نسخه چاپی

نگاهی به مأموریت كانون خبری تلویزیون

به گزارش نما - ایران نوشت: هفته گذشته همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) مراسم افتتاح رسمی خبرگزاری صدا و سیما در ساختمان شیشه‌ای جام جم برگزار شد.

همزمان با آمدن محمدسرافراز به عنوان رئیس جدید صداوسیما این سازمان دچار تغییراتی شد و یکی از این تغییرات راه‌اندازی خبرگزاری صداوسیما بود. اما براستی صداوسیما به عنوان نهاد عریض و طویلی که خودش رسانه‌هایی همچون روزنامه جام جم یا باشگاه خبرنگاران جوان را در اختیار دارد، چه نیازی به یک رسانه دیگر دارد و آیا خبرگزاری صداوسیما می‌تواند به عنوان یک خبرگزاری حرفه‌ای عمل کند؟ کارشناسان و صاحبنظران به این سؤالات «ایران» پاسخ دادند.
هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است
محمدمهدی فرقانی کارشناس ارتباطات معتقد است: «هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و فقط واحد مرکزی خبر به خبرگزاری صداوسیما تغییر نام داده است. این خبرگزاری ساختار و ماهیت و کارکردش در همان راستا است و به همین دلیل یک آیتم خبری جدید یا یک پدیده رسانه‌ای محسوب نمی‌شود. وی می‌گوید: زمانی یک پدیده جدید رخ می‌دهد، پس می‌شود درباره‌اش پیش‌بینی کرد و مثلاً گفت موفق می‌شود یا نمی‌شود یا می‌توانید آینده آن اتفاق را تحلیل کنید اما در این باره اتفاق خاصی نیفتاده است. قبل از پیروزی انقلاب، خبرگزاری رادیو و تلویزیون ملی وابسته به رادیو-تلویزیون بود و بعد از پیروزی انقلاب همان خبرگزاری تبدیل به واحد مرکزی خبر شد و حالا واحد مرکزی خبر به خبرگزاری تبدیل شده است.
این اتفاق ابعاد مثبت و منفی دارد
حسین باهر کارشناس رسانه نیز می‌گوید: باید مدیران صداوسیما توضیح دهند که چه نیازی به راه‌اندازی رسانه جدید داشته‌اند. در واقع این اتفاق دو بعد مثبت و منفی دارد؛ بعد مثبت اینکه شاید صداوسیما می‌خواست از بعد دیگری اخبار را دریافت و منتشر کند اما غیرمؤثر بودن احتمالی چنین خبرگزاری ای را می‌توانیم بعد منفی بدانیم.
این یک شیوه متعارف در دنیاست
سیدمهرداد سیدمهدی مدیرعامل خبرگزاری صداوسیما نیز درباره ضرورت‌های تأسیس این رسانه می‌گوید: صدا و سیما یک رسانه بزرگ است. اقتضای یک رسانه بزرگ، حضور و فعالیت در همه عرصه‌های رسانه‌ای است. این، شیوه‌ای متعارف در دنیا است. رسانه‌های بزرگ دنیا در عرصه مطبوعات، در عرصه رسانه‌های دیداری و شنیداری و در عرصه فضای مجازی، حضور همزمان دارند. بنابراین صدا و سیما هم از این روال مستثنی نیست. انتشار روزنامه جام جم هم که در دوره دکتر لاریجانی آغاز شد، بر همین مبنا و کار بسیار درستی بود. خبرگزاری صدا و سیما در واقع تکمیل بخش‌های مختلف یک رسانه بزرگ به نام رسانه ملی است. با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر در عرصه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و بویژه با ظهور رسانه‌های نوپدید به وجود آمد، ضروری بود که رسانه ملی حضور جدی‌تر و مؤثرتری در فضای مجازی داشته باشد.
وی می‌افزاید: بر همین اساس در دوره جدید مدیریت صدا و سیما، تصمیم گرفته شد که با تغییر ساختار در معاونت خبر، واحد مرکزی خبر تبدیل به خبرگزاری صدا و سیما شود. وظیفه واحد مرکزی خبر، عمدتاً پشتیبانی خبری و تصویری بخش‌های مختلف خبری رادیو و تلویزیون بود اما خبرگزاری صدا و سیما علاوه بر وظیفه قبلی واحد مرکزی خبر، وظیفه اطلاع‌رسانی عمومی و حضور تأثیر‌گذار در فضای مجازی را با استفاده از مزیت‌های نسبی خود بویژه در حوزه تصویر، برعهده دارد. او دسترسی صدا و سیما به تصاویر مختلف داخلی و خارجی را یکی از مزیت‌های نسبی رسانه ملی می‌داند و می‌گوید: با توجه به این مزیت نسبی، اولویت خبرگزاری صدا و سیما ارائه اخبار همراه با تصویر است. در خبرگزاری‌های دیگر، عمدتاً متن و عکس، حرف اصلی را می‌زنند اما در خبرگزاری صدا و سیما علاوه بر متن و عکس، تصاویر خبری برجسته خواهند بود.
سیدمهدی رسیدن به یک خبرگزاری تراز اول در کشور و منطقه و حتی جهان را از اهداف این خبرگزاری می‌داند و تصریح می‌کند: «معتقدیم که می‌توان به این هدف رسید و بر همین اساس، شعار خود را «صحت، دقت و صداقت» تعریف کردیم و بنا داریم که بتوانیم مرجعیت خبری را در داخل و خارج کسب کنیم. البته این را هم می‌دانیم که رسیدن به این هدف بسیار سخت اما امکان پذیر است. منظور ما از رسانه تراز اول، علاوه بر سرآمدی در اطلاع‌رسانی درچارچوب شعار تعیین شده، نگاه واقع گرایانه و مستقل از نگاه امپراتوری رسانه‌ای استکبار به رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. همان‌طور که می‌دانید اخبار مکتوب و تصویری بین‌المللی عمدتاً از طریق دو خبرگزاری بزرگ امریکایی و انگلیسی به جهان مخابره می‌شوند. یعنی رویدادها را آن‌گونه که آنها می‌خواهند، به جهان مخابره می‌کنند. حتی برخی رویدادها را مخابره نمی‌کنند و برخی رویدادها را نیز وارونه جلوه می‌دهند. در این میان خبرگزاری صدا و سیما به عنوان تنها رسانه دیداری و شنیداری نظام اسلامی و یکی از اجزای اصلی قرارگاه مرکزی مقابله با جنگ نرم، رسالت خود را ارائه مستقل و واقع بینانه رویدادها و اخبار منطقه و بین‌المللی می‌داند. خبرگزاری صدا و سیما رویدادهایی را پوشش خواهد داد که هیچ گاه رسانه‌های غربی، آنها را به طور واقعی پوشش نمی‌دهند. امیدواریم در آینده نه چندان دور به این هدف بزرگ برسیم.»

۱۳۹۴/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...