نسخه چاپی

آیا غربی ها هم در اجرای تعهداتشان صادق خواهند بود؟

عکس خبري -آيا غربي ها هم در اجراي تعهداتشان صادق خواهند بود؟

اجرای برجام به این معناست كه ایران تعهدات خود در قبال برجام را به انجام رسانده و از این پس توپ در زمین گروه ۱+۵ و به طور مشخص غربی‌هاست؛ اما هنوز كار دولت در زمینه برجام به پایان نرسیده است و این مهم هوشیاری و تلاش بیشتری را برای صیانت از حقوق ملت می طلبد. به عبارت دیگر، از امروز راستی‌آزمایی غربی ها آغاز شده و باید منتظر بود و دید كه طرف های غربی تا چه اندازه در تعهدات‌شان صادق خواهند بود.

بامداد امروز روند اجرایی برجام آغاز شد و این ماراتن ۱۲ ساله به سرانجام رسید. ماراتنی که در دولت اصلاحات آغاز شد، در دولت احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد و در دولت روحانی به سرانجام رسید. چهار ماه پیش توافق برجام از جانب ایران مورد پذیرش قرار گرفت و روند تعهدات ایران آغاز شد. ایران طبق تعهدات، ۱۴ هزار سانتریفیوژ را از مدار خارج کرد و ۹۸ درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده از کشور خارج شد و در نهایت در چند روز گذشته قلب رآکتور آب سنگین اراک خارج و حفره‌های آن با سیمان پر شد.
پس از تأیید این اقدامات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز اجرای برجام فرارسید و محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا کرده است.»
در ادامه این بیانیه با اشاره به برداشته شدن تحریم‌های مالی و اقتصادی ایران طبق برجام، تأکید شده است، با لغو کلیه قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، پس از این قطعنامه ۲۲۳۱ و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) به عنوان چارچوب حقوقی برنامه هسته‌ای ایران شناخته خواهند شد.
اگرچه همزمان با اجرای تعهدات از سوی ایران شاهد بدعهدی‌ها و اقدامات ناشایست غربی‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان بودیم که حرف و حدیث‌های زیادی داشت، اما با همه این کارشکنی‌ها از سوی طرف غربی، جمهوری اسلامی با حسن‌نیت مسیر را ادامه داد تا برجام به نتیجه برسد.
اجرای برجام به این معناست که ایران تعهدات خود در قبال برجام را به انجام رسانده و از این پس توپ در زمین گروه ۱+۵ و به طور مشخص غربی‌هاست؛ اما هنوز کار دولت در زمینه برجام به پایان نرسیده است و این مهم هوشیاری و تلاش بیشتری را برای صیانت از حقوق ملت می طلبد. به عبارت دیگر، از امروز راستی‌آزمایی غربی ها آغاز شده و باید منتظر بود و دید که طرف های غربی تا چه اندازه در تعهدات‌شان صادق خواهند بود.

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...