نسخه چاپی

راه حل خروج از ركود

عکس خبري -راه حل خروج از ركود

۲۰۵ نفر از نمایندگان مجلس در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جلوگیری از ورود كالاهای مشابه تولید داخلی به داخل كشور و تلاش بیشتر برای برون‌رفت از ركود حاكم بر اقتصاد كشور را خواستار شدند.

۲۰۵ نفر از نمایندگان مجلس در پایان جلسه علنی دیروز مجلس، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جلوگیری از ورود کالاهای مشابه تولید داخلی به داخل کشور و تلاش بیشتر برای برون‌رفت از رکود حاکم بر اقتصاد کشور را خواستار شدند. در نگاهی کلی،‌ کلید رهایی از رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشورمان، رونق تولید داخلی و به جریان افتادن سرمایه در رگ‌های اقتصاد است. در این میان، واردات کالاهای مشابه خارجی به داخل کشور از چند جهت برای اقتصاد ملی ما مضر است:
۱- رکود موجود را تشدید می‌کند؛ زیرا ورود کالاهای مشابه خارجی به معنای بی‌توجهی و در حاشیه قراردادن تولید داخلی است.
۲- سبب خروج ارز از کشور می‌شود و بنابراین، ارزش افزوده‌ای که باید در چرخه اقتصاد کشور محفوظ بماند و انباشت سرمایه در کشور را تضمین کند، از کشور خارج می‌شود.
۳- نقض غرض برجام است؛ زیرا همان‌گونه که یکی از اهداف اساسی کشور در مذاکرات، تلاش برای لغو تحریم‌ها، به منظور رفع برخی تنگناها در اقتصاد کشور بود، چنانچه پس از برداشته شدن تحریم‌ها، دروازه‌های کشور بر روی واردات کالاهای خارجی گشوده شود، نقض غرض مذاکرات شده و مشکلات اقتصادی هم حل نخواهد شد.
۴- از برداشته شدن تحریم‌ها، می‌توان به‌منزله فرصتی برای انتقال فناوری و دانش فنی به کشور بهره برد و چنانچه از این فرصت برای ورود بی‌رویه کالاهای خارجی استفاده شود، نه تنها عقلانی نبوده که به معنای از دست دادن فرصتی راهبردی برای توسعه کشور است.
بنابراین، واردات بی‌رویه کالاهای خارجی در دوره پساتحریم، حلال مشکلات کشور نبوده و چنانچه بر این موضوع تمرکز شود، به معنای از دست دادن فرصت‌هایی است که با بهره‌برداری خردمندانه از آنها، می‌توان جایگاه اقتصاد کشور را در نردبان قدرت نظام بین‌الملل ارتقا داد و زمینه‌های وابستگی اقتصادی به دنیای خارج را کمتر کرد. البته در این زمینه،‌ در کنار دولت، مردم نیز وظیفه دارند با خرید کالاهای تولید داخل،‌ به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

۱۳۹۴/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...