نسخه چاپی

پیش‌نویس قرارداد سوآپ ارزی ایران و چین

سفیر ایران در چین با بیان اینكه چین با ۳۷ كشور قرارداد سوآپ ارزی دارد، گفت: پیش‌نویس سوآپ ارزی بین ایران و چین را به‌تازگی دریافت كرده‌ایم و برای انعقاد چنین قراردادی تلاش خواهیم كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی اصغر خاجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور چین، در دیدار هیأت رسانه‌ای اعزامی ایران به این کشور، با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین صادرکننده جهان است، گفت: این کشور ۵۰۰ میلیارد دلار با آمریکا و ۶۰۰ میلیارد دلار با اروپا تجارت دارد.

وی ادامه داد: ایران با همکاری چین، عضو مؤسس بانک تازه تأسیس توسعه زیرساخت‌ها شد و در عین حال راهبرد جاده ابریشم چین، زمینه مؤثری برای بالا بردن سطح روابط با این کشور است.

سفیر ایران در چین با بیان اینکه تلاش کردیم تجار ایرانی را در چین متشکل کنیم و آنها را در ۴ منطقه سازماندهی کرده‌ایم، گفت: وقتی شرایط عوض شده، چینی‌ها هم باید در بازار ایران رقابت کنند؛ چراکه غرب هم در حال وارد شدن به این بازار است.

سفیر ایران در چین اظهار داشت: بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، سند مشارکت راهبردی چین و ایران منتشر خواهد شد که این سند درواقع قراردادی است که چینی‌ها با کشورهایی که رابطه چین با آنها از سطحی بالاتر می‌رود، منعقد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: باتوجه به تغییر شرایط می‌توانیم عضو پیمان شانگهای شویم و ما هم درخواست عضویت دائمی در این پیمان را ارائه خواهیم داد.

خاجی با بیان اینکه چین با ۳۷ کشور قرارداد سوآپ ارزی دارد، گفت: پیش‌نویس سوآپ ارزی بین ایران و چین را به‌تازگی دریافت کرده‌ایم و برای انعقاد چنین قراردادی تلاش خواهیم کرد.

سفیر ایران در چین افزود: یوآن چین هم به‌تازگی وارد SDR شده و سومین سهم را در صندوق بین‌المللی پول با ۱۰.۹ درصد دریافت کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در چین ۵۰۰ هزار کارگاه متوسط و کوچک موفق وجود دارد که با همه کشورهای دنیا کار می‌کنند، به گونه‌ای که چین را کارخانه دنیا می‌نامند، اما کارآفرینان ایران نتوانستند وارد این حوزه شوند.

خاجی اضافه کرد: از طرف چینی‌ها تمایل برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران وجود دارد، چنانکه ما تاکنون پروژه‌های زیادی در بالادست و پایین‌دست نفت با چینی‌ها داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: شرق آسیا و چین تنها جایی است که مصرف انرژی در آن رو به رشد است و بازارهای ما هم به لحاظ میزان مصرف و هم به لحاظ قیمت انرژی در شرق آسیاست، چنانکه هر بشکه نفت ۴ یا ۵ دلار در این سوی دنیا گران‌تر است و درعین حال چین هم برنامه‌های جدی برای رفتن به سوی نفت و گاز و جایگزینی ذغال‌سنگ دارد.

وی گفت: پیش‌نویس‌هایی بین ما و چینی‌ها درمورد سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حوزه انرژی ایران منعقد شده است و امیدواریم در سفر رئیس‌جمهور چین، اسنادی در این زمینه به امضا برسد.

۱۳۹۴/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...