نسخه چاپی

آمانو: ایرانیان پایبندی خودرا نشان داده‌اند

یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، راستی آزمایی اقدامات ایران را « بسیار پیچیده» ارزیابی كرد و گفت: ایرانیان تاكنون پایبندی خود را نشان داده اند.

به گزارش ما به نقل از ایرنا، آمانو تاکید کرد: روند راستی آزمایی اقدامات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، روندی پیچیده بوده است.
وی ادامه داد: باید نگاه کنیم ببینیم همه چیز سرجایش باشد و نگرانی وجود نداشته باشد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری های همه جانبه و آنچه ایران احتیاج دارد اظهار داشت: من اصلا در گزارشم سعی نکردم از جملات دوپهلو و جملاتی که نشان بدهد ایران همکاری کمی کرده یا همکاری نمی کند استفاده کنم و سعی کردیم بیان صادقی داشته باشیم.

**رسیدن به توافق مشکل بود/ کشورها نمی خواستند دست خالی از مذاکرات برگردند
وی ادامه داد: رسیدن به توافق مشکل بود. به هر حال تلاش ها و اهتمام های زیادی را می طلبید، این که هر کدام از این کشورها را جمع کرده و دیدگاه هایشان را به هم نزدیک کنید در خلال همکاری به وجود می آید . همه کشورها نمی خواستند دست خالی از این مذاکرات برگردند.
آمانو گفت که مجددا علاقه دارد در این سمت باقی بماند و کشورهای زیادی هم در این مورد استقبال کردند.

**ایران تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد
وی افزود: این که به برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام رسیدیم نشان می دهد همانگونه که من دیروز با مقامات ایران دیدار داشتم به این درجه رسیده ایم و می توانیم با خیال راحت صحبت کنیم و ایران هم تعهدات خود را اجرایی خواهد کرد.
آمانو افزود: خوشبختانه به روز اجرا رسیدیم و بیانیه هم به خاطر آن صادر شد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت هسته ای در کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان و این که استراتژی آژانس در قبال این کشورها به چه صورت است گفت: این یک سوال کاملا مجزا است؛ هر بانکی و شرکتی در قزاقستان یک شماره کدی دارد و یک وضعیتی دارد که از همان کانال های خود با آژانس در تعامل است.
وی افزود: طبیعتا موضوع ایران و یا هر کشوری یک سری کانال های وی‍ژه خود را می طلبد و در بحث مسایل فنی فکر می کنم که زیاد مشکلی روی کاغذ با قزاقستان نداریم و همکاری ها بین آژانس و قزاقستان انجام می شود.
آمانو اضافه کرد: در بحث تعاملات بانکی اگر قرار است چیزی به صورت هسته ای توسط قزاقستان خریداری و به این کشور انتقال داده شود آژانس بر اساس توافق هایی که وجود دارد و قسمت ارزیابی که داریم نگاه می کنیم بینیم که ماده هسته ای یا نوع نرم افزار و چیزی که مربوط است، برای آن کشور لازم است یا نه ؛ بعد در اختیار آن کشور قرار دهیم.

**راستی آزمایی در گذشته هم کم و بیش بوده است
مدیرکل آژانس بین المللی انرژِی اتمی درباره روابط بین ایران و آژانس نیز اظهار داشت: در گذشته روابط بدی وجود نداشت و ما یک کمیسیون امنیت هسته ای داشتیم که حالا هم به هر حال ما نظارت های دیگری را داریم؛ فکر می کنم همین راستی آزمایی که گفتم وجود دارد و در گذشته هم کم و بیش وجود داشته است.
آمانو تصریح کرد: فعلا چیزی که وجود دارد این است که فعالیت های هسته ای ایران باید مورد نظارت ما باشد؛ به نوعی در گذشته همکاری آنگونه نبوده که باید باشد ولی چیزی که اکنون نیاز داریم همکاری بین ایران و آژانس حتی در زمینه های گسترده تر است.
وی ادامه داد: مثال های زیادی را دارم که همکاری می تواند چیزهای زیادی را عاید دو طرف کند؛ وضعیت اکنون نسبت به گذشته خیلی بهتر است.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژِی اتمی راجع به بیانیه هم اظهار داشت: بیانیه وقتی صادر می شود که یک اتفاق رسمی رخ داده باشد؛ ارتباطاتی که بین ایران و ۱+۵ و همچنین آژانس بوده و همان راستی آزمایی روی مسائل مهم ، حائز اهمیت است.
آمانو تصریح کرد: امسال کارهای مهم و گسترده ای انجام شده و روی مسائل حائز اهمیت گفت و گوهای مفیدی صورت گرفت.

۱۳۹۴/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...