نسخه چاپی

ریشه كمر درد و خُروپف شبانه در تغذیه ناسالم

معاون وزیر بهداشت چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرك فیزیكی تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، معاون وزیر بهداشت چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرک فیزیکی تاکید کرد.

دکتر علی اکبر سیاری در همایش تغذیه سالم با بیان اینکه افزایش بیماری‌های سرطان و قلب و عروق یک مشکل جهانی است، افزود: نرخ جهانی حوادث ترافیکی در دنیا رو به کاهش است. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ 54 نفر و معلولیت 110 نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. علاوه بر این ما مشکل اعتیاد را هم در کشور خود داریم.

وی افزود: نرخ چاقی رو به افزایش است. سازمان ملل به کشورهای عضو خود توصیه کرده است که تا سال 2030 از عوامل خطر که شامل کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار و همچنین فشار خون باید کاسته شود. سالانه 35 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که 28 میلیون نفر از این رقم در کشورهای جهان سوم است. 15 میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند . همچنین 47 میلیون نفر نیز رژیم غذایی ناسالم دارند.

سیاری آمار مصرف سالانه سیگار در کشور را 63 میلیارد نخ و هزینه آن را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به تصویب سند ملی بیماری‌های غیر واگیر از اجرای آن در چهار شهر کشور به طور آزمایشی خبر داد.

وی تصریح کرد: از 380 هزار مرگ سالیانه در کشور 92 هزار مورد آن متعلق به سکته قلبی، 43 هزار مورد مربوط به سکته مغزی، 1000 مرگ مربوط به حوادث و 30 هزار مورد نیز مربوط به سرطان است. سالیانه در کشور 90 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که 30 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند و دو هزار میلیارد تومان هزینه آن است.

سیاری با بیان اینکه مصرف کالری، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی و محیطی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود، ادامه داد: اضافه وزن و چاقی باعث بروز دیابت، سرطان و انواع سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. زمانی که سلول چربی به وجود آمد دیگر نمی‌توان آنرا از بین برد و تنها می‌شود آنرا کوچک کرد. ما باید میزان کالری مواد غذایی را بدانیم و هر آنچه می‌خوریم را محاسبه کنیم.

سیاری با اشاره به نقش آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی و همچنین مردم در کاهش میزان چاقی و کم تحرکی در کشور افزود: تحرک باید تبدیل به فرهنگ شود. صنایع نیز باید در این زمینه کمک کنند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه رژیم غذایی نامطلوب در صدر عوامل خطر بیماری‌هاست، به کاهش مصرف قند، نمک، چربی و افزایش مصرف سبزی و میوه تاکید کرد و گفت: تغذیه ناسالم موجب بیماری‌های متعددی از کمر درد ناشی از چاقی تا خُروپف شبانه می‌شود.

ریشه کمر درد و خُروپف شبانه در تغذیه ناسالم

علی اکبر سیاری در همایش ملی تغذیه سالم با اشاره به اینکه در رتبه بندی عوامل خطر بیماری‌ها، رژیم غذایی نامطلوب در صدر قرار دارد، اظهار داشت: تغذیه ناسالم موجب بیماری‌های متعددی از کمر درد ناشی از چاقی تا خُروپف شبانه را شامل می شود.

وی بیان داشت: باید برای مصرف مواد غذایی برنامه روزانه داشته و اطلاعات لازم درباره آنچه می‌خوریم را کسب کنیم. مثلاً باید بدانیم یک موز 110 کیلوکالری، یک خرما 22 کیلوکالری، یک سیب 70 کیلوکالری، یک لیوان نوشابه 140 کیلوکالری وارد بدن ما می‌کند.

سیاری اظهار داشت: در این راستا باید آموزش مردم با کمک صدا و سیما، رسانه‌ها، آموزش و پرورش، فضای مجازی و همچنین اصلاح استانداردها در صنایع انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: دو عامل مهم اصلاح کم تحرکی و رژیم غذایی نامطلوب در پیشگیری از بیماری‌ها و کسب سلامتی بسیار موثر هستند.

بیماری‌های غیرواگیر علت 70 درصد مرگ‌ها

سیاری علت اصلی 70 درصد مرگ و میرها را ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد و گفت: مردم سالانه 63 میلیارد نخ سیگار می‌کشند که معادل 10 هزار میلیارد تومان می‌شود و در سیستم سلامت هم سالانه دو تا سه برابر آن را باید هزینه کنیم تا درمان شوند. سالانه 37 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر در دنیا می‌میرند که 28 میلیون نفر از آنان در جهان سوم هستند.

به گزارش وزارت بهداشت، وی توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر این اساس همین که بتوانیم از افزایش چاقی و دیابت جلوگیری کنیم گام بزرگی برداشته ایم.

سیاری بیان داشت: 19 میلیون ایرانی کم تحرکی دارند که باید با روزانه 30 دقیقه پیاده روی آن را جبران کنند.

وی کنترل ریسک فاکتورهایی نظیر کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و مواد دخانی را تکلیف سازمان بهداشت جهانی برای تمام کشورها تا سال 2030 اعلام کرد.

۱۳۹۴/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...