نسخه چاپی

خروج اقتصادایران از ركود با اجرای برجام

در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برجام، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از اقتصادایران، بسیاری از تحیلیلگران اقتصادی بر این باورند پس از دور شدن سایه تحریم ها از اقتصاد ایران، امیدها به خروج سریع تر اقتصاد از رکود نیز زنده می شود.

این در حالیست که به باور برخی دیگر از نظریه پردازان اقتصادی، لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای کشور فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند.

طی ماه های گذشته نیز برخی اقتصاددانان تذکر داده اند که رفع تحریم ها در کوتاه مدت منجر به شکوفایی اقتصاد ایران نمی شود.

آنها بر این باورند شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد، اما اگر این شکاف را درست مدیریت نشود، ممکن است شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود.

در حال حاضر نه تنها عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد، چراکه بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد.

سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین خو‌ش‌بینی کاذب ممکن است سبب سرریز شدن ظرفیت تحمل جامعه شود.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، تاثیر رفع تحریم ها بر اقتصاد ایران کمتر از 30 درصد است چرا که مشکلات اقتصادی ایران به غیر از تحریم ریشه هایی دیگری نیز دارد که حتی با رفع تحریم ها نیز از بین نمی رود.

به گزارش اکونیوز،انها بر این باورند تسهیل تجارت خارجی را از مهمترین دستاوردهای لغو تحریم ها است و در این شرایط کشور باید به سمت توسعه صادرات پیش برود.

اولین نشانه های لغو تحریم ها در بازارهای مالی ظاهر می شود. با این حال برخی فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که حتی با وجود توافق و رفع اولیه تحریم ها همچنان قیمت دلار به عنوان یک شاخص اندازه گیری شرایط اقتصادی کشور در نرخی بالاتر از 3 هزار 200 تومان باقی می ماند.

به گفته تحلیلگران اقتصادی کاهش ناگهانی قیمت دلار موجب می شود تا تولیدکنندگان ایرانی که کالا را با دلار 3 هزار و 500 تومانی تولید کرده اند، زیان کنند.

تاثیر دراقتصاد جهان

ایران با دارا بودن نه درصد ذخایر نفتی و 14 درصد ذخایر گازی جهان، در میان بزرگترین دارندگان ذخایر هیدروکربنی جهان قرار دارد.

با توجه به روند کاهش بهای نفت، اقتصاد ایران اکنون در بدترین وضعیت بهره مندی از درآمدهای نفتی قرار دارد و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت این وضعیت دگرگون شود. در این شرایط پرچالش البته راهبرد و فرصت هایی هم برای رهایی یا دست کم کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی یافت می شود.

روند کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی از مدت ها پیش آغاز شد و طی یک سال گذشته این روند ادامه داشته است. با این حال، نشست اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، بر خلاف یکی از مهمترین اهداف وجودی آن، دور جدید افول قیمت ها را کلید زد.

در این نشست اعضای اوپک بر سر سقف تولید به نتیجه نرسیدند و عددی را برای این سقف اعلام نکردند. این بی توافقی و تعیین نکردن سقف تولید، به معنای ادامه تولید اضافه بر تقاضا و کاهش قیمت ها بود.

به گزارش اکونیوز،بنابراین کاهش اخیر قیمت نفت به یک موضوع نگران کننده مهم برای ایران محسوب می شود.

اولین اثر برداشتن تحریم ها روی اقتصاد جهان افزایش صدور نفت ایران است. پیش بینی می شود که در فاصله یک سال صادرات نفت ایران دو برابر شود. مانند فاصله سال های 2011-2009 ایران می تواند روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت تولید کرده و دومیلیون بشکه آن را صادر کند که به دلیل تحریم ها از سال 2010 این رقم هم اکنون به نصف رسیده است.

پس از لغو تحریم ها سرمایه گذاران خارجی در حوزه نفت می توانند با تکنولوژی های جدید در حوزه میدان نفتی حاضر شوند و به صنعت نفت ایران جانی دوباره ببخشند. این افزایش صادرات می تواند قیمت نفت را در سال آینده به زیر 40 دلار در هر بشکه برساند.

پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهانی

ایران کشوری با 78 میلیون جمعیت است که بیست و هفتمین تولید ناخالص ملی در میان کشورهای جهان را دارد. طبق گفته های بانک مرکزی 52 درصد درآمد ملی از بخش خدمات، 18 درصد نفت، 13 درصد صنعت و معدن، 12 درصد کشاورزی و 5 درصد از بخش ساختمان است. بسیاری از شرکت های غربی مایل هستند در ایران و به خصوص در دو بخش نفت و صنعت سرمایه گذاری کنند.

موسسه مالی بین المللی (IIF) آمریکایی، رشد اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها را در سال 2016 تا مقدار 6 درصد پیش بینی کرده اند.

به گزارش اکونیوز،بر اساس اعلام این موسسه مالی، دلیل جهش در رشد اقتصادی ایران برداشته شدن تحریم ها، بازگشت به بازار جهانی انرژی و افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت به بیش از 700 هزار بشکه در ظرف مهلت 6 ماه پس از تحریم ها و نیز بازگشت شرکت های انرژی خارجی به ایران خواهد بود.

بر این اساس موسسه مالی بین المللی پیش بینی کرده است سال 2016 نیز با بازگشت دوباره ایران به بازار نفت ، قیمت این محصول در بازار جهانی با افت قیمت بیشتری مواجه باشد.
قیمت نفت در 20 ماه گذشته شاهد افت قیمت بوده و از 110 دلار در جولای سال 2014 میلادی به 45 دلار در نوامبر 2015 سقوط کرده است.

۱۳۹۴/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...