نسخه چاپی

چرا اینترنت مدام قطع می شود؟

جایگاه ایران در زمینه اینترنت و همچنین میزان رضایت كاربران از كیفیت اینترنت امر پوشیده‌ای نیست با این وجود طی روزهای گذشته بحث هایی مبنی بر وجود اختلالاتی در وضعیت اینترنت كشور مطرح شد.

به گزارش نما به نقل از صدای اقتصاد، طی روزهای گذشته از اختلالات اینترنت کشور اخبار متعددی منتشر شد با این وجود بخش قابل توجهی از کاربران هم وجود داشتند که اگرچه سرعتی عالی نداشتند، اما نسبت به گذشته هم شرایط چندان متفاوت و بدتری را تجربه نکرده بودند.

در این میان شرکت‌های PAP به عنوان ارائه کنندگان سرویس اینترنت پرسرعت نیز اغلب ترجیح می‌دادند در این زمینه به طور رسمی اظهار‌نظری مطرح نکنند. با این وجود برخی از آنها به‌طور غیررسمی این نکته را اعلام می‌کردند که طی 10 روز گذشته حجم اختلالات آنها نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است.

اما اپراتورهای تلفن همراه هم از این قضایا در امان نبوده و پس از طرح این موضوعات، اپراتور دوم ارتباطی کشور در قالب پیامکی به رسانه‌های کشور اعلام کرد: "با توجه به اخباری که مبنی بر بروز اختلال در خدمات دیتای ایرانسل مطرح می‌شود به استحضار می‌رساند این مشکل مربوط به شبکه ایرانسل نبوده و این شرکت در حال پیگیری برای رفع هرچه سریع‌تر آن است".

البته اپراتورهای دیگر در این زمینه تاکید دارند که طی روزهای گذشته اختلال خاص و جدی در شبکه آنها وجود نداشته است.

رضا خلیلی - معاون شرکت مخابرات استان تهران - به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه کننده اینترنت که حدود 50 درصد مشترکان ADSL تهران را در اختیار دارد، در این باره اظهار کرد: بحث اختلالات اینترنت موضوعی است که در موارد متعدد پیش می‌آید و هیچ‌گاه نمی‌توان گفت این اختلالات به صفر رسیده است، با این وجود طی روزهای گذشته مشکل خاص و حادی وجود نداشته و به عنوان مثال در روز قبل ما تنها به مدت 12 دقیقه در 10 درصد پهنای باند خود اختلال داشتیم.

محمد علی یوسفی‌زاده - مدیر عامل شرکت ارتباطی آسیاتک - هم در این باره گفت: این‌که اختلالات اینترنت وجود داشته یا خیر و این‌که مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت یا شرکت‌های PAP بوده موضوعی است که در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته و رصد می‌شود. بر همین اساس شاید بهترین راهکار برای درک این موضوع آن باشد که سازمان تنظیم مقررات نتیجه بررسی های خود را در این باره اعلام کند، چرا که به هرحال شرکت‌های PAP یا زیرساخت ممکن است ترجیح دهند مشکل را به گردن یکدیگر بیندازند.

وی در عین حال بر این نکته هم تاکید دارد که طی هفته گذشته اختلال خاص ویژه‌ای نسبت به قبل ایجاد نشده است.

اما علی رضا اصغریان - مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا طی روزهای گذشته وضعیت اختلالات اینترنت کشور در شرایط خاصی قرار گرفته توضیح داد: هیچ مشکل خاصی در این مدت وجود نداشته و در شرکت‌های PAP هم در این روزها روالی غیرطبیعی حاکم نبوده است.

وی ادامه داد: البته باید این نکته را به خاطر داشت که ممکن است برخی نقاط مشکلاتی داشته باشند، چرا که به هرحال هیچ‌گاه بحث اختلالات فنی بر روی سیستم به صفر نمی‌رسد اما با این وجود طی این مدت،مشکل خاص و حادی درزمینه‌ی اینترنت کشور وجود نداشته است.

اصغریان در عین حال یادآور شد: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به طور دائم این مساله را بررسی می‌کند و اگر زمانی کیفیت خدمات به شرایط غیرعادی برسد مانند گذشته که در شش استان توقف واگذاری صورت گرفت چنین اقداماتی برای ارتقاء کیفیت انجام می‌گیرد.

اما مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت هم در این باره تاکید دارند که طی این روزها مشکل خاصی در شبکه زیرساختی کشور وجود نداشته است.

حامدرضا اسماعیلی - مدیر کل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت - در این باره تاکید کرد: طی روزهای گذشته در شبکه زیرساختی کشور هیچ مشکلی وجود نداشته و به‌طور مشخص معلوم نیست انتقاداتی که مطرح می‌شود به‌طور دقیق بر چه اساس شکل می گیرد.

وی در عین حال یادآور شد: پیش از این هم زمانی که مسیرهای بین‌المللی ما دچار مشکل شده بودند بلافاصله از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته و توضیحات مربوطه ارائه شد. اکنون هم اگر چنین مشکلی پیش بیاید ما قطعا مساله را اعلام کرده و با سرعت تمام بحث برطرف سازی آن را دنبال می‌کنیم، اما اکنون واقعا شبکه ما مشکل خاصی ندارد و نمی‌دانیم تحت تاثیر چه موردی چنین فضایی ایجاد شده و تلقین می‌شود که ارتباطات اینترنتی کشور دچار قطعی و اختلال است.

۱۳۹۴/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...