نسخه چاپی

تشدید رفت و آمد صرافان در بازار ارز

دلار این روزها در قله 3700 تومان و حتی بالاتر ایستاده و در بازار ارز مبادله می‌شود؛ در بازاری كه فعلا تقاضا بالا نیست و در سویی از آن صرافان شهرستانی این روزها رفت و آمد خود به آن را بیشتر كرده و با معامله ارزهایی كه از صرافی بانكها زیر قیمت دریافت می كنند، سود نسبتا خوبی هم می برند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: دلار این روزها در قله 3700 تومان و حتی بالاتر ایستاده و در بازار ارز مبادله می‌شود؛ در بازاری که فعلا تقاضا بالا نیست و در سویی از آن صرافان شهرستانی این روزها رفت و آمد خود به آن را بیشتر کرده و با معامله ارزهایی که از صرافی بانکها زیر قیمت دریافت می کنند، سود نسبتا خوبی هم می برند.

نرخ دلار در بازار آزاد در چند ماه اخیر افزایش قابل توجهی در مقایسه با حدود دوسال گذشته که از تنش های بازار کاسته شده بود، دارد. به طوری که از حدود 3200 تومان در تیرماه به بیش از 3700 تومان در حال حاضر رسیده است.

بانک مرکزی برای گرانی این 500 تومان در عرض چند ماه اخیر دلایلی همچون تقاضای فصلی و یا تقاضای ارز برای سفرهای اربعین و یا حتی اقدامات برخی گروهای خاص در بازار ارز را مطرح کرد. یا اینکه در سویی دیگر کارشناسان عنوان می کنند که در شرایط فعلی و با توجه به کاهش قابل توجه قیمت نفت و به تبع آن ریزش درآمدهای دولت طبیعی است که نرخ دلار در بازار با افزایش همراه بود تا بتواند بخشی از کسری درآمد را جبران کند.

گر چه دوران تقاضای ارز برای اربعین و یا ژانویه هم گذشت، اما بر خلاف وعده سیف-رئیس کل بانک مرکزی – دلار نه تنها در بازر ارزان نشد، بلکه همچنان مرز 3700 تومان را پشت سر گذاشته و به روند اغلب صعودی خود ادامه می دهد.

سرکشی به بازار ارز و دریافت نظرات صرافان حاکی از این بود که هیچ ماجرای پشت پرده‌ای برای گرانی دلار وجود ندارد؛ اما این روند کنترلی بازار است که موجب شده دلار در نرخ گران شده خود باقی بماند. آنطور که برخی صرافان اعلام می کردند در حال حاضر تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد در عین حال که عرضه نیز نسبت به قبل کاهش یافته است.

صرافان در رابطه با شرایط نسبتا رکودی که فعلا در بازار وجود دارد نیز عنوان کردند که به گونه‌ای همه منتظر اجرای برجام و اتفاقات بعد از آن هستند.

اما موضوع دیگر در رابطه با بازار ارز به توزیع دلارهای خاص در صرافی‌های بانکها اختصاص دارد آنهم در شرایطی که مدتی است توزیع از حالت انحصاری صرافی یک بانک خارج شده و در چند صرافی انجام می‌شود. به گونه ای که صرافان می‌توانند روزانه حدود 50 تا 100 هزار دلار را با اختلاف قیمتی حدود 10 تا 15 تومان از صرافی بانکها دریافت کنند.

گر چه صرافان تهرانی هم به خرید این ارزها وارد می‌شوند، اما شواهد بازار و اظهارات صرافان بیانگر این بود که در این مدت صرافان شهرستانی از متقاضیان پروپاقرص دلارهای بانک مرکزی و یا همان دلارهای تنظیم بازار هسنتند. آنطور که عنوان می کردند صرافان شهرستانی در روز بین 30 تا 50 هزار دلار از صرافی بانکها می گیرند آنهم در شرایطی که حتی نیاز روزانه آنها در شهرستان محل اقامتشان از 1000 دلار هم بیشتر نیست. بنابر این به وضوح دیده می شود که این صرافان دلار‌های خریداری شده در روز را در بازار تهران به فروش رسانده و منبعی برای سود آوری آنها شده است.

صرافان می گویند گرچه ظاهر امر تاثیری در بازار ندارد، ولی این ارزها قرار بود که برای تنظیم عرضه و تقاضا باشد نه پهن شدن بساط سودآوری ارز. در عین حال که این اقدام به نوعی استفاده از صرافان برای پاک کردن صورت اقدامات مخربی است که پیشتر عده ای در بازار ارز انجام می داده‌اند و در نهایت همه چیز به اسم صرافان تمام می‌شود.

این در حالی است که چندی پیش، نیروهای پلیس در اقدامی در یک روز حدود 50 نفر از دلالان را از بازار جمع آوری کردند که البته بنابر آنچه که معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد به هر حال در سال گذشته بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی را ابلاغ کرد تا در جهت اجرای مقررات ارزی اقدام کنند که جریان اخیر بازار ارز هم در همین رابطه بوده و این جریان نیز در همان مسیر قرار دارد.

به هر حال اکنون،بین دو نرخ بازار آزاد و دولتی حدود 700 تومان فاصله وجود دارد. این اختلاف در حالی است که با کاهش نوسانات ارزی در طول دو سال گذشته شکاف قیمتی به حدود 250 تومان هم کاهش یافته بود که با تغییر روند در ماههای گذشته باز هم این اختلاف بیش از گذشته شده است.

۱۳۹۴/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...