نسخه چاپی

قالیباف در جمع خبرنگاران:

درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در برنامه ششم توسعه در خطر است

سخنرانی قالیباف شهردار تهران در مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی شهردار تهران گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در خطر است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم،‌ محمدباقر قالیباف در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به لایحه بودجه شهرداری تهران، اظهار داشت: 60 درصد بودجه سال آینده یعنی عددی برابر با 9 هزار میلیارد تومان آن نقد است و مابقی آن به صورت تهاتر در حوزه املاک و جابجایی‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت ما با توجه به شرایط شهر آلودگی هوا است، گفت: بدون شک انتظار از مدیریت شهری برای حل این معضل توسعه حمل و نقل عمومی است. بنابراین بیش از 50درصد بودجه بر توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر توسعه مترو متمرکز شده است.

شهردار تهران با ابراز امیدواری نسبت به افتتاح خط 7 مترو پایتخت در سال 95 از جنوب شرقی شهر تا منطقه 2 خاطرنشان کرد: امید که دولت نیز در این حوزه کمک‌هایی را داشته باشد تا بتوانیم همزمان با توسعه خطوط مترو واگن نیز خریداری کنیم. قول‌های مساعدی در این حوزه در گفت‌و‌گوهایی با کشور چین مطرح شده است تا یک هزار و 200 دستگاه واگن مترو فاینانس شود.

قالیباف افزود: در این صورت قول می‌دهیم سال آینده بتوانیم ظرفیت حمل و نقل ریلی را به مرز 6 میلیون نفر در روز یعنی 2 برابر افزایش دهیم. همچنین می‌توانیم سرفاصله قطارها را به ویژه در خط 3 کاهش دهیم.

وی در پاسخ به میزان تحقق بودجه سال جاری و بودجه بندی سال آتی با توجه به این موضوع گفت: سیاست ما در بودجه بندی سال آتی انقباضی است به همین دلیل رشد بودجه‌ای ما برابر 8و 3 درصد است که رشد قابل توجهی نیست زیرا حتی کمتر از تورم رشد داشته است.

شهردار تهران همچنین گفت:85 درصد بودجه سال جاری محقق شده است و طبیعتا تا پایان سال مابقی بودجه نیز محقق می‌شود.

وی با تاکید بر این که خرید املاک بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر اختصاص مبالغ زیادی به این حوزه برای شهرداری امکان پذیر نیست، اما اولویت ما بر این است که باغاتی را که باید تملک شود، در برنامه خود قرار دهیم.

قالیباف با اشاره به این که در تدوین برنامه ششم توسعه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در خطر است، ادامه داد: این موضوع یک بحث رویکردی است. در سال 86 موضوع ارزش افزوده که بخشی از درآمدهای شهرداری که آیتم هایی که عوارض و مالیات را به شهرداری اختصاص می داد تحت عنوان لایحه ارزش افزوده با مالیات دولت جمع و در مجلس تصویب شد و شروع این لایحه با 3 درصد بود که نصف – نصف به دولت و شهرداری‌ها تعلق داشت.

وی با اشاره به اینکه این ارزش افزوده به 9 درصد تا کنون افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در رویکرد برنامه ششم که تقدیم به مجلس شده است، درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا درآمد پایدار شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل تصور می‌کنم دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند که اگر شهرداری‌ها به دولت افزوده شوند بار دولت را زیاد می‌کنند.

شهردار تهران با اشاره به خطر دولتی شدن نظامی اداری و اجرایی شهرداری‌ها، تاکید کرد: این موضوع و بحث ارزش افزوده با قانون مغایرت دارد و زحمت دولت را زیاد می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهاد شورا مبنی بر تعیین یک حسابرس برای شرکت‌ها و سازمان‌ها اظهار کرد: به نظر می‌رسد این موضوع با توجه به منطق اداری درست باشد اما بر اساس قانون مجلس و ضوابط و مقررات ذیحسابی و رسیدگی و حسابرس نیز بر عهده شهرداری تهران است. حال می‌توان برای اطمینان بیشتر به صورت مشترک این حسابرسی صورت گیرد.

قالیباف گفت: شورای شهر در پذیرش این موضوع مختار است اما مقررات جامعه حسابرسان می‌گوید امکان حسابرسی یک مجموعه توسط دو حسابرس وجود ندارد. بر اساس قانون تجارت و مقررات کشور مجمع هر شرکتی مسئولیت حسابرسی دارد.

وی با اشاره به این که این موضوع تنها یک پیشنهاد یا موافقت نامه بود، تاکید کرد: به دلیل بر خلاف قانون بودن حسابرسی یک مجموعه توسط دو حسابرس این موضوع اصلا نیازی به تصویب شورا ندارد و تنها یک پیشنهاد برای بررسی مشترک توسط شورا و شهرداری برای اطمینان خاطر بیشتر است.

شهردار تهران در پایان با اشاره به اینکه حسابرسی که حساب های شورا را بررسی می کند متعلق به جامعه حسابرسان کشور است، گفت: هر چند که حسابرسی بخش‌های دولتی توسط دیوان محاسبات صورت می‌گیرد، اما حسابرسی از نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی برعهده جامعه حسابرسان است، بنابراین ضرورت ندارد دو حسابرس حساب‌ها را بررسی کند زیرا هم برخلاف قوانین است و هم هزینه اضافه برای شهر دارد.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...