نسخه چاپی

درگیری تهران و ریاض بی‌ثباتی در خاورمیانه را تشدید می‌كند

گزارش فایننشال تایمز از جنگ لفظی ایران وعربستان

تنش میان ایران و عربستان همچنان سوژه اصلی رسانه های غربی در خصوص تحولات خاورمیانه است.

به گزارش نما به نقل از فایننشال تایمز، وزرای خارجه کشورهای عربی ایران را به تضعیف امنیت در منطقه با دخالت در امور داخلی کشورهای خاورمیانه متهم کردند؛ همزمان ریاض نیز به دنبال تشدید فشارهای خود علیه تهران است.

عربستان سعودی و ایران از ابتدای هفته گذشته و پس از اعدام روحانی شیعه و هشدار تهران در خصوص عواقب این اقدام، وارد جنگ لفظی شدند.

ریاض روز گذشته یکشنبه خواستار برگزاری نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره شد و در این نشست حمله به سفارت عربستان در تهران و همچنین آنچه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده شده است، را محکوم کرد.

عربستان سعودی که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است به دنبال آن است تا روابط تجاری خود را نیز با این کشور متوقف و از سفر شهروندان خود به ایران جلوگیری کند. این کشور همچنین تهران را به انجام اقدامات بیشتری تهدید کرده است.

ایران و عربستان سعودی برای سلطه بر منطقه وارد جنگ فرقه ای شده اند و برای رسیدن به این هدف وارد جنگ های نیابتی در یمن و سوریه شده اند.

ریاض تهران را به حمایت از جامعه شیعیان در بحرین و استان های شرقی عربستان متهم می کند.

در همین حال تهران عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به حمایت از تروریست ها در منطقه متهم می کند. گروه های مسلح و تروریستی که متحدان تهران در دمشق و بغداد را به چالش کشیده اند.

محمد بن سلمان ، نایب ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه اکونومیست گفت که بروز جنگ میان ایران و عربستان را پیش بینی نمی کند.

تحلیلگران بر این باورند که رقابت ریاض و تهران می تواند با تشدید درگیری ها در سوریه و یمن، بی‌ثباتی در خاورمیانه را افزایش دهد.

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب روز یکشنبه گفت که اعراب از تلاش های عربستان سعودی برای برقراری امنیت و حق حاکمیت کشورهای عربی حمایت می کند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز در این نشست از کشورهای عربی خواست تا مواضع روشنی علیه دخالت های ایران در امور داخلی کشورهایشان اتخاذ کنند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...