نسخه چاپی

كمالوندی از تایید كیفیت آب سنگین ایران خبر داد

معاون رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: امروز چالش ما چالش اقتدار است.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز دوشنبه 14 دی‌ماه جاری به دعوت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در این دانشگاه مورد استقبال امیر هادیان، فرمانده دانشگاه و جمعی از مسئولان قرار گرفت و پس از اقامه نماز جماعت در مسجد به ایراد سخنرانی پرداخت.

کمالوندی با اشاره به قول امام خمینی (ره) که نیروی هوایی را "نیروی آسمانی" می‌خواند و ضمن گرامیداشت روح بلند شهید ستاری به تشریح مذاکرات ایران و 1+5 پرداخت و اظهار داشت: خیلی خلاصه بگویم در مذاکرات هسته‌ای، ایران در یک طرف میز و قدرت‌های بزرگ دنیا با همه امکانات در طرف دیگر مبارزه سیاسی جانانه‌ای را پیش بردند. شما در دانشگاه یاد می‌گیرید که جنگ فقط در زمین و یا جنگ گرم نیست بلکه جنگ نرم هم در حوزه اقتدار و قدرت مطرح می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تشریح حوزه روابط بین‌الملل گفت: در عالم سیاست نظام بین‌الملل به مقوله قدرت‌ و راه های تاثیرگذاری بر آن با هدف ایجاد نظم مطلوب می‌پردازد. هر قدرت جدید تغییراتی را در این نظام ایجاد می‌کند. طی 20 تا 30 سال گذشته اتفاقاتی در روابط بین‌الملل شروع شده و ادامه دارد. چیزی که تجربه روابط بین‌الملل به راحتی به آن پاسخ می‌دهد این است که شکل آن مطابق میل قدرت‌ها خواهد بود.

کمالوندی با بیان منابع قدرت و اقتدار ایران از جمله منابع معدنی و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، ایران را به لحاظ ژئوپولیتیک کشوری منحصر به فرد دانست و گفت: قدرت ژئوپولیتیک ایران می‌تواند تغییراتی را در سطح منطقه و بین‌الملل به وجود بیاورد و همین عامل نگرانی آنهاست.

کمالوندی افزود: امروزه عامل ایدئولوژی در روابط بین‌الملل بسیار تاثیرگذار است به طوریکه از آن به عنوان منبع قدرت یاد می‌کنند. اگر عامل ایدئولوژیک را از ایران بگیرید تنش‌ها صفر نمی‌شوند اما بسیار ناچیز می‌شوند. مثلاً اینکه نسبت به ظلم بی‌تفاوت باشیم، نسبت به اشغال فلسطین و مظلومین دنیا بی‌تفاوت باشیم. در عالم تشیع بی‌تفاوتی معنا ندارد و نمی‌شود نسبت به ظلم بی‌تفاوت بود. لذا تا زمانی که اعتقاد و اقتدار داریم مشکلاتی را خواهیم داشت.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان تصریح کرد: وقتی قدرت شما زیاد می‌شود، برای شما چالش اقتدار ایجاد می‌شود. امروز چالش ما چالش اقتدار است. ریشه این اقتدار کجاست. از طرفی توازن قدرت در منطقه به نفع ما رقم خورده است از طرف دیگر ایران قدرت‌های ذاتی خود را همچون نیروی انسانی که البته همیشگی نیستند، پیدا کرده است. کشور ما 20 تا 25 سال فرصت جهش دارد تا به لحاظ ارزش افزوده و موقعیت در جایگاه اقتصادی خوبی قرار گیرد. این فرصت با فرسودگی نیروی جوان و بیکاری از دست می‌رود و آنها باری بر نسل جوان آتی کشور خواهند شد.

کمالوندی تاکید کرد: بعضی مسائل مثل تقابل با آمریکا دائمی است و حل نمی‌شود. مادامی که آنها اصرار بر ظلم دارند و ما با نگاه دینی اصرار بر مواضع حق‌طلبانه و دفاع از ظلم داریم، تقابل اجتناب‌ناپذیر است. همین تقابل را آمریکا با شوروی سابق داشت. نیکسون تئوری جنگ واقعی و صلح واقعی را مطرح کرد. او گفت جنگ واقعی در ستاره‌ها، موشک اضافی و بمب نیست بلکه در موقعیت برتر قرار می‌گیرد. جنگ اصلی در حوزه‌های اقتصادی، نرم و حقوق بشر است. با همین موضوعات آنها را از درون پاشیدند.

سخنگوی سازمان افزود: ما معتقدیم ایدئولوژی ما محکم است. این مسئله که باطل توخالی است مسئله‌ای قرآنی است. حق یقیناً پیروز است. ایران الان قدرت مهمی است. اوایل انقلاب حضرت امام (ره) پیروزی را با اطمینان وعده می‌داد چون بر مبنای دینی، اعتقادی تحلیل می‌کرد. ما باید دشمنی‌ها و مسائل را مدیریت کنیم. افراد عادی نحوه برخوردشان با مسائل فرق می‌کند.

کمالوندی ادامه داد: با این مبانی ایران یکی از 10 کشور عمده دنیا در اقتصاد کلان است که بیش از 1000 میلیارد دلار بنیه اقتصادی دارد. مشکلش این است که زایش و رشد ندارد و حتی رکود هم دارد. تا این مشکلات برداشته نشود این حالت ادامه دارد.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: در خصوص نتایج برجام باید بگویم ایران هیچ ظرفیتی را از دست نداده است. خوشبختانه طبق مفاد برجام آنها کمک می‌کنند ما سوخت نیروگاهی داشته باشیم. با این دیدگاه نگرانی آنها را برطرف می‌کنیم اما آنچه داریم را حفظ می‌کنیم. در حوزه غنی‌سازی قصد داریم در افق 15 ساله به سمت غنی‌سازی صنعتی برویم. در انتهای 15 سال باید بر مبنای منویات مقام معظم رهبری حداقل 190000سو غنی‌سازی داشته باشیم. برنامه این کار به آژانس هم اعلام شده است.

کمالوندی افزود: تحقیق و توسعه را به اندازه نیازمان حفظ کردیم. ماشین سانتریفیوژ مثل اتومبیل نیست که وسایل آن را عوض کنید، نو شود. عمده‌ترین تولیدکنندگان سانتریفیوژ در جهان که شرکت یورنکو، آمریکا و روسیه هستند طی 60 سال گذشته تنها چند مدل انگشت شمار ساخته‌اند و کم‌کم ایراد آنها را برطرف کرده‌اند. برای هر ماشین 2200 سند صحه‌گذاری نیاز است. 1سال زیر فشار تکی، 1سال زیر فشار آبشاری و کارهای متعدد دیگر که حدود 8سال طول می‌کشد تا صحه‌گذاری یک سانتریفیوژ به نتیجه برسد و با فناوری ما 10سال امری طبیعی است. البته محدودیتی در تعداد سانتریفیوژ در آبشار داریم که به اعتقاد متخصصان هسته‌ای کشور با آبشار 30 تایی که بعد از 8 سال می‌رسیم، می‌توانیم تا 90 درصد صحه‌گذاری کنیم. در سال دهم می‌توانیم آبشار کامل داشته باشیم.

کمالوندی گفت: در بحث اراک قرار است مخزن آن بیرون آورده شود و مخزنی دیگر با طراحی جدید نصب شود. سال‌ها پیش این راکتور اینگونه طراحی شده بود چون تکنولوژی غنی‌سازی را نمی‌دانستیم. اگر آب‌سنگین داشته باشیم نیاز به اورانیوم غنی‌شده نداریم و اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت مصرف می‌شود. این مخزن 150 حفره دارد که اگر از سوخت غنی‌شده استفاده شود حفره‌های کمتری نیاز است. در طراحی جدید فضای بیشتری آزاد و بهینه می‌شود و می‌توان برای بررسی و آزمایش بعد از پرتودهی از آن استفاده کرد. شار نوترونی از 2 در 10 به توان 13 به 2 در 10 به توان 14 تبدیل می‌شود.

کمالوندی اضافه کرد: این مسئله توان راکتور را برای فعالیت‌های مختلف بالا می‌برد. ساخت راکتور با طراحی جدید ممکن است 6-5 سال طول بکشد اما خودمان آن را انجام می‌دهیم البته با کمک آنها. از آنها تعهد گرفتیم و وزرای خارجه 7 کشور به اضافه نماینده اتحادیه اروپا که نماینده حداقل 28 کشور است آن را امضاء کرده‌اند. در مذاکرات توانستیم آب‌سنگین بودن هر سه قسمت coolant - خنک کننده- ، deterrent - بازدارنده، کند کننده - و reflector – بازتابنده - راکتور را توافق کنیم. اضافه آب‌سنگین را در نظر داشتیم در بازار بین‌المللی به فروش برسانیم که این نیاز به تایید مراجع بین‌المللی برای خلوص و درجه هسته‌ای آن داشت و خوشبختانه دیروز باخبر شدیم که کیفیت آن در یکی از آزمایشگاه های مهم بین‌المللی تایید شده و گفته‌اند درجه آن خوب و در سطح بالایی است.

سخنگوی سازمان با انتقاد از بی‌انصافی برخی از افراد که می‌گویند همه چیز را واگذار کردید، گفت: این گونه قضاوت کردن بی‌انصافی است. چون در جمع جبری تردیدی نیست که ایران برده است. شما یک مقاله در سطح بین‌الملل و اتاق‌های فکر سیاسی پیدا نمی‌کنید که بگوید آمریکا برده است. حضرت علی (ع) در باب خوارج می‌فرماید: شما در حبتان آنقدر پیش می‌روید که محبوبتان اشتباه می‌کند، نادیده می‌گیرید. در بغض‌تان هم آنقدر جلو می‌روید که مبغوض‌تان کار درست هم انجام دهد قبول نمی‌کنید. شما در دینتان چنان هستید که هر لحظه به دلیل همین حب و بغض‌ها از دین خارج می‌شوید. بغضی که برای خداست، برنده است. باید حواسمان باشد که با حب و بغض‌های سیاسی از دین خارج نشویم و حب و بغضمان برای خدا باشد.

۱۳۹۴/۱۰/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...