نسخه چاپی

یك نمایشگاه با دو برداشت

«نقاشان امروز» معترض شدند

نمایشگاه گروهی «نقاشان امروز» كه با موضوع انسان امروز در گالری مینا برگزار شده بود، با اختلاف نظر میان برخی شركت كنندگان و مدیر نمایشگاه روبه‌رو شد.

به گزارش نمابه نقل از مهر «یک روشنفکر، یک حرف ساده را خیلی پیچیده بیان می کند اما یک هنرمند یک حرف پیچیده را خیلی ساده بیان می کند» این گفته چارلز بوکوفسکی است که روی پوستر نمایشگاه گروهی «نقاشان امروز» به چشم می خورد.

نمایشگاهی که با موضوع «انسان امروز» ۲۰ آذرماه سال جاری در گالری مینا گشایش یافت و در پایان آن اختلاف نظرهایی میان شرکت کنندگان در نمایشگاه و مدیریت آن درگرفت که حرف های ساده بسیاری را پیچیده کرد.

نمایشگاه گروهی «نقاشان امروز» با آثاری از ۳۱ نقاش شهرهای مختلف کشور و به مدیریت بهاره خلیقی در گالری مینا برگزار شد، نمایشگاهی که به گفته مدیریت آن در بهترین شکل ممکن برگزار شده اما به اعتقاد جمعی از نقاشان این نمایشگاه، برخی از وعده ها عملی نشده و شکل برگزاری آن با سطح انتظارشان فاصله داشته است.

اختلاف نظرها تا جایی بالا گرفت که بعد از پایان نمایشگاه جمعی از این شرکت کنندگان تصمیم گرفتند اعتراضشان را از مجاری قانونی دنبال کنند و به مرکز هنرهای تجسمی شکایت ببرند.

نقاشان شرکت کننده در این نمایشگاه به شیوه برگزاری نمایشگاه و ارائه آثارشان معترضند و بر این اعتقادند که حداقل نیازهای یک نمایشگاه هنری نصب اتیکت، برچسب اطلاعات آثار، چاپ کاتالوگ، معرفی نمایشگاه به رسانه های خبری، تلاش برای جذب اسپانسر و کمک به فروش آثار است و این نکات را از جمله وظایف مسئولان برگزاری نمایشگاه برشمرده اند و معتقدند که در این نمایشگاه که قرار بود خدمات حرفه ای برای هنرمندان انجام دهد، هیچ یک از این تعهدات عملی نشده است این در حالی است که برای این تعهدات هزینه پرداخت شده است.

استفاده نکردن از لیبل مشخصات هنرمند کنار آثار و در کاتالوگ نمایشگاه، دریافت مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بابت چاپ کتاب و انجام نشدن این تعهد، توهین به هنرمندان شهرستانی و انتشار خبر این نمایشگاه فقط در یک نشریه (تندیس) از جمله موارد اعتراضی تعدادی از هنرمندان این نمایشگاه است.

مدیریت نمایشگاه نیز در دفاع از عملکرد خود اعلام کرد که بیش از میزان وجهی که از شرکت کنندگان در نمایشگاه دریافت شده، هزینه کرده و برای زحمات خود نیز هیچ دستمزدی در نظر نگرفته است.

هدف حمایت هنرمند از هنرمند بود

بهاره خلیقی که گردآوری آثار نمایشگاه «نقاشان امروز» و مدیریت این نمایشگاه گروهی را بر عهده داشته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتراض این نقاشان توضیحاتی را ارائه کرد: نمایشگاه «نقاشان امروز» جنبشی بود با هدف حمایت هنرمند از هنرمند و من برای این که از هنرمندان شهرستان حمایت کنم تا با انگیزه بیشتری کار کنند و در تهران آثارشان به نمایش درآید، کارهای متوسط و معمولی آنها را در تهران به نمایش گذاشتم. من با اعتبار خودم که یک آرتیست حرفه ای هستم، خواستم به نوعی حمایت هنرمند از هنرمند کرده باشم. این گروه ناراضی زمانی که آثارشان فروخته نشد، سر ناسازگاری گذاشتند وگرنه نمایشگاه در بهترین شکل ممکن برگزار شد.

وی افزود: هزینه ای که هر نفر پرداخت کرده، ۱۸۵ هزار تومان بوده که فقط ۳ میلیون تومان هزینه ورودی گالری شده و مدیر گالری مسئولیت کارهای این نمایشگاه را هم به من واگذار کرد. من در تمام سایت ها خبری، کانال های تلگرام و مجله تندیس خبر برگزاری این نمایشگاه را منتشر کردم، سیستم پیامک های تبلیغاتی خریداری کردم، چاپ پوستر و بنر در دو سایز به همراه کاتالوگ داشتیم، عکاس خبری دعوت کردم و مصاحبه تلویزیونی هم داشتیم، پذیرایی هم که در حد عالی بود، تعداد مهمانان شب افتتاحیه آنقدر زیاد بود که پذیرایی وسط مراسم تمام شد و ما دوباره خرید کردیم، آن شب همه از من تشکر می کردند که این نمایشگاه خارج از تصورشان بوده است، همه این کارها فقط به این دلیل بود که این بچه ها حمایت شوند و بتوانند انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا کنند و کارهایشان پربارتر شود اما با وجود آنکه همه چیز عالی بود و مهمانان بسیاری ورای ذهنیت همه آنها داشتیم اما متاسفانه این کارها را برای کسانی انجام دادم که قدر این فعالیت هنری را نمی دانند.

خلیقی ادامه داد: گالری مینا با متراژ ۵۰۰ متر از جمله گالری های معتبر است که این گالری به اعتبار من به این نمایشگاه اختصاص پیدا کرد، همه چیز هم به اذعان همه شرکت کنندگان تا شب افتتاحیه عالی بود.

خلیقی بیان کرد: با این مبالغ ناچیز من حتی کلکسیونر و خریدار هم دعوت کرده بودم و ۸۰۰ هزار تومان از جیب خودم هزینه کردم که بالاخره از این بچه ها حمایت شود و کارهایشان را بخرند اما خریدار آمد و گفت نقاشی ها اینهاست؟ این آثار در حدی نیست که برایشان نمایشگاه برگزار کنند.

وی یادآور شد: البته آثار قوی تر هم بود که باب میل خریداران نبود و نپسندیدند. من تعهد نداده بودم که آثارشان را بفروشم. من تا آن جا که توانستم تلاش کردم نمایشگاه را راه اندازی کنم که آثار فروخته شود اما این اتفاق نیفتاد. اثر من هم کنار دیگر آثار روی دیوار بود و فروخته نشد. کار هیچ کسی فروخته نشد. حالا این عده ناراحتند که چرا آثارشان فروخته نشده است.

مدیر نمایشگاه «نقاشان امروز» درباره دلیل استفاده نکردن از برچسب مشخصات هنرمندان کنار آثارشان در این نمایشگاه توضیح داد: کارها خیلی تعدادشان زیاد بود که با فاصله ۵ سانت و ۱۰ سانت روی دیوار بود و پس از آن که لیبل ها را چسباندیم، دیدیم که بسیار شلوغ و زشت شد و به همین دلیل آنها را برداشتیم و به جای آن شماره زدیم که مشخصات هر هنرمند به همراه قیمت اثر به صورت شماره در یک لیست آماده شد که روی پیشخوان در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت و این به پیشنهاد گالری بود که خیلی از گالری های دیگر نیز همین کار را می کنند.

او در پاسخ به اعتراض برخی از این هنرمندان نسبت به ارائه نکردن فاکتور هزینه‌ها گفت: ما سه میلیون بابت ورودیه گالری هزینه دادیم. شش نفر هیچ پولی پرداخت نکردند. مابقی پول حدود ۲ میلیون شده است که فقط ۶۷۰ هزار تومان هزینه پذیرایی شد. فاکتور ریز به ریز این هزینه ها را هم دارم.

در نمایشگاه «نقاشان امروز» آثار نازیلا انوری، سوسن اعتمادی راد، فاطمه الماسی،زینب ارباب، بهاره انتظاری، راضیه ایرانپور، فاطمه آهنکار، سوده آغشلویی، فهیمه بای، ابراهیم برفرازی، مرجان پوریانژاد، مارال ثابتی، شیدا جعفری، بهاره خلیقی، نسترن رحیمی، مرضیه رحیمی، پریسا شاهنده، ملیحه شرف زاده، آتنا فراغتی، یگانه قدیریان، مینا قهرمانی قدر، اعظم قزل سفلو، احمد کوچکیان، آمنه مهربانی، داوود ممقانی، زهرا ملااحمدی، محسن نظری خانمیری، فاطمه نیک شایان، شراره یکتا، شراره یاوری و الهام حمیدی روی دیوار رفته است.

۱۳۹۴/۱۰/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...