نسخه چاپی

۴۰ درصد بیماران درمان خود را نمی پذیرند

دبیر علمی چهارمین كنگره ملی خود مراقبتی گفت: حدود ۴۰ درصد بیماران، درمان خود را نمی پذیرند، به آن معنا كه به توصیه های درمانی ارائه شده، عمل نمی كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر خیرالله غلامی افزود: آموزش نقش بسزایی در روند تکمیل درمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش به بیماران باید از سوی کادر درمانی متشکل از پزشک، داروساز و پرستار انجام شده و موجب ارتقای کیفیت درمان شود.

غلامی تاکید کرد: هدف از آموزش به بیماران، تغییر الگوی رفتاری بیماران با توجه به شرایط بیمار است.

دبیر علمی چهارمین کنگره ملی خود مراقبتی گفت: آموزش بیمار و تغییر رفتار باید منجر به پیشگیری، افزایش سطح سواد سلامت، تاخیر در پیشرفت روند بیماری و بهبود علائم بیماری شود.

غلامی تصریح کرد: دو سوم مجموع مرگ و میر در جوامع مختلف به علت بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون، بیماری های قلبی و عروقی و آسم است.

وی ادامه داد: بیماری های مزمن، ضرورت آموزش بیمار را آشکار می کند. آموزش بیمار می تواند منجر به تغییر سبک زندگی، کاهش خطاها و عوارض دارویی شود. بیش از آنکه سلامت محور باشیم، بیمار محور هستیم.

دبیر علمی چهارمین کنگره ملی خود مراقبتی به برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: در این کنگره، ۱۲ پانل تخصصی و شش کارگاه جانبی برگزار خواهد شد.

غلامی، سیاستگذاری و توسعه برنامه های خودمراقبتی، جایگاه خودمراقبتی در طرح تحول سلامت، استانداردها و منابع آموزش بیمار و رابطه آموزش بیمار و کاهش خطاهای پزشکی را از جمله محورهای چهارمین کنگره ملی خود مراقبتی عنوان کرد و افزود: ۳۴۴ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال و ۲۰۰ مقاله تایید شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد مقاله ها از سوی پرستاران ارائه شده و به نظر می رسد پرستاران، فعال ترین گروه در آموزش بیماران هستند و شاید این امر به علت وجود برنامه آموزش بیمار در درس های آنان باشد، بنابراین بهتر است این درس در برنامه درسی رشته های دیگر پزشکی نیز گنجانده شود.

چهارمین کنگره ملی خود مراقبتی و اولین جشنواره آموزش بیمار از ۳۰ دی تا دوم بهمن ۹۴ در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

۱۳۹۴/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...