نسخه چاپی

تهران سالی 36 سانتی‌متر فرو می‌رود

وزیر نیرو گفت: هر ساله در دشت‌های تهران 36 سانتی‌متر فرونشست داریم كه اگر با ایجاد تدابیر لازم منعی برای این امر صورت نگیرد تمام شبكه آب، برق، ساختمان‌ها، مترو و راه‌آهن دچار نشست می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حمید چیت‌چیان در نشست اعضای کمیسیون رسیدگی به آب‌های زیرزمینی که با حضور قضات دیوان عدالت اداری برگزار شد با بیان این‌که شرایط به نحوی است که آبی در پشت برخی سد‌ها یا وجود ندارد یا بسیار کم است، اظهار کرد: این مساله نشان از کاهش باران و برداشت‌های بی‌رویه در بالای رودخانه‌ها دارد.

وی با بیان این‌که مساله آب امروز از یک مشکل معمولی فراتر رفته و به یک بحران تمام عیار تبدیل شده است، اظهار کرد: حل این بحران از یک دستگاه ساخته نیست و باید برای این بحران گسترده که تمام شوون اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد یک بسیج همگانی صورت بگیرد.

وزیر نیرو با اشاره به نمونه یکی از این همکاری‌ها که به تازگی صورت گرفته، ادامه داد: مشکل رودخانه کشف‌رود در مشهد مقدس با همکاری و اتحاد ارگان‌های مختلف برطرف شد.

چیت‌چیان گفت: اوضاع این رودخانه 49 کیلومتری به نحوی بود که به صورت یک جریان بزرگ فاضلاب درآمده و تمام فاضلاب صنعتی آن منطقه به این رودخانه وارد می‌شد.

وی با بیان این‌که در این رودخانه که در مجاورت شهر مشهد قرار دارد به دلیل این‌که ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها کمتر از فاضلاب شهر مشهد است، مشکلاتی به وجود آمده افزود: فاضلاب‌ها وارد این رودخانه شده و یک رودی از فاضلاب در این منطقه جریان پیدا کرده است که این امر نیز موجب مشکلات زیست‌محیطی شده بود.

وزیر نیرو با بیان این‌که در حاشیه این رودخانه توسط عده‌ای کشاورز اشغال شده بود، گفت: این مساله موجب شده بود که بخش عمده‌ای از سبزیجات شهر مشهد با این آب تغذیه شود که خود این موضوع مشکلات بهداشتی زیادی را به همراه داشته است.

به گفته چیت‌چیان علاوه بر این مساله در مجاورت این رودخانه کارخانه‌های صنعتی نیز شکل گرفته بودند که فاضلاب خود را وارد این رودخانه می‌کردند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در مجاورت این رودخانه آلونک‌هایی با معضلات آسیب‌های اجتماعی به وجود آمده بودند، اما با ورود شرکت آب منطقه‌ای، سازمان محیط زیست، شهرداری و نیروی انتظامی توانستیم در طول مدت شش ماه 49 کیلومتر از بستر و حریم رودخانه را پاکسازی کنیم و تاسیساتی که در اطراف رودخانه ایجاد شده بود به‌طور کامل قل و غم شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که در حال حاضر در این منطقه فضای سبز ایجاد شده و بسیاری از مشکلات آن حل و فصل شده است، اظهار کرد: این مساله در حالی اتفاق افتاد که نه قانون جدیدی تصویب و نه دستگاه اجرایی جدیدی به وجود آمد، بلکه توانستیم با همان شرایط قبلی تنها با بسیج شدن سازمان‌های مختلف این معضل را برطرف کنیم.

به گفته وی تمام بحران‌های کشور با هماهنگ شدن دستگاه‌های اجرایی در کشور می‌تواند برطرف شود و با توجه به این‌که در حال حاضر کشور دارای بحران آبی است باید برای این مهم نیز تدابیر مهمی در نظر گرفته شود.

چیت‌چیان با بیان این‌که بحران آبی زیادی کشور را در بر گرفته است، گفت: 15 سال است که ایران با مساله‌ی خشکسالی دست و پنچه نرم می‌کند و این در حالی است که متوسط بارش به طور میانگین در سال 250 میلی‌متر به ثبت می‌رسید، اما در چند سال اخیر این عدد به 204 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو یکی‌دیگر از دلایل ایجاد بحران آبی در کشور را مساله تغییر اقلیم عنوان و اظهار کرد: درگذشته بیشتر بارش‌ها به صورت برف و در شرایط فعلی به صورت باران می‌بارد که این مساله نیز تاثیرات زیادی در خشکسالی کشور دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این افزایش جمعیت و مصرف نیز موجب ایجاد خشکسالی و بحران آب شده است. به عبارتی باید گفت که منابع آبی در حال کاهش و میزان مصرف در حال افزایش است.

چیت‌چیان با اشاره به شرایط آب‌های زیرزمینی کشور گفت: در حال حاضر 55 درصد از کل آب مصرفی کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت وجود ذخائر استاتیک در کشور ادامه داد: طی سال‌های اخیر 110 میلیارد مترمربع از ذخائر آب استاتیک مصرف شده است که اگر بخواهیم این میزان را جبران کنیم باید 5.7 میلیارد مترمکعب کمتر از میزان برداشت فعلی از آب‌های استاتیک داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیز باید میزان مصرف از ذخائر دینامیک را پنج میلیارد مترمکعب کاهش دهیم و تنها در این شرایط می‌توانیم به سطح ایستایی دست یابیم.

چیت‌چیان با بیان این‌که برای انجام این کار باید چاه‌های غیرمجاز متوقف شوند و نظارت‌های کشت و بازرسی نیز بیشتر صورت گیرد، اضافه کرد: علاوه بر این نیز باید تاسیساتی را ایجاد کنیم که بتواند روز به روز و ساعت به ساعت منابع زیرزمینی را کنترل کند.

وزیر نیرو با بیان این‌که در حال حاضر اعتبار وزارت نیرو برای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته 14 برابر افزایش یافته است، ادامه داد: اگر می‌خواهیم بحران آبی در کشور را از بین ببریم باید در ابتدا یک اتحاد بین سازمان‌های مختلف صورت بگیرد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...