نسخه چاپی

صفارهرندي در برنامه "ديروز، امروز، فردا"

مشاركت در انتخابات مجلس نهم پرشورتر از مجالس گذشته

عکس خبري -مشارکت در انتخابات مجلس نهم پرشورتر از مجالس گذشته

محمد حسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاداسلامی که در برنامه"دیروز، امروز، فردا" سخن می گفت، اظهار داشت: امروز در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که دشمنان ملت احساس می‌کنند تقابل آنها با ما هر روز حساس‌تر می‌شود، مخالت آنها با ما بسیار فراتر از بهانه‌های مثل موضوع هسته‌ای است و خود آنها اذعان دارند که ایران در حوزه‌های نفوذ ایالت متحده وارد شده است و دو قطبی در جهان در حال شکل‌گیری است که امریکا و ایران دو محور آن هستند.

وی گفت: مردم کشورمان این حقایق و واقعیت‌ها را می‌فهمند و این از زمان آغاز بیداری اسلامی در منطقه بیشتر قابل فهم است. امروز ایرانی‌ها روی ایرانی بودن خودشان احساس افتخار بیشتری دارند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاداسلامی متذکر شد: دشمنان امروز اعتراف دارند که از انواع پیشرفت‌ علمی کشورمان متعجب هستند و این همه پیشرفت را باور نمی‌کردند زمانی که موفق می‌شویم هواپیمای جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا را شکار کنیم این کلاس ما را ارتقا می‌دهد و حتی کودکان مدرسه‌ای نیز می‌فهمند این ایران با ایران قبل متفاوت شده است.

صفارهرندی در ادامه در خصوص مسائل مربوط انتخابات، اظهار داشت: آرایش هر انتخابات نسبت به گذشته تغییراتی می‌کند، اما قصه سال ۸۸ به گونه دیگر بود که در یک جبهه سیاسی سبب تحولات بزرگی شد. در جبهه اصلاحات همیشه فرض بر این بود که این جبهه‌ای در درون انقلاب است و با جریان دیگر انقلاب در رقابت است اما در فتنه ۸۸، بخشی از جریان افراطی و تندرویی که خود را متعلق به این جبهه می‌دانست قواعد بازی سیاسی را به هم زد و امروز شاهد هستیم برخی از این افراد شناخته شده در نقطه مقابل انقلاب قرار گرفته‌اند و عمدتاً در خارج کشور نزدیک سرویس‌های خارجی هستند، لذا اما آنها را از دور نظام خارج شده می‌بینیم .

وی ادامه داد: اما بخشی از همان جبهه اصلاحات در داخل به عنوان نماینده یک بخش سیاسی در داخل حاضر است این افراد خود را در حیطه رقابت سیاسی داخل نظام می‌دانند و امروز حدود۸۰۰ نماینده در کل کشور برای رقابت مجلس نهم دارند.

این کارشناس مسائل سیباسی خاطرنشان کرد: یک بخش دیگری از جریانت اصلاحات نیز مترصد بود که ببینند شرایط چقدر بروفق مرادشان است و اگر موافق میل‌شان بود فعالانه شرکت کنند و اگر آنچنان نبود انتخابات را تحریم کنند. بنابراین حاشیه‌نشین انتخابات شدند و در حال رصد کردن حوادث هستند. به نظر من این جریان را می‌شود به عنوان شرط‌گذاران انتخابات لقب داد که البته در شرط‌گذاری‌شان موفق نشدند.

صفارهرندی افزود: تصور آنها این بود که آمدن ما در انتخابات مستلزم دریافت امتیاز از نظام است و گمان می‌کردند که نظام به آنها امتیاز بدهد. ولی مردم به بزرگتر از اینها هم باج نداده‌ و هیچگاه آنها را قبول نکرده‌اند.

وی گفت: شاید برخی‌ها می‌ترسیدند که نبودن این جماعت شرط‌گذار ممکن است به مشارکت لطمه بزند ولی برآوردهای خود این جریان نیز نشان می‌دهد که اوضاع اینگونه نیست و رقمی حدود ۵۵ درصد در مشارکت مردمی مورد قبول خود آنهاست.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاداسلامی در پاسخ به این سؤال که تفاوت‌های مجلس نهم با مجلس قبلی چه می‌دانید، اظهارداشت: به نظر می‌آید مشارکت در انتخابات مجلس نهم پرشورتر از مجالس گذشته باشد.

صفارهرندی افزود: ممکن است بخشی از مردم تمایلی برای رأی دادن و حضور در انتخابات نداشته باشند و شاید برخی تصور کنند که رأی دادن آنها چه تأثیری در کشور خواهد داشت. اما آنها باید بدانند که حضور در انتخابات تعیین سرنوشت خود آنها است زمانی که فردی در انتخابات حاضر نشود در اصل دیگران برای او تصمیم می‌گیرند و امور کشور با تصمیم دیگران به پیش می‌رود. لذا اگر این تأثیرگذاری رأی هر فرد را برای افراد توضیح دهیم فضا برایشان روشن می‌شود و تمایل برای حضور در پای صندوق‌های رأی بسیار افزایش پیدا می‌کند و طبق بررسی روند نظرسنجی‌ها می‌بینیم که با روشن شدن میزان تأثیرگذاری آرای مردم در استان هر انتخابات تمایل افراد برای شرکت بیشتر می‌شود.

وی گفت‌: آن چیزی که در انتخابات تعیین‌کننده است وجدان عمومی جامعه است این وجدان خیلی تعلق به جریانات گروهی و جناحی ندارد. زمام امور مردم به طور کامل در دست جریانات و گروههای سیاسی نیست بلکه عموم ملت براساس وجدان عمومی خود همواره در انتخابات حضوری چشم‌گیر داشته‌اند.

وزیر سابق فرهنگ در دولت نهم در ادامه سخنان خود در خصوص عدالت گفت: بلوغ جامعه امروزی به آنجا رسیده است که اگر کسی شعار عدالت بدهد خیلی دیگر برایشان مورد قبول نیست بلکه بیشتر مردم در پی تضمین اجرای عدالت هستند ما همواره دیده‌ایم که بسیاری شعار عدالت داده‌اند اما در عمل امتحان خوبی پس نداده‌اند. لذا مردم هوشیار هستند و آنها می‌گویند آیا حاضر هستید که عدالت درباره افراد و دوستان نزدیک شما نیز اجرا شود؟

صفارهرندی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در مقاطع اخیر بسیار در خصوص اخلاق سخن می‌گویند تأکید رهبر معظم انقلاب به مسئولان نظام همواره تقویت فضائل اسلامی در جامعه بوده است. بسیاری بودند که همواره شعار اخلاق‌مداری داده‌اند و معلم اخلاق بوده‌اند اما در عمل بداخلاق از آب درآمده‌اند که نمونه آن را در فتنه ۸۸ دیدیم که برخی بسیار شعار اخلاق دادند اما در انتخابات ۸۸ به آن پشت‌ پا زدند.

وی در خصوص شیوه نقد در فضای کشور و جامعه تصریح کرد:‌ انتقاد علامت سرزندگی و نشاط جامعه است بنابراین تحمل‌ها باید در برابر نقد بالا برود و قبول کنیم همه ما مشکلاتی داریم که باید از چشم‌ دیگران به آن پرداخته شود. مثلاً اگر می‌خواهیم دولت را نقد کنیم باید بگوییم که دولت بسیار خدمت می‌کند و این خدمت زیاد نیز کاملاً مشهود است اما اگر کسی به دولت در برخی مسائل اقتصادی مانند بازار سکه و ارز نقدی کرد چرا نباید جواب منطقی در این خصوص نشنویم. البته بنده برخلاف کسانی که می‌خواهند اتهاماتی به دولت بزنند و القا کنند که دولت تعمدی در این کار داشته است هیچ حجتی بر آن ندارم اما این پرسش نیز مطرح است که چرا دولت با وجود اینکه می‌تواند با یک موضع‌گیری فضا را آرام کند چرا دو سه هفته سکوت می‌کند بنابراین باید منصفانه و صادقانه نقد کرد.

مشاور فرهنگی سپاه پاسداران افزود: اگر تحمل شنیدن نقد منصفانه و دلسوزانه وجود نداشته باشد فضا طور دیگری می‌شود و فضا تبدیل به ردوبدل کردن کینه‌ها می‌شود و ابهام جایگزین مسائل واقعی می‌شود و در این زمان شایعه، تهمت، برانگیختن یک قشر بر علیه خادمان کشور انتفاق می‌افتد.

صفارهرندی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص اهمیت جایگاه مجلس و در خصوص مباحثی که درباره در رأس امور بودن مجلس مطرح می‌شود، گفت: اگر کسی می‌گوید که این جمله امام که مجلس در رأس امور است مربوط به دوران نخست‌وزیر دولت است کمی ساده‌انگارانه‌ است و شاید افرادی به دلیلی که می‌خواهند یک جبهه دیگر را تقویت کنند این حرف مسلم امام (ره) را که خدشه‌پذیر است مورد تشکیک قرار می‌دهند.

وی افزود: مجلس نماینده اقشار مختلف مردم و عقول عامه کشورمان است. امام (ره) این جمله را فقط یک بار نزده است. امام درباره مجلس سخنان فراوانی دارد مثلاً در جایی می‌فرمایند مجلس عصاره فضائل ملت است.

مشاور فرهنگی سپاه پاسداران در خاتمه در پاسخ به این سؤال که به نظر شما تیتر ۱۳ اسفند روز بعد از انتخابات در روزنامه‌ها چه خواهد بود، گفت: تیتر اکثر روزنامه‌ها این خواهد بود که «ملت سرافراز و برنده شد» .

۱۳۹۰/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...