نسخه چاپی

انتخابات در ایران

دكتر اسدالله بادامچیان

انتخابات، مسئله ملی است. مربوط به ملت‌هاست. مسئله مردمی است چون رای مردم حرف اول و آخر را می‌زند. انتخابات سرنوشت‌ساز است زیرا سرنوشت حکومت و مسئولیت‌ها را تعیین می‌کند. انتخابات، شاخص است. شاخص حکومتی مردمی و آزاد یا حکومتی مستبد و غیرمردمی.

انتخابات در دوران معاصر یک فرهنگ است.

انتخابات در سرنوشت جهان و کشورها موثر است. در سرنوشت احزاب و تشکلها و جریان‌های سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار است. انتخابات حتی در کشوری که انجام می‌شود چگونگی آن در سایر کشورها اثر دارد.

پس انتخابات یک کار عادی و پیش پا افتاده نیست و مربوط به این حزب و آن حزب و این جریان‌ و آن جریان نیست. حتی در سرنوشت کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اثر دارد.

انتخابات در کشورهای دیگر

انتخابات در نظام‌های کمونیستی ابزار تحکیم دیکتاتوری حکومت‌های کمونیستی است که به دیکتاتوری پروتالیا معتقدند.

در نظام‌های غربی ابزار منافع است. منافع حاکمان، سرمایه‌داران و دنیای سرمایه‌داری است.

انتخابات در نظام اسلامی، انجام تکلیف الهی است که باید بر اساس وحی و علم و فهم و تجربه بشری انجام پذیرد. همانطور که سیاست در علوم سیاسی غربی، علم قدرت و حکومت است لاکن در اسلام علم اداره جامعه در سیر الی الله در صراط المستقیم الهی برای سعادت دنیاو آخرت انسان‌هاست. حاکم اسلامی غیر از حاکم کمونیست یا حاکم دنیای سرمایه‌داری است. حاکم اسلام علی(ع) است که مظهر عدل، تقوا، محبت، شجاعت، مردمی بودن، تقوا و امامت عدل و قسط است و مظهر دولت کریمه و مبنای صحیح و سرمشق دقیق حکومت و حاکمان است.

انسان عضو جامعه اسلامی، انسان دنیای سرمایه‌داری نیست که «منفعت محور و لذت محور واومانیست» است. انسان دنیای کمونیستی و سوسیالیستی نیست که ابزار سلطه حاکمان و حکومت است.

در اسلام، انسان خلیفه‌الله است و انسان مستقل، آزاد، حّر و انتخاب‌گر آزاد بر مبنای ضوابط و تکلیف الهی و انسانی می‌باشد.

لاتکن عبدَ غیرکِ و قد جعلک ا... حّر»

اسلام و انسان کربلایی انسانی است که اگر دین نداشته باشد باید احراراً فی دنیاکم باشد.

انتخابات در نظام اسلامی

انتخابات در نظام اسلامی و حکومت اسلامی، در جامعه نمونه اسلامی یک انتخابات آزاد و انتخاب آزادانه و هوشمندانه هدفدار است.

اهداف انتخابات نیز حفظ حکومت و قدرت این و آن نیست بلکه اهداف همان ساختن جامعه نمونه اسلامی، رفاه و شادی و زیبایی و صلح و آبادانی عادلانه و بر اساس قسط است.

وظایف مردم و دولتمردان در انتخابات

حاکمان و قانون اساسی که منشور ملی است باید این اهداف را برآورده سازند.

حکومت و زمینه را برای انتخاب آزاد و هوشمندانه مردم فراهم آورد.

مردم باید در هر حرکت و فعل انتخاباتی، ضوابط و معیارها و اهداف و نتایج را در نظر داشته باشند.

در انتخابات محورهای اصلی عبارتند از:

1- مردم – که صاحبان اصلی آراء هستند و رای آنها در اسلام محترم است.

2- مجریان انتخابات که باید خود رادر خدمت مردم و انتخاب مردم قرار دهند و ازتحمیل و... بپرهیزند و به خواست مردم و خواست جامع با فرایند مجموعه‌ای تسلیم باشند.

3- نامزدها که باید صالح و اصلح و متعهد و خبره باشند.

و...

در این زمینه باید بدانیم که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یک انتخابات ویژه است. زیرا یک نظام جدید بین‌المللی را دارد به دنیای خسته از نظام‌های کمونیستی و سوسیالیست و لیبرال کاپیتالیستی ارائه می‌دهد.

از این‌رو همه دنیا نسبت به انتخابات ایران حساسیت ویژه دارد. از دوستان تا دشمنان لذا باید انتخابات به گونه‌ای انجام گیرد که علاوه بر وظایف الهی در صحنه بین‌المللی، مظهری زیبا و الگویی برای انتخابات‌ها باشد.

۱۳۹۴/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...