نسخه چاپی

ادامه كمپین «سلامت» تا یكشنبه

شهر از پیام‌هایی با محتوای «سلامت» پر شده؛ پیام‌هایی بزرگ، بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی خیلی از پل‌های عابر پیاده، با امضای «كمپین شهروند سالم». پیام‌هایی كه مردم را به كمتر مصرف كردن نمك، روغن و مواد قندی دعوت می‌كند

به گزارش نما به نقل از شهروند: شهر از پیام‌هایی با محتوای «سلامت» پر شده؛ پیام‌هایی بزرگ، بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی خیلی از پل‌های عابر پیاده، با امضای «کمپین شهروند سالم». پیام‌هایی که مردم را به کمتر مصرف کردن نمک، روغن و مواد قندی دعوت می‌کند. حالا دیگر کمتر کسی است که این بیلبوردها را در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر ندیده باشد: «زندگی ما با مصرف کمتر مواد قندی سالم‌تر است.»، «تحرک کم موجب افزایش وزن و چربی خون می‌شود.»، «مصرف زیاد نمک مقصر اصلی فشار خون شماست.»، «مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر حد مجاز است.» و«نمکدان را از سفره یا میز غذا حذف کنیم.» اینها تنها بخشی از این پیام‌هاست.

پیام‌های دیگری هم با موضوع بیماری ایدز دیده می‌شود. پیامی که اغلب با محور اجتماعی بیماری ایدز و به تصویر کشیدن یک جمعیت سیاه و فرد مبتلا به رنگ قرمز، پیشگیری از ابتلا را تبلیغ می‌کند. از پانزدهم دی ماه که این کمپین راه افتاد، بازخوردهای زیادی از سوی شهروندان به همراه داشت. بازخوردهایی که به گفته مدیرعامل موسسه آوای هنر سلامت به‌عنوان متولی اجرای این کمپین، حکایت از تاثیرگذاری مثبت این پیام‌ها دارد. ابراهیم داروغه‌زاده دراین‌باره به توضیحات بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «یکی از مسائلی که خیلی در حوزه سلامت مورد غفلت قرار گرفته، آموزش سلامت است؛ آموزش از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند از ابتلا به خیلی از بیماری‌ها جلوگیری کند و هزینه‌های درمان را کاهش دهد.»

او از این‌که به حوزه آموزشی، آن طور که باید، توجه نمی‌شود، انتقاد می‌کند: «همین بی‌توجهی به حوزه آموزش در سلامت منجر شد تا کمپین شهروند سالم، با تلاش وزارت بهداشت و همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شکل بگیرد؛ در این میان موسسه آوای هنر سلامت هم به‌عنوان متولی اجرای این کمپین کار را به عهده گرفت.» داروغه‌زاده به محتوای پیام‌ها اشاره می‌کند.

پیام‌هایی که از سوی همین موسسه با تأکید بر ساده بودن، تولید شده است: «این کمپین در ارتباط با پیشگیری از بیماری‌های سرطان، ایدز و همچنین کمتر مصرف کردن نمک، روغن و فرآورده‌های قندی، فعالیت خود را از پانزدهم دی‌ماه آغاز کرد و تا بیست‌وهشتم دی‌ماه هم ادامه داد.» او ادامه می‌دهد: «مواد اشاره شده در این پیام‌ها یعنی همان روغن، نمک و مواد قندی پس از تصادفات، عامل مرگ‌ومیر افراد در بیماری‌های قلبی–عروقی است؛ بيماری‌اي که به‌طور مستقیم با مصرف روغن، شکر و نمک در ارتباط است.»

او می‌گوید: «در فاز اول این کمپین، به مصرف نمک و روغن و موادقندی و ایدز و سرطان توجه شده و در فازهای بعدی، بیماری‌های دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند؛ همه اینها برای تغییر سبک و الگوی زندگی است.» در میان همین بیلبوردها اما آنچه قابل توجه است پیام‌هایی با موضوع ایدز است: «ایدز تنها یک بیماری نیست، یک مسأله اجتماعی است.» تصویری از یک جمعیت که فرد مبتلا به رنگ قرمز درآمده و در حال سقوط کردن بر روی جمعیت است. این بار اولی است که پیام‌هایی با محتوای پیشگیری از ایدز و توجه به پیامدهای اجتماعی، آن هم با این وسعت در سطح شهر دیده می‌شود؛ اتفاقی که در روز جهانی ایدز هم رخ نداد.

داروغه‌زاده دراین‌باره می‌گوید: «واقعیت این است که هر چقدر درباره یک موضوع کمتر صحبت شود، درست مانند این است که مشکلی را به کنار گذاشته باشیم؛ این در حالی است که اگر همان مشکل مطرح شود، می‌شود از شیوع آن پیشگیری کرد؛ متاسفانه بیماری ایدز، برای فرد مبتلا ارزش منفی ایجاد می‌کند و خیلی از بیماران حتی بیماری خود را اعلام نمی‌کنند؛ بنابراین لازم است جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود؛ چرا که چندین‌سال است که نسبت به این بیماری کم‌کاری شده است.»

او می‌گوید: «‌این کمپین به مناسبت هفته «یک، دو، سه، غذای سالم»، راه‌اندازی شد و قرار است در مناسبت‌های مرتبط به حوزه سلامت هم کمپین‌های مشابهی با همکاری شهرداری تهران ایجاد شود؛ شهرداری هم با در اختیار قرار دادن فضاهای تبلیغاتی، چاپ و نصب این پیام‌ها را هم برعهده داشت.» داروغه‌زاده این کمپین را اولین کمپین در حوزه سلامت می‌داند: «برای اولین‌بار است که چنین کمپینی راه‌اندازی می‌شود و در همین مدت کوتاه هم بازخوردهای مثبتی از سوی شهروندان و هنرمندان داشته است؛ بسیاری از هنرمندان از اتفاق صورت گرفته حمایت کرده و موضع‌های مثبتی گرفته‌اند.»

به گفته او تمام پیام‌های تولید شده در این کمپین، علاوه بر این‌که به شکل بیلبورد در سطح شهر، نصب شد، به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و صداوسیما هم فرستاده شد: «مسئولان این دانشگاه‌ها می‌توانند از این پیام‌ها به صورت پوستر استفاده کرده و در شهرهای مرتبط با دانشگاه، آنها را نصب کنند. برای تلویزیون هم انیمیشن‌هایی با همین محتوا تولید شده که به‌زودی پخش می‌شوند.» کمپین از پانزدهم دی‌ماه راه‌اندازی شد؛ اما نکته قابل توجه این‌که همزمان با تبلیغ سلامت، در سطح شهر، شهرداری بر روی بیلبوردهای دیگری، رستوران‌های فست‌فودی را تبلیغ می‌کند.

اقدامی که با فعالیت کمپین شهر سالم در تعارض است. همین هم مورد سوال مدیرعامل موسسه آوای هنر سلامت است. او دراین‌باره می‌گوید: «وزارت بهداشت تنها توصیه می‌کند تا مردم برای نمونه نمک کمتری مصرف کنند یا فست‌فود کمتری بخورند؛ اما به‌هرحال یکسری به همین مواد غذایی وابستگی اقتصادی دارند و دراین‌باره هم تبلیغ می‌کنند، تابلوهای سازمان زیباسازی شهرداری تهران، گاهی سالانه اجاره داده می‌شود، به همین خاطر هم دیده می‌شود همزمان با این پیام، تبلیغاتی مغایر با آن در سطح شهر، وجود دارد.»

۱۳۹۴/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...