نسخه چاپی

عضو كمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی :

خروج قلب رآكتور بدون هیچ تضمین محكمی صورت گرفت

عکس خبري -خروج  قلب رآکتور بدون هيچ تضمين محکمي صورت گرفت

اینكه مقام معظم رهبری در بند5 فرمایشات خود تاكید داشتند، كه تضمین های محكمی در رابطه با رآكتور آب اراك از طرف مقابل گرفته شود. اما در سندی كه امضا شد، عنوان كردند كه هرگونه اختلاف و یا عهد شكنی پیش بیاید، به كمیسیون مشترك بین ایران و 5+1 ارجاع خواهد شد. این مساله نا معقول است زیرا خود اعضای 5+1 یك طرف دعوا هستند.

به گزارش نما ؛ ابراهیم کارخانه عضو کمیته هسته ای مجلس در رابطه با رآکتور اراک اظهار داشت: در نشست 5+1 با ایران آنجا یک سند اولیه ای در رابطه با رآکتور اراک امضا شد؛ منتهی حتی در آن نشست که وظایف هر کدام از کشورهای 5+1 در رابطه با بازسازی و نو سازی رآکتور اراک مشخص شده بود. در آن نشست بیشترین وظایف و تعهدات متوجه کشور چین شده بود.
وی افزود: آنچه قابل توجه است که کشورهایی چون آمریکا و انگلیس تعهدات خاصی را قبول نکرده بودند؛ بیشترین آمریکا به عنوان رییس مشترک کارگروه اجرایی از آن در توافق نام برده شده، هیچ تعهدی را در رابطه با رآکتور آب سنگین نپذیرفته است، بلکه بیشتر جنبه های نظارتی و نظارت بر اجرای مفاد توافق که در برجام در رابطه آب سنگین آمده، را به عنوان شرح وظایف پذیرفته است و الا هیچ مسوولیت و تعهد دیگری را نپذیرفت.
کارخانه تصریح کرد: نکته ای که قابل تامل است؛ اینکه مقام معظم رهبری در بند5 فرمایشات خود تاکید داشتند، که تضمین های محکمی در رابطه با رآکتور آب اراک از طرف مقابل گرفته شود. اما در سندی که امضا شد، عنوان کردند که هرگونه اختلاف و یا عهد شکنی پیش بیاید، به کمیسیون مشترک بین ایران و 5+1 ارجاع خواهد شد. این مساله نا معقول است زیرا خود اعضای 5+1 یک طرف دعوا هستند.
وی تاکید داشت: در واقع همان کمیسیون حل اختلافی که در برجام دیده شده، عینا همان هم در رابطه با آب سنگین اراک دیده شده و هیچ تضمین دیگری وجود ندارد. این مسئله تضمین محکمی نیست. این موضوع یکی از ایرادات جدی است که به توافق اولیه در رابطه با رآکتور آب سنگین اراک مربوط می شود.
این کارشناس مسایل هسته ای در ادامه گفت: با توجه به سخنان آقای بدیعی نژاد که این روزها مطرح شد، تهمیدات اولیه جهت خروج محفظه قلب اراک انجام شده است؛ باید بدانید که این خروج یک برنامه عظیم و زمان بر را می خواهد لذا این تمهیدات فنی از قبل شروع شده بود، بدون اینکه تضمین محکمی دردست داشته باشیم .



۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...