نسخه چاپی

مقام مسئول در سازمان غذا و دارو:

استفاده مطلوب از فرآورده های طبیعی از خروج ارز می كاهد

مدیركل فرآورده های طبیعی، سنتی و مكمل سازمان غذا و دارو گفت: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از فرآورده های طبیعی، ضمن تامین بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه، از خروج مقدار قابل توجهی از ارز جلوگیری می كند.

به گزارش نما به نقل از میزان، امیرحسین جمشیدی افزود: گیاهان دارویی جزو ذخایر و منابع طبیعی هستند و بسیاری از کشورها کم یا زیاد از یک چنین منبعی برخوردارند که نوع، تعداد و تنوع گونه های گیاهی بر اساس شرایط و موقعیت جغرافیایی هر منطقه متفاوت است.

وی ادامه داد: متاسفانه سودآوری های کلان اقتصادی و توجه روزافزون به تجارت جهانی گیاهان دارویی، مشکلات و مسائل ناگواری را برای منابع طبیعی بوجود آورده و نسل گونه های گیاهی را با خطر انقراض مواجه ساخته است.

جمشیدی افزود: بخش عظیمی از تجارت، مربوط به گونه های گیاهی دارویی است که از طبیعت جمع آوری شده و گاهی با شیوه های نادرست نه تنها به انقراض نسل گونه های گیاهی می انجامد بلکه تنوع زیستی منطقه و جهان را نیز با خطر نابودی مواجه می سازد.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از این منابع که به لحاظ فناوری بسیار کم هزینه تر و ساده تر از صنایع دارویی است، می تواند ضمن تامین بخشی از نیازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه از خروج مقدار قابل توجهی از ارز جلوگیری کرده و مانع گسترش وابستگی به بیگانگان شود.

جمشیدی افزود: با اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مناسب و مبتنی بر یک شناخت واقع گرایانه از وضعیت موجود این منابع و کاربرد روش های علمی و صحیح در تمام ابعاد اعم از کاشت، داشت، برداشت و بهره برداری صنعتی و اقتصادی آن، چه از طبیعت و چه به صورت کشت مکانیزه، می توان به درکی واقعی و اصولی در خصوص نقش و بازدهی گیاهان دارویی در جوامع رو به رشدی همچون ایران رسید و علاوه بر حفظ و حراست از این سرمایه های ملی به شکوفایی و توسعه پایدار جامعه نیز دست یافت.

وی گفت: مصرف منطقی فرآورده های طبیعی و سنتی همواره مورد تاکید پژوهشگران و درمانگران حقیقی و واقعی این عرصه بوده و بهترین و کاراترین روش برای جایایی فرآورده های طبیعی در روند درمان و داروی جوامع مختلف استفاده منطقی و اصولی از آنها است.

جمشیدی ادامه داد: باید مشخص شود که این فراورده ها در چه مواردی به کار روند و کارآیی دارند و در کدام موارد نمی توان آنها را سریع الاثر دانست. صداقت در تولید دانش بکارگیری این فرآورده ها، والاترین و بزرگترین ضامن توسعه مصرف داروهای طبیعی و سنتی است.از 13 اقلیم گیاهی جهان 11 اقلیم آن در ایران وجود دارد و این مساله ظرفیت مناسبی برای توسعه دانش طب سنتی در کشور را فراهم کرده است.

۱۳۹۴/۱۰/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...