نسخه چاپی

نقش كلیدی مسكو در اجرای برجام

وزارت امور خارجه روسیه ضمن استقبال از آغاز اجرای برجام اعلام كرد روسیه نقش كلیدی در ایجاد شرایط برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترك ایفا كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: وزارت امور خارجه روسیه ضمن استقبال از آغاز اجرای برجام اعلام کرد روسیه نقش کلیدی در ایجاد شرایط برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایفا کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه ساعتی پس از اعلام آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: همکاری نزدیک میان شرکت دولتی روس‌اتم و سازمان انرژی اتمی ایران برای خارج کردن ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران از این کشور آنگونه که در برجام تعیین شده بود و به یکی از اصلی‌ترین و سخت‌ترین شرایط اجرای این توافق تبدیل شد، نقش کلیدی در این میان داشت.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمایی تعهدات ایران طبق برجام آمده است: آژانس شب گذشته گزارشی را منتشر و در آن تایید کرد که ایران تمام تعهداتش طبق برجام را انجام داده است. این گزارش ما را قادر ساخت بتوانیم توافق هسته‌ای را اجرا کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: شورای امنیت سازمان ملل در 20 ژوئیه سال 2015 در راستای اجرای برجام قطعنامه 2231 به تصویب رساند که امکان آغاز اجرای توافق هسته‌ای را ممکن کرد. در 16 ژوئیه قطعنامه‌های 1691 (تصویب شده در سال 2006)، 1737 (در سال 2006)، 1747 (در سال 2007)، 1803 (در سال 2008)، 1835 (در سال 2008)، 1929 (در سال 2010) و 2224 (در سال 2015) که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده بود، لغو شدند.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه آورده است: علاوه بر این در راستای قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 15 دسامبر 2015 به تصویب رساند تمام قطعنامه‌های پیشین علیه برنامه هسته‌ای ایران نیز لغو شده‌اند؛ بنابراین این یک گام بزرگ برای بازگشت ایران به شرایط عادی است.

بر اساس این گزارش، ایران و گروه 1+5 در 14 ژوئیه 2015 در وین به یک توافق جامع با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کرده است. این توافق شب گذشته پس از تایید پایبندی ایران به تعهداتش از سوی آژانس به مرحله اجرا درآمده است که به موجب آن تحریم‌های ایران لغو شده‌اند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...