نسخه چاپی

از «ماناس» علیه ایران استفاده نخواهد شد

عکس خبري -از «ماناس» عليه ايران استفاده نخواهد شد

در توافقنامه به امضا رسیده در سال 2009 ، نقش این پایگاه دقیقا درج شده است و از آن به عنوان یك مركز ترانزیت برای خدمات رسانی به نیروهای متحد نظامی در افغانستان استفاده خواهد شد.

رييس جمهور قرقيزستان تاكيد كرد كه از پايگاه هوايي "ماناس" در قرقيزستان نبايد عليه ايران استفاده شود.

به گزارش ايسنا آلماز بك آتامبايف، رييس جمهور قرقيزستان به راديو "‌صداي روسيه" گفت: اين پايگاه (ماناس) در قرقيزستان نبايد عليه ايران مورد استفاده قرار گيرد. به همين دليل است كه ما درباره ضرورت خروج سربازان خارجي از اين فرودگاه غيرنظامي پس از سال 2014 و بستن اين پايگاه صحبت مي‌كنيم.

بر اساس اين گزارش، يکي از مقامات ارشد مجلس قرقيزستان نيز در اين باره گفت كه دولت آمريکا نمي‌تواند از پايگاه نظامي در فرودگاه بيشکک براي حمله به ايران استفاده کند.

به گفته وي، در توافقنامه به امضا رسيده در سال 2009 ، نقش اين پايگاه دقيقا درج شده است و از آن به عنوان يک مرکز ترانزيت براي خدمات رساني به نيروهاي متحد نظامي در افغانستان استفاده خواهد شد.

وي گفت: اگر زماني دولت آمريکا خواهان استفاده از اين پايگاه براي حمله به ايران باشد، به توافقنامه جديدي نياز است و تا آن زمان هرگونه استفاده فرعي از اين پايگاه غيرممکن است.

اين سياستمدار قرقيزستاني افزود: با توجه به سطح عالي روابط بين ايران و قرقيزستان اين کشور اجازه نخواهد داد تا از خاک اين کشور براي حمله نظامي به ايران استفاده شود.

روسيه روز چهارشنبه اعلام كرد، نمي‌تواند دادن اجازه به آمريكا براي استفاده از پايگاه هوايي ماناس در قرقيزستان به منظور حمله احتمالي عليه ايران را منتفي بداند.

بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه، الكساندر لوكاشويچ، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه هفته گذشته به خبرنگاران گفت:‌ نمي‌توان اين موضوع را منتفي دانست كه از اين سايت براي مناقشه احتمالي با ايران استفاده شود.

وي ابراز اميدواري كرد كه چنين سناريويي به وقوع نپيوندد.

بنا بر گزارش خبرگزاري نووستي، در پي اين اظهارات سفير آمريكا در روسيه تاكيد كرد كه از اين پايگاه فقط براي كمك به ثبات و امنيت در افغانستان استفاده مي‌شود.

مايکل ماکفول، سفير آمريکا در روسيه امکان استفاده از پايگاه هوايي "ماناس" در قرقيزستان براي حمله به ايران را رد کرد.

الکساندر لوکاشويچ، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز چهارشنبه احتمال داد که پايگاه هوايي "ماناس" که در چارچوب عمليات "آزادي شکست ناپذير" در افغانستان مورد استفاده آمريکا قرار گرفته است، به تکيه‌گاهي براي انجام عمليات نظامي عليه ايران تبديل شود.

مايکل ماکفول، در وبلاگ خود در شبکه اينترنتي "توييتر" نوشت: از مرکز نقل و انتقالات ترانزيتي "ماناس" براي كمك به اقدامات ائتلاف بين‌المللي در جهت تثبيت اوضاع و تامين امنيت در افغانستان استفاده شده است و در آينده نيز فقط به اين منظور از آن استفاده خواهد شد.

پايگاه نيروي هوايي آمريکا در ماه دسامبر سال 2001 در فرودگاه بيشکک برپا شد. قرارداد قرقيزستان و آمريکا درباره اين پايگاه هوايي تا سال 2014 اعتبار دارد.

۱۳۹۰/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...