نسخه چاپی

هر آنچه باید درباره خجالت از چاقی بدانید

ترس و شرمندگی از چاقی همه جا هست: از دیگران گرفته تا رسانه ها و متاسفانه شاید خودمان. تعداد افرادی كه اضافه وزن دارند و یا چاق هستند روز به روز در حال افزایش است. آمار نشان می دهد دو سوم افراد چاق بابت این مشكل از خود تنفر پیدا می كنند. هر چقدر نفرت از چربی و چاقی بالاتر برود بیشتر خود و دیگران را بابت آن شرمنده و خجالت زده می كنیم. اما آیا شرمنده كردن یك فرد چاق جواب هم می دهد؟ آیا به كاهش وزنش كمك می كند؟ جواب كاملا مشخص است: هرگز.

به گزارش نما تحقیقات نشان داده نگرش های ضد چاقی از همان اوایل کودکی شروع می شود. محققان نگرش مادران کودکان را به اضافه وزن مورد بررسی قرار دادند. سپس به کودکان نوپا و نوزادان دو عکس نشان دادند، یکی از عکس ها فردی چاق بود و دیگری خیر. نوزادان ترجیح می دادند بیشتر به عکسی نگاه کنند که فرد بزرگ جسه تر در آن حاضر بود، اما علاقه کودکان 18 ماه به بالا کاملا برعکس بود. کودکان نوپا بیشتر به عکسی نگاه می کردند که فرد متناسب در آن حضور داشت. هرچقدر نگرش مادرها بیشتر ضد چاقی بود، کودکان نوپا نیز بیشتر به عکس لاغرتر تمایل نشان می دادند. محققان با این کار نمی خواستند تمام تقصیر را به گردن مادران بیاندازند اما نتیجه نشان داد چنین رفتارهایی از همان اوایل کودکی شکل می گیرند. دلیلش نیز این است که محیط اطراف به ما می آموزد نسبت به این مسئله حساس شویم.
تاثیر نگرش ضد چاقی فرای عکس ها می رود. وقتی کودکان بزرگ و نوجوان می شوند، این نگرش باعث می شود آنها دیگران و خود را بابت اضافه وزن ملامت کنند، حتی با وجود اینکه اضافه شدن وزن جزئی از روند بلوغ است. این ملامت می تواند به مرور تبدیل به رفتارهای اختلال تغذیه ای شود. در یک تحقیق دیگر مشخص شد تقریبا تمام دختران نوجوانی که چاق هستند به خاطر وزنشان مورد طعنه و کنایه قرار گرفته اند. 70 درصد افراد شرکت کننده در این تحقیق گفتند پس از شنیدن کنایه ها یا رژیم غذایی خود را شکسته اند و یا به خود گرسنگی بیش از حد داده اند، برخی دیگر گفتند که برای از بین بردن حس بدی که داشتند رو به پرخوری آورده اند تا حالشان بهتر شود، تعدادی نیز دچار اختلال پرخوری مزمن شده بودند. اما غم انگیزترین بخش این تحقیقات آنجا بود که تقریبا تمام دخترانی که مورد پرسش قرار گرفته بودند اذعان کردند که از بدن خود متنفرند و آرزو داشتند که کاش لاغر تر بودند.

افراد بالغ نیز چنین حسی دارند

فقط کودکان و نوجوانان نیستند که نسبت به ملامت چاقی رفتارهای ناسالم از خود بروز می دهند. افراد بالغی که از وزن خود خجالت می کشند، شرایط کلی سلامتشان از افراد دیگری که همین وزن را دارند اما باعث خجالتشان نیست بدتر است. تحقیقات نشان داد خانم هایی که از وزن خود خجالت می کشیدند دچار ورم های بدنی بیشتر، سطح سلامت پایین تر و نشانه های بیشتری از بیماری هستند مانند اسهال و سردرد.
ملامت شدن / کردن به خاطر وزن شاید نتایج مثبت موقتی داشته باشد، از جمله انگیزه دادن به واسطه نگران کردن یک فرد از اینکه ممکن است سلامتش به خطر بیفتد. اما با ادامه یافتن عمل ملامت، همانطور که در این تحقیقات نشان داده شد، ممکن است در نهایت منجر به عادات ناسالم از جمله اختلال در خوردن همراه با اعتماد به نفس پایین و افسردگی شود.
تحقیقات مختلف نشان داده ملامت چاقی علاوه بر تقویت عادات ناسالم، از کاهش وزن نیز جلوگیری می کند، حتی اگر به صورت موقت باعث شود فرد به دنبال برنامه غذایی برود. افرادی که در این تحقیقات شرکت کرده بودند می گفتند، فکر می کردیم گفتن جملات تحقیر آمیز به خود باعث افزایش سرعت کاهش وزن می شود، اما متاسفانه تاثیر کاملا برعکس بود: اضافه شدن وزن.

در این باره چه کاری از دستمان بر می آید

برای کسانی که از وزن خود خجالت زده هستند، عشق پادزهری است قوی. به این معنا که اگر فرد یک سیستم حمایتی قوی از سمت خانواده و دوستان داشته باشد می تواند در مسیر کاهش وزن درست و منطقی گام بردارد. همچنین توصیه می شود فعالیت هایی مانند ورزش را فقط به قصد کاهش وزن انجام ندهید، بلکه به دنبال کارهایی باشید که از آن لذت می برید و برایتان سرگرم کننده هستند. همچنین می توانید از یک مشاور کمک بگیرید که با کمک او از افکار مخرب نجات پیدا کنید.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...