نسخه چاپی

دفاع علی لاریجانی از برجام در پاسخ به تذكر حمید رسایی؛

گفتگوی لاریجانی و رسایی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر حمید رسایی و با حمایت تمام قد از برجام، در واكنش به نقض بندهای برجام توسط امریكا بواسطه مصوبه های اخیر كنگره و دولت امریكا، عنوان كرده است كه با امریكا نامه نگاری شده تا اقدام خلاف خود را اصلاح كند!

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، وی در مورد نحوه مبادله سوخت و اقدام خلاف نص صریح رهبر انقلاب مبنی بر مبادله چندباره سوخت نیز گفته است : اگرچه این کار، مخالف نص است ولی بالاتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، انجام شد. ما درصدد بودیم که نگرانی‌مان رفع شود و به همین دلیل بود که به دنبال خروج این مواد در چند مرحله بودیم.

حمید رسایی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۱ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای خود با استناد به ماده ۲۴، ضمن قرائت بند ۲ نامه مقام معظم رهبری در مورد برجام گفت: ایشان در این نامه می‌فرمایند در سراسر دوره ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکره نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند ۳ مصوبه مجلس گفت: براساس این بند دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متناسب در جهت احقاق حقوق انجام شود، همکاری داوطلبانه متوقف شود، توسعه سریع برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ساماندهی شود.



رسایی خطاب به رئیس مجلس افزود: آقایان ظریف، آیت‌الله آملی لاریجانی، ولایتی، شمخانی و همچنین حضرتعالی گفتید که این تحریم‌هایی که بعد از امضای برجام علیه ملت ایران اعمال شده، نقض برجام است؛ اکنون ۱۱ تحریم دیگر در دستور کار است و منتظر هستند اراک بتون‌ریزی شود تا دیگر تحریم‌ها را اعمال کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: حال که همه شما که عضو کمیته نظارت بر حُسن اجرای برجام هستید، به صراحت گفته‌اید برجام نقض شده و مقام معظم رهبری نیز در بند ۲ نامه خود فرموده که هرگونه تحریم جدید نقض برجام است، پس چرا بیش از این بخواهیم معطل کنیم و شاهد اقدامات روزبه‌روز علیه ایران باشیم.

وی تصریح کرد: سانتریفیوژها را جمع‌آوری کردند؛ حال اگر اراک پر شود، دیگر کاری نمی‌توان کرد. به نظر می‌رسد باید در هفته آینده از طرف وزارت امور خارجه گزارشی به مجلس ارائه شود.

در ادامه جلسه لاریجانی در پاسخ به وی گفت: درست است که آنها تخلف کرده‌اند، اما پیگیری‌هایی صورت گرفته تا این تخلفات رفع شود، کنگره آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از برجام تخلف کرده است ولی پیگیری شده که تخلفشان را رفع کنند، آمریکایی‌ها نامه‌ای نوشته‌اند که این تخلف را به نحوی رفع خواهند کرد و بدون شک اگر این تخلفات حل نشود، مقابله با آن صورت می‌گیرد و بر این موضوع نیز فکر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توان اگر یک تخلفی صورت گرفت، کل برجام را متوقف کرد. چرا که در خود برجام، سازوکارهایی برای این موضوع تعریف شده و بدون شک هر کاری یک رفتار متناسب با آن را می‌طلبد، چرا که هیچکس نمی‌خواهد منافع ملی به خطر بیفتند.

وی خطاب به رسایی تاکید کرد: یکی از دوستان شما گفته بود در نوشته مقام معظم رهبری آمده است مواد غنی‌شده را به صورت چندباره بفرستیم و به جای آن مواد اورانیوم طبیعی بگیریم و این اقدامی که اکنون صورت گرفته خلاف مصوبه است.

لاریجانی افزود: زمانی که به صورت یکجا این مواد طبیعی را وارد کشور کردیم، در سطحی بالاتر از آنچه که فکر می‌کردیم صورت گرفت و اگرچه این کار، مخالف نص است ولی بالاتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، انجام شد. ما درصدد بودیم که نگرانی‌مان رفع شود و به همین دلیل بود که به دنبال خروج این مواد در چند مرحله بودیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: این کار یکجا صورت گرفت و همه مواد اورانیومی مورد نیاز وارد کشور شد، لذا دلیلی نبود خروج آن به صورت چند باره باشد؛ بنابراین بالاتر از آن نوشته، انجام شد که این امر،‌مخالف نص دستور رهبری بودن نیست.

وی خطاب به رسایی گفت: من در مورد روادید اعلام کردم که تخلفی صورت گرفته و مطابق روح قانون برجام نیست و این تذکر از این جهت درست است، لیکن حل آن به گونه‌ای نیست که کل برجام متوقف شود و باید راهی که اصلاح این امر را به دنبال دارد، پیگیری شود تا منافع کشور حفظ شود و اگر نتیجه نداد اقدامی مقابل با آن صورت گیرد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...