نسخه چاپی

روسیه انتقال اورانیوم غنی شده از خاك ایران را تایید كرد

وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام كرد كه همه اورانیوم غنی شده كه طبق توافق باید از ایران خارج می‌شد، روز 28 دسامبر از خاك این كشور خارج شده است.

به گزارش نما ، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: وزارت خارجه روسیه گزارشهای مربوط به انتقال محموله اورانیوم ایران به این کشور از طریق حمل و نقل دریایی را تایید کرد.

براساس گزارش اینترفکس، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که همه اورانیوم غنی شده که قرار بود طبق توافق از ایران خارج شود با کمک روسیه در روز 28 دسامبر از خاک ایران منتقل شده است.

شب گذشته وزارت خارجه آمریکا از انتقال بیش از 25000 پوند (حدود 11 تن) اورانیوم ایران به روسیه، به عنوان بخشی از تعهدات ایران در «برجام» خبر داده بود.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در مصاحبه با رسانه‌های داخلی از تایید تکمیل روند تبادل اورانیوم غنی شده ایران به روسیه خبر داد.

بر اساس اطلاع منابع ایرانی و روسی، میزان اورانیوم منتقل شده به روسیه بیش از 8.5 تن بوده است و ایران حدود 140 تن در ازای آن اورانیوم طبیعی دریافت کرده است. این درحالیست که مقامات آمریکایی میزان اورانیوم منتقل شده ایران را حدود 11 تن(25 هزار پوند) اعلام کرده‌اند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب جزئیاتی از خروج اورانیوم غنی‌شده ایران و تبعات آن را با خبرنگاران در میان گذاشت.

کربی گفت که ایران کاری جز عمل به تعهدات برجامی خود نکرده و حالا با خروج این محموله 25 هزار پوندی که امروز با کشتی راهی روسیه شد، زمان گریز ایران (مدت زمان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای) از 3 ماه به یکسال رسیده «که این راه را برای رسیدن به روز اجراء، هموار می‌کند.»

وی ادامه داد: «ما هم متعهدیم که بر اساس تعهدات خود ذیل برجام، تحریم‌های ایران را با رسیدن به روز اجراء، برداریم؛ البته رسیدن به روز اجرا بر اساس راستی‌آزمایی آژانس مشخص می‌شود.»

۱۳۹۴/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...