نسخه چاپی

موثرترین راه تبلیغات در ایران

تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد كه سیستمهای نوین تبلیغاتی در تغییر رویكرد مصرف‌كنندگان ایرانی در هنگام خرید كالا و خدمات جایگاه چندانی ندارند.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته، اينترنت، شبكه‌هاي ماهواره‌اي و بيلبوردهاي تبليغاتي نقش تعيين‌كننده‌اي در تبليغات كالا و خدمات دارند، نظرسنجي انجام شده از نشان مي‌دهد كه اين ابزارهاي تبليغاتي تاثيرگذاري چنداني در ايران ندارند.

براساس نتايج نظرسنجي ايسپا صدا و سيما با 34.4 درصد بيشترين سهم را در بين ابزارهاي تبليغي موثر بر رويكرد مصرف‌كنندگان ايراني در هنگام خريد كالا و خدمات داشته است. خانواده، دوستان و آشنايان با اختلاف اندك يعني 34 درصد از اين لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نيز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص دادند.

به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت كه مصرف‌كنندگان ايراني بيشتر تاثير تبليغاتي را در حوزه خريد كالا و خدمات از صدا و سيما و خانواده و دوستان و آشنايان خود مي‌گيرند.

قرار گرفتن خانواده، دوستان و‌آشنايان در رتبه‌ دوم موثرترين ابزارهاي تبليغاتي در كشورمان نشان مي‌دهد كه فرهنگ شفاهي در بين ايراني‌ها همچنان حرف اول را مي‌زند و شركتهاي توليدي و صنعتي مي‌توانند از اين طريق موفقيت چشمگيري در فروش محصولات خود و افزايش سهم در بازار به دست بياورند.

همچنين اينترنت، بيلبوردهاي تبليغاتي، ماهواره و پيامك نيز در رده‌هاي بعدي موثرترين ابزارهاي تبليغاتي در بين مصرف‌كنندگان ايراني قرار گرفتند. جالب اينجاست كه در نظرسنجي ايسپا گزينه‌اي تحت عنوان "ساير ابزارهاي تبليغي" وجود دارد كه سهم آن به تنهايي بيشتر از ابزارهاي تبليغاتي ماهواره و پيامك است.

از سوي ديگر پيامك در حالي به عنوان ضعيف‌ترين و ناكارآمدترين ابزار تبليغي در ايران معرفي شده كه طي چند سال اخير بسياري از شركتهاي توليدي و خدماتي ارسال پيامكهاي تبليغاتي خود را گسترش داده‌اند كه البته بسياري از افراد نيز از ارسال بدون اجازه اين پيامكها ناراضي هستند.

از این نظرسنجي مي‌توان اين طور نتيجه گرفت كه در ايران با وجود ورود فناوريهاي نوين و تجهيزات پيشرفته تبليغاتي ابزارهاي سنتي تبليغ مانند صدا وسيما، مطبوعات و از آنها مهمتر تبليغات دهان به دهان (خانواده، دوستان و آشنايان) همچنان موثرترين شيوه براي تبليغ كالا و خدمات است. به طوري كه اين سه روش به تنهايي حدود 80 درصد نقش در تصميم‌گيري‌ مصرف‌كنندگان ايراني در هنگام خريد دارند.

۱۳۹۱/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...