نسخه چاپی

در ميانمار چه مي‌گذرد؟

بودایی‌ها در تسخیر الهه مرگ

عکس خبري -بودايي‌ها در تسخير الهه مرگ

است ارتشیان زنان را جلوی چشم دیگران مورد تجاوز قرار می‌دهند، مردان را مصلوب می‌كنند و به فجیع‌ترین روش‌ها به قتل می‌رسانند!

به گزارش نما، مثل هميشه ماجرا از انتشار چند عكس شروع شد؛ تصاويري كه دل هر بيننده‌اي را – در هر كجاي جهان – به درد مي‌آورد.گويا سالهاست كه در ميانمار آتش جنگ روشن است، اما به واسطه جايگاه و حكومت استبدادي ميانمار و عدم حضور رسانه‌هاي مستقل در اين كشور، اخبار آن چناني از آن جا روايت نشده است. با اين حال گفته‌هاي منابع غيررسمي، بسيار نگران كننده است و هر انسان آزاده‌اي را – فارغ از تعصبات مذهبي و نژادي – به تأمل وا مي‌دارد. طبق اين آمار تأييد نشده در ناآرامي‌هاي اخير ميانمار در دو ماه اخير نزديك به 52 هزار نفر كشته شدند كه در ميان آنها تعداد زيادي از زنان و كودكان بي گناه نيز به چشم مي‌خورد.نزديك به 5 هزار نفر از مسلمانان ميانماري توسط پليس و ارتش ميانمار دستگير و به نقاط نامعلومي انتقال داده شده‌اند. نزديك به 30مسجد به آتش كشيده شد و 200 هزار نفر از ساكنان منطقه آراكان نيز از خانه‌هاي خود بيرون رانده شده و به سمت مرزهاي بنگلادش فرستاده شده‌اند.
در همين ارتباط «روزنامه ساندي تايمز» در گزارشي از جنايات هولناك چكمه پوشان ميانماري پرده برداشت و از ضرب و شتم مردم مسلمان نقطه آراكان به دست نظاميان ميانماري نوشت. در بخش‌هايي از اين گزارش آمده است ارتشيان زنان را جلوي چشم ديگران مورد تجاوز قرار مي‌دهند، مردان را مصلوب مي‌كنند و به فجيع‌ترين روش‌ها به قتل مي‌رسانند. بر اساس گزارش اين روزنامه هر روز شمار زيادي از مسلمانان فراري با سرگذشتي هولناك و داستانهاي تكان دهنده اي از فشارهاي نظاميان ميانماري خود را به اردوگاه‌هاي مرزي كه در آنها غذا به اندازه كافي يافت نمي‌شود و انواع بيماريها رواج دارد مي‌رساندند تا شايد بتوانند جان خود را از مهلكه آراكان به سلامت خارج كنند.
آراكان هدف خشونت مذهبي بر ضد اسلام
البته اين اولين بار نيست كه مسلمانان منطقه آراكان كه همگي از نژاد روهينگيا هستند با اين حجم بالاي خشونتها مواجه مي‌شوند. در خلال جنگ جهاني دوم طبق آمار رسمي منتشر شده بودائيان ساكن در استان راخينه با حمله به روستاييان مسلمان نزديك به 100 هزار نفر از آنها را قتل عام كردند. به گواه تاريخ اين كشتار با نظر مثبت ژاپني‌ها كه در آن زمان برمه را به اشغال خود در آورده بودند انجام شده بود.
اما اين بار، كشتار مسلمان در ميانمار را بايد در سفر چند وقت قبل هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا به ميانمار و ديدارش با «تين سين» رئيس جمهوري اين كشور جست. غرب در ماه‌هاي اخير با لغو تحريم‌هاي ميانمار، حمايت خود از دولت مستبد ميانمار را اثبات كرد به گونه‌اي كه حتي باراك اوباما در بيانيه اي خاطر نشان كرد كه كاهش تحريم‌هاي اعمالي عليه دولت ميانمار به دليل حمايت آنها از اصلاحات در اين كشور جنويب شرقي آسياست! پس از اين ديدار بود كه تين سين در يك سخنراني عمومي اعلام كرد كه مسلمانان روهينگيا بايد از كشور اخراج شده و به اردوگاه‌هاي پناهندگان سازمان ملل منتقل شوند. البته روهينگيايي‌ها اگر چه از قدمتي باستاني در اين منطقه برخوردارند اما – در طول سالهاي گذشته از داشتن حقوق شهروندي و حتي تابعيت ميانماري نيز بي بهره بوده‌اند. دولت ميانمار نيزاين قوم را كه تقريبا نزديك به يك ميليون نفر جمعيت دارند، مهاجراني بنگلادشي مي‌خواند كه غير قانوني وارد خاك ميانمار شده‌اند.
آغاز فاجعه كشتار مسلمانان
«تين سين» چند روز پس از ديدار با هيلاري كلينتون طي فرماني ساخت مسجد در اين كشور را ممنوع كرده و به تبع همين دستور بود كه متعصبين بودايي و هندي نزديك به 72 مسجد را در سرتاسر اين كشور ويران كردند.
البته جرقه اصلي خشونت‌ها به دنبال حمله به يك اتوبوس حامل مسلمانان در استان راخينه كليد خورد. از ابتداي ماه فوريه نيز گروه‌هاي افراطي بودا با حمايت و همراهي پليس و ارتش ميانمار، دست به كشتار گسترده و آتش زده دهكده‌ها و مساجد و فراري دادن مسلمانان زدند كه طبق آمار موجود نزديك به 200 منزل مسكوني متعلق به مسلمانان به آتش كشيده شد و بيش از ده‌ها هزار نفر نيز آواره و بي خانمان شدند. دولت ميانمار نيز در اقدامي هماهنگ از ورود گروه‌هاي امدادي و رسانه‌هاي بين‌المللي به اين منطقه جلوگيي كرد و در سكوت مجامع رسمي بين‌المللي، نسل كشي گسترده اي از مسلمانان آغاز شد.
دراين ميان غرب نيز به كمك دولت ميانمار آمد و با واژگون جلوه دادن ماجرا، كشتارها را به عنوان جنگهاي قبيله‌اي مخابره كرد و مدعي شد كه آغاز درگيريها به دليل تجاوز يكي از اسلام‌گرايان آراكان به يك زن بودايي بوده است.برخي رسانه هاي غربي اين جنايت را تلاش براي بازپس گيري منطقه آراكان از دست مهاجران غيرقانوني دانسته‌اند.


منبع: هفته نامه پنجره

۱۳۹۱/۵/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...