نسخه چاپی

آمریكا مشوق عربستان برای جنگ با ایران

برخی تحلیلگران اعتقاد داشتند كه آمریكا پس از برجام، سمت و سوی سیاست های خود را به سوی ایران و با ایران هماهنگ تر خواهد كرد. دلیل آنها هم این بود كه آمریكایی ها پی برده اند جمهوری اسلامی ایران از منطق و عقلانیت بالایی برخوردار است و می توان به خاطر رویكرد دیپلماسی خود در منطقه با او بر سر موضوعات گوناگون به مذاكره نشست.

به گزارش نما به نقل از میزان، حتی این طیف از تحلیلگران معتقد بودند و شاید هم هنوز هستند آمریکا در بحران ها و تحولاتی که در منطقه به ویژه تنش هایی که میان ایران و عربستان به وجود آمده، طرف ایران را خواهد گرفت چون می بیند عربستان در حال نابودی از درون به دستان خود است.

البته این که آمریکایی ها به خوبی می دانند جمهوری اسلامی ایران از یک منطق و عقلانیت سیاسی همراه با آرمان های انقلابی برخودار است شکی نیست، اما آمریکا در منطقه غرب آسیا به یک حاکمیت و نظام سیاسی و مذهبی که انقلابی است و استقلال دارد نیاز ندارد بلکه به حاکمیتی نیازمند است که سرسپرده باشد و اهداف و سیاست های آمریکا را در منطقه حساس غرب آسیا دنبال و پیاده کند.

چنین رژیم ها و حاکمیت های دست نشانده در غرب آسیا و خلیج فارس به وفور دیده می شود، آمریکا به دنبال دولت ها و حاکمیت هایی است که عقل و منطق، درایت و استقلال در آنها نباشد تا بتواند به آسانی نفوذ و سیطره خود را بر آنها پیاده کند.

عربستان سعودی اکنون همان حکومت و رژیمی است که مطلوب آمریکاست. این کشور غنیمت ذی قیمتی است که به هیچ عنوان نمی خواهد آن را از دست بده، اما اگر ببیند او خود را در سراشیبی سقوط قرار داده و با کشوری همچون ایران سرشاخ شده است، پشت عربستان در نمی آید. اما طرف ایران را هم قطعاً نخواهد گرفت.

تنش هایی که آل سعود در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده همه را باید سناریوهای آمریکه علیه ایران دانست. آمریکا از جنگ عربستان سعودی با ایران استقبال می کند و حتی سعی دارد تا چنین اتفاقی هم بیفتد. اما ایران با رفتازر عقلانی و منطقی خود تاکنون توانسته است ای بروز چنین فاجعه ای در منطقه جلوگیری کند. اما جمهوری اسلامی ایران قدرت و اقتدار خود را صرف جنگ با کشور مسلمان نمی کند و آن را برای جنگی مقدس نگه داشته است.

کمترین سودی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی از این اتفاق می برند، فروش گسترده تسلیحات جنگی است سپس پس از سقوط آل سعود نشاندن یک حکومت سرسپرده دیگر در این کشورز خواهد بود که البته دستیابی به گزینه دوم بسیار مشکل یا شاید هم محال باشد.

حاکمان آمریکا اکنون از اقدامات آل سعود در کشتار مردم یمن و حمله نظامی ارتش سعودی و ائتلاف علیه یمن، حمایت می کنند. دخالت های عربستان سعودی در سوریه و عراق با حمایت آمریکا روبرو است د رحالی که سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از انقلاب مردم یمن، دفاع از ملت و دولت سوریه و اصرار بر تعیین سرنوشت در این کشور به دست مردم آن است.

در عراق هم تروریست های تکفیری که زادگاه آنها وهابیت عربستان است، در حال کشتار مردم مسلمان این کشور چه سنی و چه شیعی هستند و ایران است که به داد آنها رسیده و توانسته با کمک های خود از گسترش فاجعه جلوگیری کند.

اقداماتی که آمریکایی ها درست پس از اجرای قانونی برجام از سوی کشورهای غربی 1+5 علیه ایران انجام دادند به خوبی نشان می دهد که کارزار ایران و آمریکا را نمی توان پایانی برای آن تصور کرد.

اعمال تحریم های تازه علیه ایران به بهانه پیشرفت ها و آزمایش های موشکی کشورمان دلیلی شد برای این که آمریکایی ها تحریم های تازه ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کنند که هنوز از زمان لغو و رفع تحریم های پیشین تنها چند روز گذشته است.سپس اروپایی ها با تبعیت از آمریکا دست به کار شدند.

اما در این میان خوش خیالان و زودباورانی در داخل هستند که گمان می کنند، اکنون ایران و آمریکا می توانند یکدیگر را در آغوش بگیرند و با فراموشی تاریخ گذشته و البته سیاه آمریکا، نوید یک روابط دوستانه و استراتژیک را بدهند. اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به خاطر بازداشت سربازان آمریکایی و انتشار عکس ها و فیلم های این سربازان هنگام به اسارت درآمدن ناراحت و خشمگین شده است، فعالیت ایران در منطقه را فعالیت هایی نگران کننده برای همه توصیف کرد.

جان کری در گفتگو با شبکه ام اس ان بی سی که درباره مواضع عربستان سعودی در قبال برجام بود، ضمن مطرح کردن این ادعا که غیر از موضوع هسته ای نگرانی های دیگری درقبال ایران وجود دارد، گفت: آنچه که سعودی ها و سایرین در منطقه می گویند که فعالیت های ایران در منطقه برای همه از جمله ما نگران کننده است، نوعی از خیالپردازی نیست. به همین علت است که تحریم های موشکی سر جای شان پابرجا هستند و تحریم های حقوق بشری نیز پابرجا مانده اند.

هنگامی که مجری ام اس ان بی سی می پرسد آیا شما درباره مسیری که دولت سعودی در دو ماه گذشته در پیش گرفته است نگران هستید؟ او چنین پاسخ می دهد؛ ما دقیقا درک می کنیم که چرا عربستان سعودی اینگونه واکنش نشان داد. در واقع ما در سازمان ملل متحد و در شورای امنیت، به مخالفت با اقدامی برخاستیم که در ایران در مورد سفارت عربستان رخ داد اما به نظر من، کاری که ما باید الان بکنیم این است که با همه دوستان و همپیمانان خود در منطقه کار کنیم، که البته من این کار را خواهم کرد و رئیس جمهور هم از همه ما خواسته است که تا جایی که ممکن است وارد تعامل دیپلماتیک شویم.

اما جان کری به اقداماتی که آل سعود علیه ایران انجام داده است اشاره ای نمی کند و تنها دلیل خود را اقدامات ایران در منطقه می داند و تعرضی که به سفارت عربستان در تهران شد.

اما وزیر خارجه آمریکا تعرض پلیس سعودی در فرودگاه جده به دو زائر ایرانی را در تحریک احساسات و عواطف افکار عمومی ایران اسلامی نادیده می گیرد و حتی کشتاری که در مکه و منا انجام شد، سرپوش گذاشته می شود و تنها تعرض به سفارت بزرگنمایی می شود تا بهانه ای شود برای دشمنی های بیشتر و حمایت از آل سعود که اکنون دخالت های این رژیم در منطقه باعث بروز بحران های شدید شده است.

که اگر ادعای آمریکایی ها مبنی بر این که برجام خطر ایران را در منطقه خنثی کرد درست باشد، پس چرا همچنان رژیم های مرتجع عربی منطقه ساز مخالف می نوزاند و نگران آغاز اجرای برجام و برچیده شدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران هستند؟

عربستان که اکنون خود را مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار داده در یمن و سوریه در حال جنگ نیابتی با ایران است، این رژیم با همه دارایی های خود به حمایت از تروریست های تکفیری رفته و تاکنون حمایت های مالی این رژیم آنها را سرپا نگهداشته است، مقابل اقدامات او و دیگر کشورهای مرتجع منطقه، تنها ایران است که از مردم و دولت سوریه و انقلاب مردمی یمن حمایت می کند و به مبارزه با تروریست ها رفته است.

حمایت های ایران از سوریه با حضور نیروهای نظامی مستشاری آغاز شد و با کمک های غذایی و دارویی ادامه یافت اما ایران تاکنون از مردم یمن به طور سیاسی و کمک های انسان دوستانه حمایت کرده در حالی که ارتش سعودی و ائتلافی که علیه مردم یمن شکل گرفته مستقیم و در اقدامی جنایتکارانه و تجاوزگرانه بیش از 10 ماه است که شهرهای این کشور را زیر آماج حملات هوایی خود دارد و تاکنون هزاران نفر از مردم یمن به شهادت رسیده اند و صدها هزار نفر مجروح گشته اند.

اکنون که نوبت به اجرای تعهدات غرب در برجام رسیده و قرار است پول هایی که با راهزنی دزدیده شده و در بانک های آمریکایی و اروپایی بلوکه گشته بود به ایران بازگردد، صدای کشورهای سرسپرده در منطقه درآمده و از این بابت ابراز نگرانی می کنند.

رژیم سعودی که از ابتدا با توافق هسته ای مانند رژیم اسرائیل مخالف بود و تلاش زیادی هم کرد تا بتواند جلوی آن را بگیرد، همانند اسرائیل از برچیده شدن تحریم ها علیه ایران و آزاد شدن پول های کشورمان نگران است چرا که از پیشرفت هر چه بیشتر مردم ایران واهمه دارد.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه نوشته است؛ مقامات عربستان سعودی که واکنش عمومی اندکی به کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران نشان داده اند، از پایان این تحریم ها می ترسند.

آنها در جلسات خصوصی گفته اند که پایان تحریم ها علیه ایران می تواند باعث قدرت یافتن آنچه آنها «فعالیت های براندازانه»ایران در خاور میانه تلقی می کنند، شود.

به نوشته رویترز، مقامات سعودی همچنین ابراز نگرانی کرده اند که رفع تحریم ها علیه ایران می تواند «اقتصاد متنوع ایران» را تقویت کند.

جمهوری اسلامی ایران در قبال آنچه که حق قانونی و مشروع خود بوده، برای باز پس گیری آن تلاش بسیاری کرده و هزینه های سنگینی داده است. اینگونه نیست که آمریکایی ها بدون دریافت امتیازی لطف کرده و حق ایران را پرداخت کرده باشند.

اکنون هم که برجام تا این اندازه به نتیجه رسیده و می رود تا پول های بلوکه شده به کشور بازگردد و تحریم های مرتبط با هسته ای رفع و لغو شود، دشمنی های کشورهای مرتجع عربی با ایران افزایش هم خواهد یافت.

توطئه کاهش شدید قیمت نفت که از سوی رژیم سعودی کلید خورد در راستای ادامه فشارهای اقتصادی به ایران اجرا شد، اما وابستگی شدید اقتصاد عربستان و دیگر کشورهای منطقه به نفت بسیار بیش از ایران است، بیشترین ضرر به همان کشورهای توطئه گر وارد شد و ایران پس از چند ماه از زمان کاهش شدید قیمت نفت، همچنان توانسته است مقاومت کند.

و اگر پول های بلوکه شده هر چه زودتر به ایران بازگردد و بر اساس آن سرمایه گذاری اقتصادی درستی انجام شود و سرمایه گذاران خارجی هم پا به عرصه اقتصادی ایران بگذارند، چنین اتفاقی بزرگترین شکست برای آل سعود و دیگر کشورهای همراه او خواهد بود.

سران سعودی چون توان هماوردی با ایران را ندارند و نمی توانند در حوزه اقتصادی، سیاسی و حتی دفاعی و نظامی مقابل ایران قد علم کنند، در سودای قدرت یابی هستند تا شاید بتوانند جلوی پیشرفت های ایران را بگیرند. اما وابستگی شدید عربستان به آمریکا این اجازه را به آنها نمی دهد.

نگرانی آل سعود از ایران به خاطر این است که جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ دخالتی و تنها بر اساس تأثیرات انقلابی خود توانسته است کشورهای سرسپرده منطقه را به چالش روبرو سازد و مردم مسلمان منطقه را تحت تإثیر قرار دهد و این باعث می شود تا پایه های حکومتی آنها به لرزه در آید و از آینده حکومت خود نا مطمئن شوند.

البته پیش بینی می شود که رژیم سعودی به خاطر ضعف شدید مقابل ایران اقدام به بازسازی روابط خود با جمهوری اسلامی کند و میانجیگران و واسطه های روابط را پس نزد. حکام سعودی به خوبی می دانند که افزایش تنش ها با ایران بسیار آنها را متضرر خواهد کرد. اما این رزیم اگر هم قصد بازسازی روابط خود با ایران را دارد، هدفش نه حسن روابط و همسایگی بلکه ایجاد فرصت برای ضربه زدن به ایران است. پس از برجام توطئه ها و دشمنی های چنین رژیم هایی افزایش هم خواهدیافت.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...