزار شرکت در سایت دانش بنیان با ایجاد نام کاربری تمایل خود را برای ارزیابی اعلام و بیش از 4500 شرکت مستندات خود را تکمیل کردند. در حال حاضر نیز 40 هزار شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و 2000 شرکت به عنوان شرکت های مشمول قوانین معرفی شدند.

صاحبکار خراسانی به حمایت های انجام شده از شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: استفاده از صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت مالیاتی حدود 60 میلیارد تومان که باید خرج توسعه فناوری شود، معافیت گمرکی برای ماشین آلاتی که توسعه شرکت‌ها را بر عهده دارند، حمایت هایی مثل توسعه صادرات که حدود 400 شرکت از خدمات تجاری آن استفاده کردند، از جمله حمایت های معاونت علمی و فناوری است.

فریدون قاسم زاده، مدیرعامل شرکت افرانت نیز با اشاره به توسعه کسب و کار در فناوری اطلاعات گفت: پیش شرایط های اکوسیستم کسب و کار دیجیتال، در اختیار داشتن منبع وسیعی از استعدادها، فراهم بودن زیرساخت اینترنت پرسرعت و مساعد بودن محیط کسب و کار است.

وی با بیان اینکه از افتخارات دولت، افزایش سه برابری پهنای باند در دو سال است، اظهار کرد: 40 میلیون گوشی هوشمند در ایران است که ضریب نفوذ تلفن هوشمند است و نشان میدهد ذهنیت برای توسعه زیرساخت فراهم است.

قاسم زاده درباره پیشنهادات راهکارهای بهبود توضیح داد: انحصارزدایی از پهنای باند بین‌الملل، حمایت از توسعه دیتاسنترها، جلوگیری از هرگونه انحصار و خودداری از رقابت با بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت های قانونی به ویژه قانون حمایت از صنایع دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد و پارکهای فناوری توسعه بخش خصوصی از جمله راهکارهای لازم است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین از محمود خسروی به عنوان مسئول کمیته اربعین، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار همراه اول، دزفولی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایرانسل، صدری، شرکت ارتباطات سیار رایتل، آذری جهرمی، عضو شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان فراهم‌آورندگان امکانات ارتباطی در راهپیمایی اربعین حسینی تقدیر شد.

۱۳۹۴/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...