نسخه چاپی

دیپلمات‌های غربی: سعودی‌ها با هدف توقف مذاكرات سوریه شیخ نمر را اعدام كردند

نشریه نیوزویك به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است كه ریاض با هدف بر هم زدن مذاكرات صلح سوریه و همچنین پاسخ دادن به مسائل داخلی، دست به اعدام شیخ نمر زد.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشریه نیوزویک در گزارشی با موضوع اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی و تحولات پس از آن، نوشته است که به عقیده دیپلمات‌های غربی این اقدام با هدف توقف روند صلح سوریه صورت گرفته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «برخی دیپلمات‌های غربی گفتند که تصمیم سعودی‌ها برای اعدام نمر، در حالی که می‌دانستند موجب عصبانیت ایران و همچنین ایالات متحده و دیگران می‌شود، مشخصا برای بر هم زدن نشست صلح سوریه که قرار است در روز 25 ژانویه در ژنو برگزار شود، اتخاذ شد.»

این گزارش می‌افزاید: «تحرکات جنگ‌طلبانه عربستان روابط این کشور با واشنگتن را هم با مشکل مواجه کرده است. دیپلمات‌های ایالات متحده و مقامات امنیتی می‌گویند که از اینکه شهروندان عربستان سعودی و دیگر پادشاهی‌های خلیج (فارس) از افراط‌گرایان در سوریه، لیبی و دیگر نقاط در منطقه حمایت می‌کنند، عصبانی هستند.»

نیوزویک در ادامه به نقل از کارشناسان نوشته است که اعدام شیخ نمر دلایل داخلی هم داشته و هدف از آن راضی نگه داشتن حلقه وهابیون بوده است.

این نشریه در پایان گزارش خود نوشته است که ریاض و تهران مسیری را پیش گرفته‌اند که به لطمه خوردن به دو طرف منجر می‌شود. نیوزویک ریشه اصلی رخدادهای کنونی را توافق هسته‌ای با ایران و چشم‌انداز رفع تحریم‌ها دانسته و نوشته است که ریاض احساس کرد از سوی آمریکا خیانت دیده و به همین جهت در صدد جبران برآمد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...