نسخه چاپی

در دوران‌حاملگی قرص‌مسكن نخورید!

به گفته یك فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و كبد، زنان باردار باید از مصرف مسكن‌ها پرهیز كنند چون منجر به زخم‌های گوارشی در معده و روده می‌شود و در صورت نیاز باید با تجویز پزشك مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش نما دکتر پژمان علوی‌نژاد با بیان این نکته که زنان در دوران بارداری دچار تغییرات فیزیولوژیک می‌شوند و بسیاری از بخش‌های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش برای برآورده کردن نیازهای دو موجود زنده، تغییرات ساختاری و عملکردی پیدا می‌کند، اضافه کرد: در دوران بارداری، حرکات دودی معده و روده کند می‌شود تا مواد غذایی در مدت زمان بیشتر در مخاط روده مانده، و فرصت بیشتری برای جذب آن باشد.
وی گفت: بزرگ‌تر شدن رحم و انتقال جای روده‌ها به قسمت‌های بالایی شکم تبعاتی به دنبال دارد.
عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: با بیشتر ماندن غذا در روده‌ها و کند شدن حرکات معده، آبگیری بیشتری صورت گرفته و زن باردار دچار یبوست، سنگینی سر دل، احساس دیر هضم شدن غذا و مشکلاتی مانند ریفلاکس معده می‌شود و تهوع و استفراغ نیز به دلیل تغییرات هورمونی بوجود می‌آید.
او اظهار کرد: ترشح هورمون‌های زنانگی در دوران بارداری اثراتی از جمله شل کنندگی عضلات دارد در نتیجه عضله انتهای مری شل شده و مادر مستعد ریفلاکس می‌شود.
دکتر علوی‌نژاد درباره راه‌های پیشگیری از این عوارض اظهار کرد: برای جلوگیری از یبوست و مشکلات فشار خون و هموروئید در زنان باردار توصیه می‌شود همراه با مواد غذایی از فیبر کافی، سبزیجات، سالاد و روغن زیتون استفاده شود. همچنین افزایش تعداد دفعات غذا و مصرف حجم کمتری از غذا در هر دفعه نیز در کاهش عوارض موثر است.
وی توصیه کرد: از دراز کشیدن پس از هر وعده غذایی پرهیز شود چون باعث تشدید ریفلاکس می‌شود.
دکتر علوی‌نژاد از دیگر عوارض در دوران بارداری به تغییر در گردش خون کبدی اشاره کرد و گفت: زنان باردار باید در بررسی‌های ادواری، آنزیم‌های کبدی را کنترل و تحت پایش قرار دهند و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای کبد باید حتما زیر نظر پزشک باشند.
وی خاطرنشان کرد: افراد با بیماری‌های گوارشی زمینه‌ای باید پیش از بارداری برای دریافت توصیه‌های لازم با پزشک مشورت کنند.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...