نسخه چاپی

پشت پرده بهانه هسته‌ای غرب علیه ایران

عکس خبري -پشت پرده بهانه هسته‌اي غرب عليه ايران

به بهانه مبارزه با عدم گسترش هسته‌ای تلاش می‌شود تا رژیم سیاسی حاكم بر ایران سرنگون شود.

ولاديمير پوتين نخست‌وزير فعلي روسيه و شانس اصلي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري آتي اين كشور در جديدترين موضع گيري خود درخصوص تحولات جهان، ضمن انتقاد شديد از مواضع غربي‌ها تحت رهبري آمريكا عليه ايران تاكيد كرد كه روسيه با قدرت هرچه تمام‌تر به همكاري‌هاي چند جانبه خود با ايران ادامه خواهد داد.

به گزارش «تهران امروز» وي با اشاره بر موضع‌گيري مستقل کشورش در قبال مسائل مربوط به ايران و تمايل براي ادامه همکاري‌هاي دوجانبه ابراز عقيده کرد: به بهانه مبارزه با عدم گسترش هسته‌اي تلاش مي‌شود تا رژيم سياسي حاکم بر ايران سرنگون شود.

به گزارش اينترفکس، پوتين که براي بازديد به يکي از تاسيسات هسته‌اي در «ساروف» رفته بود، با جمعي از کارشناسان نظامي اين مرکز ديدار کرده و طي سخناني در رابطه با مسائل امنيت ملي گفت: من هم از جمله کساني هستم که معتقدم تحت لواي مبارزه براي ممانعت از عدم گسترش سلاح‌هاي کشتار جمعي و اضافه شدن يک کشور ديگر به جمع باشگاه کشورهاي هسته‌اي جهاني، يعني ايران، در حقيقت تلاش مي‌شود تا به هدف ديگري دست يافته شود و آن سرنگوني رژيم سياسي حاکم بر اين کشور است.

نخست‌وزير روسيه تاکيد کرد: چنين ظن و ترديدي نزد ما وجود دارد و ما در اين خصوص موضعي که اتخاذ کرده‌ايم تا حدود زيادي متفاوت از آن چيزي است که تلاش مي‌شود تا راه کلي براي توسعه روند اوضاع پيرامون مسائل هسته‌اي ايران به ما نشان داده شود. وي يادآور شد: البته در برخي موارد مواضع ما با ساير کشورهاي درگير در حل و فصل مسائل هسته‌اي ايران بر يکديگر منطبق است،ما هم علاقه مند نيستيم تا ايران به يک قدرت هسته‌اي تبديل شود.

پوتين در عين حال با نظر ولاديمير اورلوف رئيس مرکز تحقيقات سياسي روسيه که معتقد است مقامات مسکو موضع‌گيري مستقلي در رابطه با مسئله ايران ندارند، مخالفت کرد. اين کارشناس برجسته روس در اين ملاقات با مطرح کردن اين سوال که «آيا زمان آن نرسيده تا روسيه از اين برخورد دست بردارد که در همه چيز از آمريکا تبعيت کند؟»

يادآور شد که به عقيده وي بايد همکاري‌هاي نظامي-فني با ايران از سر گرفته شود و به همراه کشورهايي مانند ترکيه، اندونزي، مصر، چين و برزيل طرحي براي حل و فصل مشکلات موجود در خصوص ايران پرداخته شود. نخست‌وزير روسيه در پاسخ به اين اظهارات گفت: در رابطه با موضع‌گيري مستقل درقبال ايران بايد بگويم که ما دقيقا چنين مواضعي اتخاذ کرده‌ايم و به همين دليل هم با وجود مخالفت‌ها و اعمال فشارهاي صورت گرفته از سوي غرب، ما نيروگاه اتمي بوشهر را تکميل کرديم و قصد داريم تا در آينده هم به همکاري در اين زمينه ادامه دهيم. وي در عين حال با تاکيد بر اينکه روسيه هرگز «متجاوزانه» عمل نخواهد کرد، گفت: ما با شرکاي خود در عرصه بين‌المللي بصورت همکاري برخورد مي‌کنيم.

هميشه بايد احساس کرد که چه کساني مواضعشان با ما يکسان است و در چه زمينه‌هايي اختلاف وجود دارد و براي حل و فصل هر مشکلي بايد جست‌وجو کرد و متحداني پيدا کرد. پوتين با اشاره به اينکه مواضع روسيه در خصوص همه مشکلات بين‌المللي، از جمله ايران و سوريه تحت تاثير ديگران نيست افزود: موضع‌گيري ما در شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص مسائل سوريه نشان داده است که ما قصد نداريم تحت تاثير ديگران دست به اقدام بزنيم و من اميدوارم که در آينده هم همين‌طور باشد. نخست‌وزير روسيه تاکيد کرد: ما داراي منافع خاص خود هستيم و آنها را دنبال مي‌کنيم، ولي در عين حال بايد با جامعه بين‌الملل همکاري داشته باشيم.

۱۳۹۰/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...