نسخه چاپی

افزایش ۳ برابرى قیمت سیگار

عکس خبري -افزايش ? برابرى قيمت سيگار

در كنار اخبار مربوط به افزایش چند برابرى برخى اقلام مصرفى مردم در مقایسه با سال گذشته، بد نیست به روند افزایشى قیمت انواع دخانیات نیز بپردازیم كه البته این افزایش قیمت مورد استقبال خیلى ها قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به عنوان نمونه قیمت یک بسته سیگار بهمن قرمز که سال گذشته در همین ایام ۳۵۰ تومان بود به ۸۰۰ تومان رسیده است. سیگار بهمن لایت نیز که سال گذشته ۵۰۰ تومان بود، به ۱۲۰۰ تومان و سیگار وینستون که ۱۵۰۰ تومان قیمت داشت، به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

همچنین هر بسته سیگار کنت که سال گذشته در همین ایام حدود ۱۳۰۰ تومان قیمت داشت، به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.اما چندى پیش بحث خصوصى سازى در صنایع دخانى ایران مطرح شد که البته این موضوع در حالى مطرح شد که در چند سال اخیر مشابه چنین موردى در یکى از کشورهاى همسایه یعنى ترکیه و یکى از کشورهاى شرق اروپا یعنى بلغارستان رخ داده است.

در واقع صنایع دخانى در این دو کشور به طور کامل خصوصى شده اند، اما در همین حال آمارها نشان مى دهد که همزمان با خصوصى سازى صنایع دخانى در این کشورها مصرف محصولات دخانى به ویژه سیگار نیز در این کشورها روند رو به رشدى به خود گرفته است.

طبق قانون انحصار دخانیات، تولید توتون و تنباکو، خرید و فروش آن، ساخت سیگارت و توزیع آن در انحصار دولت و به تبع شرکت دخانیات ایران است.خصوصى سازى شرکت دخانیات ایران و به طور کلى فعالیتهاى مرتبط با صنایع دخانى بحث تازه اى نبوده و طى سالهاى اخیر این شرکت بارها تا آستانه خصوصى سازى پیش رفته است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور نیز شرکت دخانیات داراى مصوبه واگذارى ذکر شد. با این وجود مدیرعامل وقت شرکت دخانیات در سال ۱۳۸۸ اعلام کرد که این شرکت در اجراى اصل ۴۴ مستثنا بوده و همچنان به فعالیت خود تحت قانون انحصار مصوب مجلس ادامه خواهد داد.

کارشناسان دلایل متعددى را براى ضرورى بودن خصوصى سازى شرکت دخانیات ذکر کرده اند که از آن جمله مى توان به ارتقاى فرآیند تولید در این شرکت، افزایش بهره ورى و همچنین بهبود وضعیت بخش کشاورزى و صادرات اشاره کرد.

از سوى دیگر برخى از کارشناسان نیز معتقدند با توجه به درآمد چشمگیر شرکت دخانیات، احتمال کمى دارد که دولت به راحتى از درآمدهاى این شرکت صرف نظر کرده و آن را به طور کامل به بخش خصوصى واگذار کند.جالب اینجاست که حتى بحران مالى جهانى نیز در چند ماه اخیر حریف صنایع دخانى نشده و به نظر مى رسد در آینده نیز مانع چندانى روبروى صنایع دخانى جهان نباشد.

در چنین شرایطى حتى سازمان بهداشت جهانى هشدار داده که تقاضا براى محصولات دخانى در کشورهاى توسعه یافته رو به افول بوده و همین امر توجه به بازارهاى نوظهور و به ویژه بازارها

۱۳۹۱/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...