نسخه چاپی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

35 میلیون شهروند تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از فرصت 6 ماهه به صنایع برای استاندارد سازی خبر داد و گفت: بیش از 30 تا 35 میلیون شهروند تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از میزان، معصومه ابتکار روز دوشنبه در همایش روز ملی هوای پاک اظهارکرد: سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی نسبت به وظایف خود با جدیت و دقت عمل می‌کند و براین اساس، پایش مستمر خطوط تولید خودرو، خروجی صنایع و سوخت توزیعی در کشور به ویژه کلانشهرها را با دقت و بدون مماشات دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: بیش از 30 تا 35 میلیون شهروند تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند که اگر این وضعیت کنترل نشود هزینه سنگینی در زمینه بهداشت، درمان و مسائل اجتماعی در پی خواهد داشت.

ابتکار با تبریک اجرای برجام افزود: با اجرای برجام تحریم های ظالمانه که مانند زنجیر سال های متمادی شرایط اقتصادی کشور را دربرگرفته بود و موانع زیادی برای کشور از جمله شاخص های محیط زیست ایجاد کرد از بین رفت. قطعا پس از پساتحریم مسائل مهمی در پیش خواهیم داشت البته این موضوع مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دستگاه های متعددی در کاهش آلودگی هوا نقش دارند،گفت: قطعا یک دستگاه یا نهاد به تنهایی نمی تواند آلودگی هوا را کاهش دهد همانطور که یک دستگاه به تنهایی نمی تواند هوا را آلوده کند.

ابتکار ادامه داد: اتفاق خوبی که اوایل دولت تدبیر و امید افتاد، مصوبه دولت برای کاهش آلودگی هوا و تعیین خط مشی کلان کشور برای محیط زیست است.

همچنین ساز و کار مدیریتی مانند فعالیت دوباره کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از سر گرفته شد و ماهی یک بار جلسه این کارگروه تشکیل می شود، هیچ کدام از جلسات این کارگروه تشریفاتی نیست و در تمام آنها مشکلات برطرف و سعی در برطرف کردن آنها می شود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: سازمان محیط زیست کارنامه عملکرد دستگاه ها در زمینه کاهش آلودگی هوا را به دولت ارائه داده اند و ابراز امیدواری کرد که تمام دستگاه ها ظایف خود را با سرعت و جدیت پیش ببرند.

ابتکار گفت: تا کنون پیشرفت های خوبی در شهرهای مختلف کشور در راستای کاهش آلودگی هوا داشتیم که این پیشرفت در شهر اصفهان بیشتر از همه جا محسوس بود، موانعی هم بر سر راه وجود دارد که اگر کار با سرعت کافی پیش نرود و استانداردها حفظ نشود قطعا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

ابتکار با اشاره به این که مساله مقابله با آلودگی هوا بلندمدت است، گفت: در سال 79 اقدامات کاهش آلودگی هوا در کشور آغاز شد که اگر به طور مستمر پیش می رفت، قطعا الان وضعیت بهتری داشتیم اما متاسفانه بعد از چند سال تاخیر اکنون 27 ماه است که این اقدامات دوباره با جدیت آغاز شده است

وی تاکید کرد: یکی از الزامات مهم دولت تدبیر و امید حفظ محیط زیست است، از این رو هر ماه یک بار مصوبه ای در این زمینه تصویب می شود که این موضوع در بودجه 95 و برنامه ششم توسعه کاملا مشهود است.

معاون رئیس جمهوری گفت: برای اولین بار در برنامه ششم توسعه کشور یک فصل فرابخشی محیط زیستی دیده شده و بر این اساس هدفگذاری های ملی، بین المللی و اهداف توسعه پایدار در آن دیده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این مصوبه آلاینده های جدیدی مانند فوران ها، فلزات سنگین و اکسیدهای ازت که شاخص های بسیار مهمی در آلودگی هوا هستند، دیده شده است.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه به صنایع شش ماه فرصت داده شد تا استانداردها را اعمال کنند و بعد از آن اجرای این استانداردها برای سنجش سازمان محیط زیست ملاک خواهند بود.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی سازمان در کل کشور این است که پایش صنایع را به حداکثر برسانیم و صنایع مصوبه دولت را رعایت کنند تا بتوانیم همگام با سرمایه گذاری در بخش صنعت، استانداردهای محیط زیست را رعایت و به توسعه پایدار برسیم.

وی به اجرای برجام و برداشته شدن برخی تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: این دوره جدید سرمایه گذاری در ایران خواهد بود که باید با ملاحظات زیست محیطی و ارزیابی زیست محیطی انجام شود و صنایعی که ضابطه محیط زیستی ندارند قطعا اجازه حضور، سرمایه گذاری و فعالیت در ایران را نخواهیم داد که این در تمام لوایح ارسالی به دولت پیش بینی شده است.

ابتکار گفت: لایحه هوای پاک بعد از یک سال و نیم در مجلس امروز به عنوان اصل 85 در دستور کار مجلس قرار گرفت که امیدواریم هر چه سریعتر تصویب شود تا قانون روزآمد و کارآمد برای کاهش آلودگی هوا در کشور داشته باشیم.

۱۳۹۴/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...