نسخه چاپی

آیا سفر آمانو به ایران تشریفاتی بود؟

عکس خبري -آيا سفر آمانو به ايران تشريفاتي بود؟

پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای برجام، یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی تهران شد تا با مقامات كشورمان دیدار كند؛ سفری كه علی‌اكبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان و عضو تیم مذاكره‌كننده، آن را تشریفاتی خواند، اما شواهد امر و گفته برخی از مسئولان مربوطه حكایت متفاوت از گفته‌های علی‌اكبر صالحی را بیان می‌كند.


پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای برجام، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی تهران شد تا با مقامات کشورمان دیدار کند؛ سفری که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده، آن را تشریفاتی خواند، اما شواهد امر و گفته برخی از مسئولان مربوطه حکایت متفاوت از گفته‌های علی‌اکبر صالحی را بیان می‌کند. آمانو ابتدا با صالحی دیدار کرد و پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، روابط ایران و آژانس وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد. وی البته به این پرسش که پرونده ایران چه زمانی به طور کامل بسته خواهد شد، با جملات مبهمی پاسخ داد و از همکاری مداوم سخن به میان آورد. برنامه بعدی آمانو در تهران دیدار با رئیس‌جمهور بود، آمانو در این دیدار بر همکاری گسترده آژانس با تهران تأکید کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان هم با محمدجواد ظریف دیدار کرد که متن گفت‌وگوهای آن رسانه‌ای نشد.
اما فارغ از این دیدارهای مرسوم، آنچه اهمیت این سفر را آشکار می‌کند، سخنان کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان است. وی در این‌باره از تدوین راهکاری گسترده برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مسائل مختلف در خلال سفر آمانو به تهران خبر داد و سفر وی را سفری سازنده دانست که موجب تسریع در جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بخش‌های مختلف برجام شده است.
اما جدا از این سفر آنچه برای ما بسیار اهمیت دارد، این است که اکنون و پس از اعتراف دیرهنگام آژانس به حسن‌نیت ایران، باید از توانمندی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشرفت و گسترش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان استفاده کنیم و تنها به راستی‌آزمایی‌های هسته‌ای قناعت نکنیم.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...