نسخه چاپی

طالبان: هیچ دستورالعملی برای حضور در مذاكرات صلح دریافت نكرده‌ایم

منابع نزدیك به طالبان در افغانستان می‌گویند دفتر سیاسی این گروه در قطر تاكنون هیچ دستورالعملی از سوی رهبری طالبان مبنی بر حضور و یا آغاز مذاكرات صلح دریافت نكرده‌ است.

به گزارش نما به نقل از فارس، بعد از پایان اجلاس چهارجانبه مذاکره با طالبان تمام اعضای شرکت کننده در این اجلاس در بیانیه‌ای مشترک ضمن تأکید بر همکاری برای برقراری امنیت پایدار در افغانستان خواهان آغاز فوری گفت و گوها با طالبان شدند.

بر اساس این بیانیه، اجلاس‌های چهارجانبه همچنان ادامه پیدا می‌کند و دور بعدی این اجلاس 18 ژوئن مصادف با 28 دی ماه در کابل خواهد بود.

طبق این بیانیه برای برقراری آتش بس باید با تمام گروه‌های طالبان مذاکره کرد در غیر این صورت گفت و گو با شبه نظامیان بی‌فایده خواهد بود.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه در پاکستان در حالی منتشر می‌شود که منابع نزدیک به طالبان افغانستان در قطر اعلام می‌کنند مسئولان سیاسی طالبان در دوحه تاکنون هیچ دستورالعملی از سوی رهبری این گروه مبنی بر حضور و یا آغاز مذاکرات صلح دریافت نکرده‌اند.

همچنین منابع نزدیک به طالبان افغانستان می‌گوید که نشست‌های چهارجانبه که هم‌اکنون در اسلام‌آباد در حال برگزاری است بی‌فایده بوده و سودی نخواهد داشت.

به گفته منابع دیپلماتیک پاکستان، مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان افغانستان بلافاصله بعد از نشست چهارجانبه کابل از سر گرفته خواهد شد.
در نشست چهارجانبه روز گذشته در اسلام آباد که با حضور حکمت خلیل کرزی معاون وزیر خارجه افغانستان، اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت خارجه پاکستان، دنگ شیجون نماینده ویژه چین در امور افغانستان و ریچار اولسون نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان به عنوان نمایندگان چهار کشور یاد شده برگزار شد، شرکت کنندگان تاکید و توافق کردند که مذاکرات صلح افغانستان باید سریع و بدون فوت وقت از سر گرفته شود.
سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در سخنرانی روز گذشته در افتتاحیه نشست چهارجانبه تاکید کرد که هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات دولت کابل با طالبان افغانستان مطرح نخواهد بود و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان، فقط از طریق مذاکرات سازنده امکان پذیر خواهد بود.
وی گفت: محمد نوازشریف نخست وزیر پاکستان برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان با اشرف غنی رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است و ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان نیز چندی پیش برای فراهم کردن مقدمات برگزاری مذکرات صلح افغانستان، به کابل سفر کرد.
این مقام عالی پاکستان اظهار داشت: هدف از نشست چهارچانبه امروز در اسلام آباد، راضی کردن طالبان افغانستان به بازگشت به پای میز مذاکرات صلح و تدوین نقشه راهی برای این مذاکرات است.
وی گفت: پاکستان خواستار روابط صلح آمیز با همه همسایگان است. ما خواستار تقویت روند آشتی و صلح در افغانستان هستیم.
سرتاج عزیز گفت که این نشست، نقشه راهی را برای آوردن طرف های مربوطه پای میز مذاکراه صلح افغانستان ترسیم خواهد کرد و تلاش خواهد شد تا خروجی این نشست، مثبت باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش های نشست اسلام آباد، چارچوب مربوط به مذاکرات صلح افغانستان تعیین خواهد شد.
نشست چهارجانبه پاکستان، افغانستان، چین و آمریکا با هدف راضی کردن طالبان برای حضور دوباره در پای میز مذاکرات در شرایطی انجام شد که هیچ نماینده ای از طالبان در این نشست حضور نداشت.
پاکستان به شدت به دنبال آن است تا روند مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل بار دیگر از سر گرفته شود.

«لی ژوانگ» یکی از نمایندگان چین در نشست چهارجانبه صلح افغانستان اعلام کرد: ما باید روند مذاکرات صلح افغانستان را در «مری» اسلام‌آباد از سر بگیریم و طالبان را هرچه سریع‌تر به دور میز مذاکرات بکشانیم.

وی گفت: یکی از چالشهای روند صلح افغانستان وجود یک مسیر با راه‌های فرعی متعدد است.

این نماینده چینی اظهار داشت: باید تمام احزاب و جناحهای مرتبط با روند صلح افغانستان حضور یابند، حتی کسانی که در مورد این روند ملاحظاتی نیز دارند و حتماً اجماع کاملی برای آن صورت پذیرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی این روند این است که هر جناح سیاسی تلاش می‌کند سهم بیشتری در آن داشته باشد.

برخی دیپلمات ها در پاکستان بعد از نشست چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل، اعلام کردند که این مذاکرات به زودی و ظرف چند روز آینده از سر گرفته خواهد شد.

دور قبلی مذاکره طالبان با نمایندگان دولت افغانستان که در منطقه «مری» نزدیک اسلام‌آباد پایتخت پاکستان انجام شد با مشروط کردن هر نوع توافق به خروج نیروهای خارجی از افغانستان بی‌نتیجه پایان یافت.

انتشار خبر مرگ ملا‌عمر رهبر طالبان، مذاکره این گروه با دولت افغانستان را به حالت تعلیق درآورد و این موضوع تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده است.

چین برای اولین بار است که به صورت رسمی در این مذاکرات شرکت می‌کند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...