نسخه چاپی

۱۶۰۰ روز با پرونده شهید «علی خلیلی»

پس از گذشت حدود ۱۶۰۰ روز از شهادت علی خلیلی در یكی از خیابانهای تهران و رضایت خانواده شهید همچنان این پرونده در حال رسیدگی است و خانواده ضارب درخواست عفو دارند.

به گزارش نما به نقل از مهر: حدود ۱۶۰۰روز قبل ساعت ۲۲:۳۰ در یکی از شب های تیر ماه سال ۹۰، طلبه جوانی به نام علی خلیلی توسط احسان با ضربه چاقو مجروح شد.

این حادثه که در آن سال برای چندمین بار در پایتخت رخ داده بود سرتیتر رسانه ها قرار گرفت. ولی پس از ۲۴ ساعت مشخص می شود که برخی از بیمارستانها از پذیرش این جوان غرق به خون خودداری کرده اند که با ورود وزیر بهداشت متخلفان به سرعت شناسایی و به دستگاه قضا معرفی شدند. ماجرای علی خلیلی به دستگاه قضا کشیده شد و دادستان تهران و دادستان کشور وعده دادند اینگونه جرائم را در لیست جرائم خاص قرار داده و به سرعت رسیدگی کنند تا اینکه بالاخره در اواخر فروردین ماه سال ۹۲ حکم دادگاه برای احسان متهم اصلی پرونده صادر شد.

اسکندری وکیل مدافع علی خلیلی طلبه ناهی از منکر با بیان اینکه آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۹۰ در شعبه ۱۰۳۳ مجتمع قضایی شهید قدوسی برگزار شده است، در آن زمان گفت: قاضی دادگاه متهم ردیف اول پرونده را به ۳ سال حبس و همچنین پرداخت ۳۵ میلیون تومان دیه محکوم کرده است. پس از صدور رای خانواده علی خلیلی از طریق وکیل خود به دادگاه تجدیدنظر اعتراض کرده و پرونده وارد دادگاه تجدید نظر شد.

اعتراض مادر علی خلیلی به حکم قوه قضائیه

مشتاق‌فر مادر علی خلیلی بعد از گذشت یک سال از این حادثه در آن زمان گفته بود که اعتراض ما به دیه نیست زیرا اساس خواسته ما این است که می‌خواهم بدانم آیا مجازات جرم و اقدامی که فرزند من به دلیل آن دچار مشکلات عدیده ای شد، کافی است؟ قوه ‌قضائیه باید پاسخ دهد که چرا این حکم را که هیچ قاطعیتی در آن وجود ندارد و احتمال تکرار جرم را ممکن می‌کند، صادر کرده است.

مادر این روحانی جوان در پاسخ به اینکه آیا وزیر بهداشت وقت (مرضیه دستجردی) به قول خود برای تامین هزینه های درمان فرزندتان عمل کرد، عنوان داشته بود که هزینه های بیمارستان عرفان پرداخت شد ولی پس از ترخیص هزینه های فرزندم اعم از فیزیوتراپی و... برعهده خودمان است.

بهمن ماه ۱۳۹۲/ حال علی خلیلی دوباره بد شد

علی خلیلی بهمن ماه ۱۳۹۲ به دلیل عوارض عمل های جراحی قبلی (در سال ۹۰ ) در بیمارستان عرفان تهران بستری شد و پزشکان اعلام کردند به دلیل پایین آمدن پلاکت خون و بالا رفتن گلبول های سفید که ناشی از عوارض عمل قبلی است بدن بیمار دچار اختلال در خون رسانی شده بود و حتی قادر به پیوند اعضا هم نبود. روده ها، معده و بخشی از ریه هم تخلیه شد و پزشکان گفتند احتمال تخلیه کلیه و کبد وجود دارد.

خانواده علی خلیلی با اینکه فرزند خود را سال ۹۱ راهی کربلا کردند تا روحیه اش عوض شود ولی این بار برایشان باورکردنی نبود که نتیجه امر به معروف موجب بستری شدن فرزندشان برای چندمین بار روی تخت بیمارستان شود.

طول درمان علی خلیلی ادامه داشت تا اینکه این روحانی جانباز ناهی از منکر ساعت ۱۹ یکشنبه ۳ فروردین ماه ۱۳۹۳ بر اثر بیماری طولانی پس از جراحات وارده، دعوت حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نایل شد.

مهرماه ۱۳۹۳/ جزئیات رسیدگی به پرونده شهید خلیلی در دادگاه

پس از شهادت علی خلیلی پرونده بار دیگر به دادگاه رفت و قاضی اصغر زاده رییس شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران ۲۷ مهرماه ۱۳۹۳ گفت: رای صادر شده و حکم، قصاص است اما مسلما به رای صادره در مورد پرونده ضارب شهید خلیلی اعتراض می‌شود.

با ابلاغ گزارش پزشکی قانونی به متهم، ۳۰ شهریور ماه دومین جلسه محاکمه ضارب شهید خلیلی برگزار شد و در نهایت، دادگاه ضارب طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر را به قصاص نفس محکوم کرد، اما با اعتراض متهم به رأی صادره، پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدید‌نظر به دیوان عالی کشور ارسال شد.

محسن افتخاری سرپرست دادگاه کیفری استان تهران خردادماه سال جاری در مورد پرونده علی خلیلی گفت: پرونده عامل شهادت علی خلیلی، طلبه ناهی از منکر که به دیوان عالی کشور ارجاع شده بود، با تأیید حکم اعدام از سوی شعبه رسیدگی کننده، به دادگاه کیفری بازگشت و در روزهای آینده حکم اجرا می شود.

شهریور ماه ۱۳۹۴/ رضایت خانواده شهید با انتشار بیانیه

صبح سه شنبه ۳ شهریورماه سال جاری خانواده علی خلیلی با انتشار بیانیه ای از حق خود در قصاص قاتل فرزند شهیدشان گذشتند. در بخشی از این بیانیه آمده است: فرزند شهیدمان؛ علی‌رغم همه قصورها، کوتاهی‌ها و گاه دلشکستگی‌هایی که طی این ۴ سال در حق ما روا شد، ما نیز به تو اقتدا کرده و با استعانت از الطاف خفیه الهی و با توسل به قلب عالم امکان، حضرت بقیة‌الله‌الاعظم ارواحنا‌ له‌الفدا، به امید یک لبخند آقا و رهبرمان حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، ‌بدون ذره‌ای چشم‌داشت مراتب گذشت قاطع و منجز خویش را از حق قصاص خود به اطلاع عموم مردم حزب‌الله ایران می‌رسانیم.

حضور خانواده شهید خلیلی برای رضایت در دادگاه

اولیای دم شهید خلیلی ظهر ۲۲ شهریوه ماه برای ثبت رضایت خود و اعلام گذشت از اجرای حکم قصاص قاتل فرزندشان در شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی حضور یافتند و بالاخره پرونده رضایت این خانواده به پایان رسید.

دی ماه ۱۳۹۴/ برگزاری مجدد دادگاه پس از ۱۲۰ روز از رضایت خانواده شهید

پس از گذشت ۱۲۰ روز دادگاه رسیدگی به اتهامان ضارب علی خلیلی در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران با ریاست قاضی قربانزاده دوباره برگزار شد و محمدرضا زمانی وکیل متهم درخواست کرد به دلیل اینکه متهم ۳.۵ سال حبس کشیده شامل بخشش دادگاه شود.

درخواست خانواده متهم از دادگاه

خانواده ضارب علی خلیلی می گویند: هم اکنون احسان در زندان رجایی شهر است و چند ماهی است وارد دانشگاه شده و در رشته کامپیوتر در حال تحصیل است. قطعا در این مدت تغییرات زیادی در احسان رخ داده و می گوید می خواهم راه شهید را ادامه دهم. ما هم از دادگاه می خواهیم تا احسان را عفو کنند چرا که خانواده شهید هم از او گذشتند تا او دوباره به زندگی باز گردد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...