نسخه چاپی

حاشیه ای بر اتفاقات روزهای اخیر؛

آقای رئیس جمهور؛ جان باختگان فاجعه منا در پناه چه كسی بوده اند؟

به همان اندازه كه اقدام معترضین در حمله به سفارت عربستان محل ایراد است پیام رئیس جمهور محترم و عملكرد دستگاه دیپلماسی نیز محل ایراد است حداقل محل ابهام است.

به گزارش نما به نقل از آناج، تنش میان ایران و عربستان و برخی از کشورهای اسلامی با اعدام شیخ نمر بالا گرفته است. حکایت تقابل آل سعود با جمهوری اسلامی حکایت امروز و دیروز نیست. این تقابل هم صرفاً در فاجعه منا و اعدام شیخ نمر خلاصه نمی شود. آل سعود چند سالی است که در مقابل جمهوری اسلامی ساز ناکوک می زند. حال بماند که اگر قرار باشد اقدامات عربستان بر علیه ایران لیست شود، کتاب قطوری در خواهد آمد.

به تبع اعدام شیخ نمر که به فاصله چند ماه پس از فاجعه منا رخ داد، مردم ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی از این اقدام دهشتناک خشمگین شدند و در ایران نیز به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد حمله شد.

اقدام برخی از گروه ها و مردم، که از آنها به عنوان نیروهای خودسر یاد میکنند رئیس جمهور را وادار به انتشار پیام تسلیت نمود پیامی که بیش از آنکه روی سخنش با حکومت مرتجع آل سعود باشد با افراطی های داخلی (بزعم رئیس جمهور) بود و ماحصل پیام روحانی این بود که رئیس جمهور برای کسانی که به سفارت عربستان حمله کرده اند خط و نشان کشیده است.

در این باره چند نکته نباید از اذهان مغفول بماند:

1- طبیعتاً اقدام برخی از مردم در تجاوز به سفارت عربستان اقدامی غیر قابل قبول و محکوم است. راه اعتراض تنها در در بالا رفتن از دیوار سفارت محدود نمی شود. در ماجرای سفارت انگلیس نیز این اقدام غیر قابل قبول از سوی رهبر معظم انقلاب محکوم شد. هر چند برخی شائبه ها نیز وجود دارد که حمله به سفارت عربستان اساساً کار چه کسانی بوده است و چه دست هایی در کار بوده تا این هزینه بر کشور تحمیل شود. کمترین ضرر اقدام این افراد این بوده که حاشیه جای متن را گرفته و موضوع اصلی که همان سفاهت و بلاهت سعودی هاست به حاشیه رفته است. الغرض، باید بی ملاحظه ابعاد این ماجرا روشن شود.

2- به همان اندازه که اقدام معترضین در حمله به سفارت عربستان محل ایراد است پیام رئیس جمهور محترم و عملکرد دستگاه دیپلماسی نیز محل ایراد است حداقل محل ابهام است. رئیس جمهور در پیام خود آورده، "آنها [دیپلمات های عربستان] در پناه جمهوری اسلامی بوده اند" حال سئوال اینجاست، آقای رئیس جمهور ؛ جان باختگان فاجعه منا در پناه چه کسی بوده اند؟ تجاوز به دو نو جوان ایرانی در خاک عربستان چگونه قابل توجیه است و در کدام پازل باید تحلیل و ارزیابی شود؟

3- عربستان به بهانه حمله به سفارت این کشور در ایران، روابط دیپلماتیک خود با کشورمان را قطع کرد. آل سعود حمله به سفارت کشور خود در ایران را برنتابید اما دولت جمهوری اسلامی به بهانه بهبود روابط چشم خود را بر اقدامات خائنانه و وحشیانه آل سعود بست. از پائین آوردن قیمت نفت گرفته تا تجاوز به دو نوجوان ایرانی و فاجعه منا. آیا اکنون وقت آن نرسیده که دولت محترم و مشخصاً دستگاه دیپلماسی از این اتفاق عبرت گرفته و همه اتفاقات منطقه را واقع بینانه رصد کرده و متناسب با شرایط تصمیم بگیرد؟ باز هم این سئوال قابل تکرار است که آیا حمله به سفارت عربستان اقدام خطرناکی بوده یا کشته شدن هزاران نفر در مراسم حج که مع الاسف قریب به 500 نفر از این حجاج ایرانی بوده اند. و علامت سئوال بزرگ اینکه، پرروئی آل سعود محصول مدارای بیش از حد دولت تدبیر با این رژیم مرتجع نیست؟!

4- "عادل الجبیر" وزیر خارجه جوان سعودی ها گفته: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است."
سعودی ها آنگونه که وزیر خارجه شان می گوید پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داده اند. اما دولت ایران علیرغم تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر پیگیری فاجعه منا در سازمان های بین المللی*، نه در حادثه انفجار سفارت بیروت، نه در جنایت منا، نه در تعرض به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان، و نه در بمب گذاری های وهابی ها در مساجد شیعیان پاکستان و هند در هیچکدام پرونده سعودی ها را به سازمان ملل ارجاع نداد و صرفاً امیدوار به بهبود روابط با آل سعود ماند. هرچند یک نفر باید به این جوان سعودی بفهماند که اگر حمله به سفارت ها نقض قوانین بین المللی است، حمله به خاک یک کشور و بمباران مردم بی پناه آن به طریق اولی نقض قوانین بین المللی است.

5- تنها راه پیگیری قاطع مطلبات جمهوری اسلامی از رژیم آل سعود خروج دستگاه دیپلماسی از انفعال بیش از حد و اتخاذ تدابیر واقع بینانه است. حداقل دولت به همان اندازه که اصرار دارد داخلی ها را محکوم کند به همان اندازه نیز برای محکوم کردن رژیم سعودی قدم بردارد. موضوعی که حداقل در پیام رئیس جمهور خود را نشان نداد.

*این حادثه[فاجعه منا] به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند. (مهرماه سالجاری در دیدار با کارگزاران حج)

۱۳۹۴/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...