نسخه چاپی

سقوط بورس‌ عربستان پس از «برجام»

همزمان با آغاز اجرای «برجام» و خیز بازار بورس ایران، بورس‌ كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بشدت سقوط كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، شماری از بورس‌های کشورهای عربی خلیج فارس همزمان با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، بشدت در حال سقوط است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» که از لندن بروزرسانی می‌شود، با اشاره به توافق هسته ایران و غرب و تاثیر آن بر بازراهای بورس، گزارش داد: شاخص اصلی بورس عربستان سعودی، بزرگترین بازار اوراق بهادار عربی، 6.59 درصد افت داشت و در عرض چند دقیقه، 384 واحد خود را از دست داد.

در همین حال، بورس دبی در شروع به کار و قبل از آنکه کمی بهتر شود و به 5.6 درصد برسد، 6 درصد سقوط کرد. و شاخص کل آن، بیانگر آن است که بورس دبی، 2700 واحد خود را از دست داده است و شاهد کاهش سهام‌های شرکت‌های اصلی مثل شرکت‌های املاک و مستغلات «اعمار» و «عربتک»بوده است.

شاخص کل بازار اوراق بهادار ابوظبی 4.5 درصد افت کرد و به پایین‌ترین حد ممکن در دو سال گذشته رسید.

بازار سهام قطر که بعد از عربستان سعودی دومین بازار سهام از نظر ارزش مالی است، 6 درصد کاهش داشت.

بازار سهام مسقط و بحرین نیز به ترتیب، 2.28 و 0.3 درصد کاهش داشت.

کارشناسان بخش انرژی پیش بینی کرده‌اند که رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، منجر به افزایش صادرات نفتی ایران شده و این مسئله افزایش عرضه و به تبع آن، کاهش قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

کارشناسان در بازارهای اوراق مالی بر این باورند که کاهش قیمت نفت و برداشتن تحریم‌های ایران، این وضعیت را در بازارهای مالی کشورهای شیخ‌نشین خلیج فارس تقویت خواهند کرد.

به گزارش «العربی الجدید»، تداوم این وضعیت خسارت‌های زیادی به این کشورها، بویژه در بازارهای سهام مرتبط به شرکت‌های نفتی و بخش‌های مربوط به املاک و مستغلات و پیمانکاری وارد خواهد کرد؛ چرا که این شرکت‌ها در فعالیت‌های خود به شکل گسترده بر پروژه‌های توسعه دولت در کشورهای خلیج فارسی متکی‌اند و از کاهش شدید قیمت نفت ناله سر می‌دهند.

پیش از این نیز، بانک ملی کویت در گزارش ویژه خود اعلام کرده بود بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در سال 2015 میلادی 200 میلیارد دلار زیان دیده‌اند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...