نسخه چاپی

تخریب سعید جلیلی توسط محافل پشت پرده

عکس خبري - تخريب سعيد جليلي توسط محافل پشت پرده

طی یك ماه گذشته برخی رسانه ها بویژه پایگاه‌های اینترنتی در ایران كه وابستگی شناخته شده‌ای به محافل نزدیك به فتنه 88 دارند، تلاش كرده‌اند به روش‌های مختلف، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای كشور را به حاشیه‌های داخلی مشغول كنند.

یک پایگاه اینترنتی نه چندان خوش‌نام که آشکارا نزدیک به سران فتنه سبز و بویژه ارادتمند هاشمی رفسنجانی است، سردمدار این تخریب‌ها بوده است.

این پایگاه اینترنتی تا کنون در چند مطلب جداگانه سعی کرده به روش‌های مختلف و البته با مهارت اندک، به حاشیه‌سازی درباره جلیلی بپردازد.



در یک مقطع، تمرکز این پایگاه اینترنتی بر نقد عملکرد تیم مذاکره کننده‌ای و تاکید بر این نکته بود که جلیلی از تیم ضعیفی در این مذاکرات استفاده می‌کند. این در حالی است که دقت در مطالب این سایت نشان می‌داد که نویسندگان آن حتی اطلاع درستی از اینکه اعضای تیم مذاکره کننده دقیقا چه کسانی هستند و هر کدام چه وظیفه‌ای بر عهده دارند ندارد چه رسد به اینکه بتواند درباره کارآمدی یا ناکارآمدی آنها قضاوت کند.



همچنین بی اطلاعی مفرط محافل تغذیه‌کننده این سایت از سیاستگذاری‌های واقعی نظام در پرونده هسته ای، و علاوه بر آن محتوای واقعی مذاکرات نیز آشکارا باعث شده است که نقدهای آن بر مذاکرات در حد زیر متوسط و عمدتا حاوی مسائل شکلی و حاشیه‌ای باقی بماند.



در مقطعی دیگر، این سایت و برخی پایگاه‌های اینترنتی نزدیک به جریان فتنه که از بیرون کشور اداره می‌شوند، تلاش های وسیعی را برای القاء این موضوع آغاز کردند که جلیلی قصد کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

در حالی که هیچ نشانه‌ای از اینکه چنین پدیده‌ای در حال وقوع باشد وجود ندارد، اقدام این سایت در کلید زدن تخریب سعید جلیلی از این منظر نشان دهنده آن است که محافل پشت پرده جریان فتنه –که این پایگاه اینترنتی به عنوان بازتاب دهنده صرف دیدگاه های آنها عمل می کند- در واقع هدف پیچیده‌تری را تعقیب می‌کنند.



برخی افراد که از نزدیک این موضوع را رصد کرده‌اند عقیده دارند در واقع قضیه ربط چندانی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد بلکه سرکرده سیاست خارجی جریان فتنه اخیرا به شدت از این موضوع نگران شده است که جلیلی بتواند بالاخره پس از یک دهه از آغاز مذاکرات هسته‌ای موضع غرب را درباره مسئله غنی‌سازی در ایران تغییر داده و همزمان با تعدیل تحریم‌ها، غرب را به پذیرش غنی سازی در ایران که همواره اصلی‌ترین محل نزاع در مذاکرات بوده وادار کند.

این محافل که از هم اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در حال برنامه‌ریزی پنهان هستند وقوع چنین اتفاقی را به معنای بر باد رفتن همه طراحی‌های خود برای انتخابات آینده می‌دانند چرا که هرگونه امتیازگیری عمده از غرب در مذاکرات، خط مقاومت و اصولگرایی را به شدت تقویت کرده و خط سازش را که برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور در انتخابات آینده تلاش می‌کند با مشکل راهبردی و گفتمانی غیر قابل حلی مواجه خواهد ساخت.
دقیقا به همین دلیل است که این محافل هم اکنون همه امکانات ولابی‌های خود را به میدان آورده‌اند تا جلوی چنین توفیقی در عرصه سیاست خارجی کشور سد شود.

در عین حال برخی دیگر عقیده دارند حملات اخیر به جلیلی شاید علت دیگری هم داشته باشد و آن نقش مهمی است که وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در مهار فتنه 88 ایفا کرد.

هر کدام که باشد، ظاهرا حتی طرف غربی هم دریافته است که جلیلی نیرومندترین طرف مذاکره‌ای است که تا به حال با آن مواجه بوده است.

۱۳۹۱/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...