نسخه چاپی

جریمه و آبونمان قبض برق، مشمول مالیات بر ارزش افزوده است

سازمان امور مالیاتی كشور در پاسخ به مشكلات مردم در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قبض برق جزئیات نحوه محاسبات را اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم به این نکته اعتراض داشتند که چرا خدماتی مانند آبونمان در قبض برق، دارای مالیات بر ارزش افزوده است و از آبونمان هم مالیات می گیرند.

یکی از شهروندان در این باره نوشته: قیض برق 958 هزار تومانی به دستم رسیده. جالب است مبلغ مصرف 720هزار تومان بوده و این مابه التفاوت از اعمال پیک فصل عوارض برق و آبونمان به وجود آمده سوال من این است چرا مالیات بر ارزش افزوده را برای مصرف در نظر نمیگیرند؟ چرا پس از اعمال همه هزینه ها مالیات بر ارزش افزوده را حساب میکنند؟ در واقع شرکت توزیع برق دارد برای مبالغ مربوط به عوارض برق، پیک فصل و آبونمان مالیات بر ارزش افزوده میگیرد اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر عوارض برق از آن کارهایی است که فقط در کشور ما میتواند رخ دهد چطور از مردمی که مسولانشان در روز روشن و به صورت رسمی در حال سرقت از آنها هستند انتظار داریم در جامعه از یکدیگر کلاهبرداری نکنند دروغ نگویند و...
این کامنت عینا برای مسئولان سازمان مالیاتی کشور از سوی سرویس مشکلات مردم ارسال شدو پاسخ زیر از سوی سازمان مالیاتی کشور داده شد که عینا منتشر می شود:

پاسخ سازمان مالیاتی کشور به این کامنت
مدیرمسئول محترم خبرگزاری خبرآنلاین
با سلام و احترام
به پیوست پاسخ به سوال مردمی در خصوص «نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قبوض برق» بدین شرح اعلام می‌شود:

«به موجب ماده (1) قانون ماليات بر ارزش افزوده، عرضه كالا‌ها و ارائه خدمات در ايران (به استثناي موارد معاف مصرح در ماده 12) و همچنين واردات آن‌ها مشمول ماليات و عوارض مي‌باشد. در اين راستا هيچگونه معافيتي براي برق پيش بيني نشده است.
همچنين به موجب مفاد ماده (14) قانون فوق مأخذ محاسبه ماليات و عوارض موضوع اين قانون جمع بهاي كالا يا خدمت مندرج در صورتحساب يا صورت وضعيت (حسب مورد) با رعايت الزامات تبصره ذيل اين ماده خواهد بود. بنابراين مؤديان مشمول و ثبت نام شده اين نظام مكلفند ماليات و عوارض متعلقه را نسبت به مبلغ ناخالص مندرج در صورتحساب يا صورت وضعيت (حسب مورد) محاسبه و از طرف ديگر معامله وصول و وفق ترتيبات مقرر در ماده (21) در وجه سازمان امور مالياتي كشور تاديه نمايند.
بر اين اساس بهاي برق مصرفي مشتريان ماخذ محاسبه ماليات و عوارض وفق مفاد ماده (14) قانون مي‌باشد و عدم شمول ماليات و عوارض بربهای مذکور که از مشتريان اخذ می گردد مغاير با قسمت اخير اصل (51) قانون اساسي خواهد بود.
شايان ذكر است در مواردي كه وجوه دريافتي، جزء‌ بهاي برق يا خدمت ارائه شده تلقي نگردد (عرضه کالا و یا ارایه خدمت نباشد)، به عنوان مأخذ محاسبه ماليات و عوارض ارزش افزوده نيز محسوب نخواهد شد.
ليكن ساير مبالغ مندرج در قبوض از قبيل آبونمان و جريمه مازاد بر الگوي مصرف كه ماهيت آن نرخ بهاي برق مصرفي مي‌باشد، مشمول ماليات و عوارض موضوع قانون ماليات بر ارزش افزوده مي‌باشد.»

۱۳۹۴/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...