نسخه چاپی

برده‌داری جنسی در عربستان؛ از فتوای تجاوز حلال به زنان سوریه تا خرید و فروش دختران نابالغ

شاهزاده‌های آل سعود عاملان اصلی ترویج زیرزمینی روابط نامشروع با كودكان و دختران جوان در جهان به حساب می آیند. اغلب این قربانیان از كشورهای سراسر جهان ربوده می‌شوند و پیش از آغاز تحقیقات پلیس محلی، به عربستان فرستاده می شوند.

به گزارش نما در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ "یاسر الاعجونی"، یک روحانی سلفی اردنی الاصل، فتوایی صادر کرد مبنی بر اینکه مخالفان "بشار اسد"، رئیس جمهور کنونی سوریه، می توانند به زنان علوی، غیر سنی و غیر مسلمان تجاوز کنند و این گناه به حساب نمی آید.

این نخستین فتوا برای جنگجویان سوری نبود و چند ماه پیش تر نیز یک روحانی سلفی سعودی به نام "محمد العریفی"، فتوایی را صادر کرد که جنگجویان مخالف دولت مشروع سوریه می توانند یک زن غیر سنی یا علوی را برای تجاوز دست به دست میان خود بچرخانند.

روزنامه "آفن‌پست" ماه می سال میلادی ۲۰۱۱ (اردیبهشت ۱۳۹۰) در گزارشی مبسوط از افزایش قاچاق دختران موریتانی به عنوان "عروس کودک" به عربستان خبر داد و نوشت: دختران ۵ تا ۱۲ سال به ثروتمندان سعودی فروخته می‌شوند و در برخی موارد نقش برده‌های جنسی را برای صاحبان خود بازی می‌کنند.

"امینه ‌المختار"، دبیر انجمن محلی "زنان سرپرست خانوار" در موریتانی درباره قاچاق دختران خردسال به این کشور گفت: اغلب خانواده‌های فقیر موریتانیایی به امید ازدواج دخترانشان با مردان ثروتمند سعودی، فرزندان خود را در ازای پنج الی شش میلیون اوگوئیا (معادل ۲۰ هزار دلار) در اختیار دلال‌ها قرار می‌دهند و دلال‌ها که اغلب همکاری تنگاتنگی با آژانس‌های مسافرتی دارند دختران را به عربستان سعودی منتقل می‌کنند.

به گفته وی، دلال‌ها در ازای جوانی و زیبایی دخترانی که به سعودی‌ها تحویل می‌دهند کمیسیون‌ درخور توجه‌ای از شاهزاده‌ها دریافت می‌کنند. دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌‌اند در عربستان قیمت بالایی دارند، اما با رسیدن به سن بلوغ باردار و در نهایت طرد می‌شوند. این دختران بدون شبکه حمایتی، وارد خیابان‌ها می‌شوند و هیچ انتخابی جز تن‌فروشی ندارند.

علاوه بر كودكان دختر موريتاني، دختران يمني نيز از اين برده‌داري جنسي بي نصيب نمانده‌‌اند. "احمد القريشي" يكي از اعضاي يك سازمان غيردولتي حامي حقوق كودكان در اين‌باره می گوید: مردان سعودي به يمن سفر مي‌كنند تا با دختران خردسال يمني رابطه جنسي برقرار كنند و حتي برخي از آنها با اين كودكان به طور موقت ازدواج مي‌كنند.

در همین ارتباط نشريه ‌‌"يمن آبزرور" آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی (مرداد ماه ۱۳۸۸) در گزارشي از گسترش پديده "ازدواج توريستي" در اين کشور خبر داد و نوشت: اغلب دختران يمني که با توريست‌هاي عربي به ويژه سعودي‌ها ازدواج مي‌کنند پس از رفتن به عربستان و ديگر کشورهاي عربي به جرگه زنان خياباني مي‌پيوندند.

"مي‌ين سوگانثي"، وزير امور زنان اندونزي، اواسط سال ۱۹۹۷ (سال ۱۳۷۶ هجری شمسی)اعلام کرد: صدها زن اندونزيايي که اغلب آنان کمتر از ۲۰ سال دارند در عربستان سعودي تن‌فروشي مي‌کنند.

شهوترانی سعودی‌ها اما تنها به داخل مرزهای عربستان سعودی ختم نمی‌شود. روزنامه "میدل‌ ایست تایمز" در سال ۲۰۰۹ به نقل از مرکز ملی کودکان گمشده در آمریکا نوشت: سازندگان فیلم‌های پورنو (غیر اخلاقی) در آمریکا قربانیان خود را در مراکزی که جوانان گردهم می‌آیند، جستجو می‌کنند؛ مراکزی مانند فروشگاه‌های بزرگ، باشگاه‌های ورزشی، ایستگاه‌های اتوبوس، مراکز مد و غیره.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، سازندگان فیلم‌های پورنو در مراکز عمومی به دنبال طعمه‌های خود می‌گردند و با جوانان و کودکان زیباروی (از هر دو جنس) طرح دوستی می‌ریزند. آن ها پس از جلب اعتماد کودکان و نوجوانان به آنان پیشنهاد شغلی با درآمد عالی می‌دهند، شغلی که هیچ تضادی با مدرسه‌رفتن آنان ندارد و به دختران استقلال مالی بیشتری می‌دهد. در مرحله بعد از طعمه‌ها فیلم و عکس تهیه و برای شاهزاده‌های عربستان ارسال می‌شود.

همچنین در این گزارش آمده است که شاهزاده‌های سعودی نقش بسیار پررنگی در صنعت زیرزمینی سکس کودکان در جهان دارند و اغلب کودکان و نوجوانان انتخاب شده در امریکا و اروپا و دیگر نقاط جهان در مسیر مدرسه، در برابر منازل یا حتی زمانی که با والدینشان در فروشگاه‌ها هستند، ربوده می‌شوند و پیش از این‌که پلیس محلی حتی تحقیقات خود را آغاز کند، آن ها به عربستان سعودی می‌رسند.

به نوشته این روزنامه، ‌دلال‌های شاهزاده‌های سعودی اغلب در مراکز مد و اماکن عمومی کشورهای مختلف از جمله امریکا در جست‌وجوی طعمه‌های خود هستند و مقام‌های ایالات متحده به دلیل مصلحت‌های سیاسی تنها در مواردی که خانواده قربانیان به‌طور تصادفی سرشناس باشند، تلاش می‌کنند تا به دور از نگاه رسانه‌ها مسئله را حل و فصل کنند.

علاوه بر این، پایگاه خبری گاردین در ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی (تیر ماه ۱۳۹۲) نوشت: زنان فقیر در هند به امید یافتن شغل مناسب اغلب به دام باند‌های غیراخلاقی می‌افتند و حتی قربانی برده‌داری جنسی می‌شوند.

بنابر این گزارش، در یکی از عملیات‌ پلیس هند که ماه آوریل گذشته (اردیبهشت ۱۳۹۲) انجام شد، باند قاچاق "بنگالور" که بیش از ۲۰۰ زن را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فرستاده بود، منهدم شد. اعضای این باند در ازای فرستادن هر زن مبلغ ۲۵۰۰ پوند دریافت می‌کردند.

گاردین در ادامه نوشت: همچنین طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، کارگران مهاجر در عربستان سعودی بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت در طول روز کار می‌کنند. این افراد به مراقبت‌های درمانی دسترسی ندارند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند. حتی بسیاری از آنان از سوی کارفرمایان خود مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.

پیش تر یک شبکه آلمانی ناشناس افشا کرده بود که دختران نوجوان سوری برای کمک به وضعیت معیشتی خانواده تنگدست خود، در مقابل دریافت پول به ازدواج با ثروتمندان سعودی تن می دهند.

این شبکه خبری در گزارش خود افزود: شیوخ سعودی به این دختران آواره به عنوان کالا می نگرند و با ۲۰۰۰ یورو با دختر کوچک ازدواج می کنند... سپس آنها را طلاق می دهند.

در مهر ماه سال جاری شمسی، خبر تجاوز جنسی پسر ارشد شاه عربستان به چند مستخدم زن در عمارت استیجاری خود در محله "بورلی هیلز" آمریکا به صدر اخبار رسانه های جهان تبدیل شد. با انتشار این خبر، "ماجد عبدالعزیز آل سعود" به اتهام تجاوز جنسی توسط اداره پلیس کالیفرنیا بازداشت شد، اما تنها یک روز بعد با سپرده وثیقه ۳۰۰ هزار دلاری آزاد شد. با آزادی این شاهزاده سعودی، وی بلافاصله با جت شخصی اش به عربستان فرار کرد و پرونده تجاوز به سه زن در سکوت کامل رسانه های داخلی آمریکا مختومه اعلام شد.

سازمان هاي حقوق بشري همواره با اشاره به سوء رفتار سران آل سعود در کشورهاي مختلف اعلام کرده اند که رفتار کارفرمايان اين کشور نسبت به مستخدم هاي خود يادآور دوران برده داري است.
منبع: مشرق

۱۳۹۴/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...