نسخه چاپی

سخت ترین امتحان رانندگی متعلق به كدام كشور است؟

عکس خبري -سخت ترين امتحان رانندگي متعلق به کدام کشور است؟

گرفتن گواهینامه رانندگی در هر كشوری بنا بر مقتضیات آن كشور فرق می كند. اما در كشور ما پروسه گرفتن گواهینامه رانندگی آن قدر آسان است كه بسیاری یا اول گواهینامه و بعد رانندگی یاد می گیرند‏، یا یا بعد از سالها رانندگی بدون گواهینامه یك روز تصمیم می گیرند بروند گواهینامه بگیرند درحالی كه در بعضی از كشورهای جهان گرفتن گواهینامه یك دغدغه جدی است.

اختصاصی-به گزارش نما ، شاید دانستن اینکه شرایط صدور گواهینامه در برخی کشورهای جهان، با کشور ما کاملا متفاوت است برای بسیاری از ما که رانندگی را تنها یک تفریح جذاب می دانیم جالب باشد. اینکه امتحان رانندگی در برخی کشورها انقدر پرهزینه است که مردم قید رانندگی را می زنند یا سخت ترین امتحان رانندگی مربوط به کدام کشور است!

فنلاند
فنلاند سخت ترین امتحان رانندگی را در بین کشورهای جهان داراست. در فنلاند همه باید به یک اداره مرکزی مخصوص به این کار مراجعه کرده و در آنجا هم رانندگی و هم مقررات حفظ و نگهداری اتومبیل خود را فرا گیرند مانند امتحان پایه یک رانندگی در ایران.  آنها باید یاد بگیرند چطور اتومبیل خود را در شرایط تاریکی سرما و یخبندان کنترل کنند. 2 امتحان شهری مشکل در زمستان و تابستان دارند، علاوه بر آن 20 ساعت درس تئوری و 30 ساعت درس عملی فرامی گیرند و این فرایند برای هر فنلاندی وقت و هزینه بسیاری در بر دارد.

کانادا
در بین ایالت های کانادا، کبک و شهر مونترال دارای سخت ترین امتحان رانندگی است به نحوی که حدود 60 درصد درخواست کنندگان گواهینامه در اولین تلاش مردود می شوند و بسیاری از گرفتن گواهینامه پشیمان.

آلمان
در آلمان نیز گرفتن گواهینامه رانندگی مانند فنلاند یک فرایند طولانی و هزینه بر است. برای گرفتن گواهینامه همه باید به مدارس رانندگی مراجعه و دروس تئوری و عملی را بگذرانند که معمولا یک سوم داوطلبان در مرحله اول رد می شوند. در آلمان رانندگی در شرایط سخت اقلیمی و همچنین جاده های باریک و امتحان در شرایط سرعت بالا در اتوبان های مخصوص که سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت است آموزش داده می شود.

سنگاپور
سنگاپور آزمون رانندگی را آنقدر سخت و پرهزینه کرده که خیابان ها و راه های بین شهری اش به صورت عمدی خلوت باشد و مردم ترجیح بدهند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. در این کشور نرخ قبولی در آزمون رانندگی 33 درصد است.

آفریقای جنوبی
افسران امتحان رانندگی در این کشور از جمله حرص آور ترین ممتحنان در سراسر جهان هستند. گاه اختلاف یک اینچی در فاصله با اتومبیل پشتی هنگام پارک کردن و عدم دقت در کشیدن ترمزدستی موجب رد شدن در امتحان می شود .در این کشور اطلاعات مکانیکی و فنی نیز جزو آزمون سخت رانندگی موسوم بهk53 است.

استرالیا
استرلیا از جمله کشورهایی است که در زمینه ایمنی ترافیک در جهان پیشتاز است. اعطای گواهینامه رانندگی در این کشور بر اساس طبقه بندی های انجام شده برای وسایل نقلیه و همچنین بر اساس میزان سن و سابقه رانندگی افراد و قبولی در آزمون های مختلف انجام می پذیرد.

ضرورت بازنگري در شرایط صدور گواهينامه رانندگي
قطعا شما نيز تاكنون در معابر و كوچه هاي خلوت شهر شاهد حضور نوجواناني بوده ايد كه با اجازه يا بدون اطلاع خانواده ها، هرازچندگاهي صرفا به دليل علاقه و هيجان وافري كه به رانندگي دارند، پشت فرمان نشسته اند بدون اينكه به سن قانوني اخذ گواهينامه رسيده باشند.
سال هاست كه براساس آيين نامه راهنمايي و رانندگي، شرط سني صدور گواهينامه براي متقاضيان رانندگي در كشور 18 سال تمام اعلام شده در حالي كه طي چند دهه اي كه از تصويب و اجراي آيين نامه فعلي راهنمايي و رانندگي در كشورمان مي گذرد، هنوز بازنگري درستی در خصوص بررسي شرايط سني صدور گواهينامه رانندگي براي متقاضيان رانندگي صورت نگرفته است.
اين در حالي است كه بازنگري در شرايط سني صدور گواهينامه با توجه به تغيير و تحولات جامعه اي كه بخش قابل توجهي از آن را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند ضروري به نظر مي رسد.
هدف از اين گزارش صرفا تاكيد بر كاهش يا افزايش سن صدور گواهينامه رانندگي در كشور نيست بلكه تاكيد اصلي بر ضرورت بررسي هاي آماري و تحليل هاي كارشناسي در خصوص ميزان تصادفات و تخلفات حداقل طي 10 سال اخير در كشور از سوي مسوولان و متوليان امر است تا با ارزيابي اين داده ها، پس از سال ها شرایط اخذ گواهینامه همچون شرط سني به عنوان يك ضرورت مورد بازنگري قرار گيرد.
        

۱۳۹۴/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...