نسخه چاپی

از سرگیری جاسوسی‌های آلمان و آمریكا

از سرگیری همكاری های جاسوسی ایالات متحده آمریكا و آلمان طی روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از رسانه های غربی قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از مهر، آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان جاسوسی فدرال آلمان دوباره تصمیم گرفته اند همکاری های خود را در ایالت باواریای آلمان از سرگرفته و به مطالبات عمومی شهروندان آلمانی مبنی بر قطع همکاریهای امنیتی واشنگتن و برلین پشت پا زنند. ظاهر ماجرا این است که پس از افشای فعالیتهای مشترک آلمان و آمریکا در جاسوسی از شرکای اروپایی این دو ـ از حدود هشت ماه قبل ـ این فعالیتها متوقف و دوباره از سر گرفته شده است.

اما واقعیت امر این است که مناسبات امنیتی و جاسوسی برلین و واشنگتن به مراتب از آنچه تصور می شود حساس تر است. انتخابات سراسری سال ۲۰۱۳ میلادی، انتخاباتی سخت برای آنگلا مرکل و متحدانش در حزب دموکرات مسیحی محسوب می شد. در آن زمان اطلاعات و اسنادی از جاسوسی ایالات متحده آمریکا از شهروندان آلمانی منتشر شد.

بر این اساس آژانس امنیت ملی آمریکا به ایمیل و اطلاعات محرمانه و شخصی شهروندان آلمانی دسترسی داشته است. این دسترسی با اطلاع کامل نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان صورت گرفته و دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات ـ دو حزب اصلی سنتی آلمان ـ در جریان آن قرار داشه اند.

موضوع دیگری که خشم شهروندان آلمانی را برانگیخت، مربوط به شنود تلفن صدر اعظم های آلمان توسط ایالات متحده آمریکا بود. آمریکا برای سالها تلفن آنگلا مرکل، گرهارد شرودر و هلموت کهل سه صدر اعظم فعلی و پیشین آلمان را شنود کرده است. این افشاگری که منجر به خشم شهروندان آلمانی از ایالات متحده آمریکا شد در سال ۲۰۱۵ میلادی کامل شد و نهادهای طرفدار آزادی های مدنی و حقوق شهروندان در آلمان را بر آن ساخت تا اعتراض شدید خود را به واشنگتن اعلام نمایند.

شهروندان آلمانی از آنگلا مرکل به عنوان فردی که ظاهرا یکی از قربانیان شنود تلفنی آمریکا بود، پیگیر ماجرا و محکوم نمودن آمریکا در نهادهای بین المللی بودند، اقدامی که مرکل از آن سرباز زد! یکی از اصلی ترین دلایلی که صدر اعظم آلمان نخواست ابعاد این پرونده به صورت کامل افشا شود، مربوط به اقداماتی بود که مرکل و همراهانش در همکاری های امنیتی پشت پرده با مقامات آمریکایی صورت داده بودند.

بر این اساس مرکل خود در جریان همکاری های امنیتی و جاسوسی با آمریکا قرار داشته و حتی در بسیاری از موارد همکاری های غیر قانونی زیادی با مقامات سازمان امنیت ملی آمریکا داشته است. در چنین شرایطی نهادهای امنیتی آمریکا مرکل را نسبت به افشای اطلاعات پشت پرده ـ در صورت پیگیری در خصوص جاسوسی های آمریکا از صدر اعظم های آلمان ـ تهدید کردند. این تهدید بسیار سریع جواب داد!

امروز اما؛ در حالی ارتباط میان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آلمان و آمریکا دوباره برقرار شده است که ابهامات زیادی در خصوص رفتارهای متقابل مرکل و اوباما و مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا در این خصوص در ذهن شهروندان آلمانی باقی مانده است. ابهاماتی که نهادهای جاسوسی آمریکا و آلمان هیچ گاه قرار نیست به آنها پاسخی دهند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...